KNUST LYKT: Skjer dette blir det dyrt - og veldig dyrt på noen verksteder.Arkivfoto
Verkstedpriser:
Store sprik på karosseripriser
Møller Bil krever over fem ganger mer penger enn Mekonomen for ny hovedlykt på en Audi. Ny støtfanger på en Tesla koster nesten tre ganger mer hos Mekonomen enn hos Tesla.
Kostnadene for å reparere karosseriskader spriker i alle
retninger. Er du så uheldig å knuse hovedlykten, eller å rygge på noe slik at
støtfangeren bak må byttes ut, kan du få deg et realt prissjokk.
– Noen prisforskjeller er enorme og fremstår som
uforklarlige, sier Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank 1 og
programleder i TV3-programmet «Luksusfellen».
Her er to konkrete eksempler på sprikende prisforskjeller
på karosseriskader:
I det ene eksempelet er altså den frittstående
verkstedkjeden Mekonomen klart billigst.
– Kan det være snakk om original og uoriginal lykt? Eller
at Mekonomen bare har priset lykta og ikke jobben? Eller er det Møller Bil som
bare kliner til, fordi de vet at kundene betaler uansett, spør Gundersen
forbløffet.
I det andre eksempelet er Mekonomen klart dyrere enn
merkeverkstedet til Tesla.
● Motor har undersøkt verkstedpriser. Se faktaboks og tidligere artikler nederst.
– Påfallende
Etter at Mekonomen hadde gitt priser til Motors
omfattende prisundersøkelse av verkstedtjenester, sendte de en epost hvor de ville
endre over 60 av prisene sine. De aller fleste prisene satte de til dels
betydelig ned. De skrev også at de ikke ønsker offentliggjøring av en del av
prisene de allerede har gitt.
Blant disse er mange karosserijobber.
Det var bare syv av rundt 70 priser Mekonomen ikke ønsket
å endre. Blant disse er utskifting av hovedlykt på tre av bilene i Motors
undersøkelse, hvor Mekonomen kommer ut med til dels svært lave priser.
Det reagerer fagsjef for forbrukerrettigheter i
Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sterkt på.
– Dette er påfallende, sier han.
Annonse
Billigere leverandør
Også NAF-verkstedene justerte ned en pris da de forsto at
de var dyre sammenlignet med konkurrentene.
NAF oppga først at de skulle ha 30.426 kroner for å
skifte hovedlykt på Toyota Rav 4. Mekonomen skulle ha under halvparten, 13.287
kroner.
NAF fant da en billigere lykt-leverandør, og hevder de
kan gjøre jobben for 16.176 kroner.
Sulland skrudde av nesten 10.000 kroner da de fikk vite
at det koster mye mer å skifte støtfanger på en 10 år gammel Mitsubishi
Outlander, som Sulland er merkeforhandler for, enn på de andre bilene.
Bilekspert Per Morten Merg, som er daglig leder i
bransjenettstedet «Bilbransje 24», påpeker at karosseriskader ofte, men ikke
alltid, er forsikringssaker.
– Forsikringsselskapene har profesjonelle innkjøpere. De
vil neppe akseptere avvik i denne størrelsesordenen, sier Merg.
– Prisjungel
Prisundersøkelsen Motor har gjort på verkstedtjenester
viser hvor vanskelig det er for en vanlig bileier å orientere seg om
verkstedpriser, mener forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1.
– Det er
nærmest umulig å orientere seg, selv om vi tross alt snakker om stort sett samme deler og
samme jobb på standardtjenester. Jeg tror mange bileiere føler at de ikke har
kompetanse eller tid til å sette spørsmålstegn ved verkstedenes priser.
Dessuten
blir vi fort fanget av verkstedet, mener Gundersen.
FORBRUKERØKONOM: Magne Gundersen.Foto: GEIR RØED
–
Har vi først valgt et verksted, har vi ikke noe annet valg enn å godta prisene
de forlanger.
Han
liker at det blir satt søkelys på det han omtaler som en prisjungel i
verkstedbransjen.
–
Kanskje dette kan bidra til å skjerpe verkstedene og bevisstgjøre bileierne,
sier Gundersen.
Gundersen mener prisundersøkelsen til Motor viser at
merkeverkstedene ikke alltid er dyrest, og at de frittstående verkstedkjedene
ikke alltid er billigst.
– Du må alltid sjekke. Du kan ikke på forhånd vite
hvilket verksted som er billigst, sier Magne Gundersen.
Han minner om at man må innhente priser fra flere
verksteder, og deretter prute på prisene.
NAFs
verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og
utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.
Verkstedpriser
Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske
bilverksteder. Dette er tredje artikkel.
Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte
populære bilmodeller.
Bilene:
2021-modell
Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har
passert 100.000 km.
Fem
biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har
gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan
Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
To
10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
Fire
av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.
Disse
åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer
av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er
typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.
Verkstedene:
Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert
bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.
De tre verkstedkjedene er:
Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker
med bilutstyr.
NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.
Totalt
har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til
ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.
Originale/uoriginale
deler:
Vi
har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for
uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker
originaldeler.
NAF
oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.
Mekonomen
oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke
kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av
bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.
Sulland
oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver
og hjullager.
Geografiske
forskjeller på prisene:
Både
Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av
geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i
Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at
forskjellene mellom verkstedene ikke er store.
Bilxtras
timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at
de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er
brukt i priskalkuleringen.
NAFs
priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10
prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte
prisene.
Endret
prisene:
Flere
av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er
innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og
endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.
Mekonomen
valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og
ville bare la en håndfull priser bli stående.
For
noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere
deler.
Da
Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden,
beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene
skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.
Populære
biler:
De
åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv
million eksemplarer i Norge.
Her
er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på
det norske markedet: