KNUST LYKT: Skjer dette blir det dyrt - og veldig dyrt på noen verksteder.

Verkstedpriser:

Store sprik på karosseri­priser

Møller Bil krever over fem ganger mer penger enn Mekonomen for ny hovedlykt på en Audi. Ny støtfanger på en Tesla koster nesten tre ganger mer hos Mekonomen enn hos Tesla.

Publisert

Kostnadene for å reparere karosseriskader spriker i alle retninger. Er du så uheldig å knuse hovedlykten, eller å rygge på noe slik at støtfangeren bak må byttes ut, kan du få deg et realt prissjokk.

– Noen prisforskjeller er enorme og fremstår som uforklarlige, sier Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank 1 og programleder i TV3-programmet «Luksusfellen».

Her er to konkrete eksempler på sprikende prisforskjeller på karosseriskader:

I det ene eksempelet er altså den frittstående verkstedkjeden Mekonomen klart billigst.

– Kan det være snakk om original og uoriginal lykt? Eller at Mekonomen bare har priset lykta og ikke jobben? Eller er det Møller Bil som bare kliner til, fordi de vet at kundene betaler uansett, spør Gundersen forbløffet.

I det andre eksempelet er Mekonomen klart dyrere enn merkeverkstedet til Tesla.

● Motor har undersøkt verkstedpriser. Se faktaboks og tidligere artikler nederst.

– Påfallende

Etter at Mekonomen hadde gitt priser til Motors omfattende prisundersøkelse av verkstedtjenester, sendte de en epost hvor de ville endre over 60 av prisene sine. De aller fleste prisene satte de til dels betydelig ned. De skrev også at de ikke ønsker offentliggjøring av en del av prisene de allerede har gitt.

Blant disse er mange karosserijobber.

Det var bare syv av rundt 70 priser Mekonomen ikke ønsket å endre. Blant disse er utskifting av hovedlykt på tre av bilene i Motors undersøkelse, hvor Mekonomen kommer ut med til dels svært lave priser.

Det reagerer fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sterkt på.

– Dette er påfallende, sier han.

Billigere leverandør

Også NAF-verkstedene justerte ned en pris da de forsto at de var dyre sammenlignet med konkurrentene.

NAF oppga først at de skulle ha 30.426 kroner for å skifte hovedlykt på Toyota Rav 4. Mekonomen skulle ha under halvparten, 13.287 kroner.

NAF fant da en billigere lykt-leverandør, og hevder de kan gjøre jobben for 16.176 kroner.

Sulland skrudde av nesten 10.000 kroner da de fikk vite at det koster mye mer å skifte støtfanger på en 10 år gammel Mitsubishi Outlander, som Sulland er merkeforhandler for, enn på de andre bilene.

Bilekspert Per Morten Merg, som er daglig leder i bransjenettstedet «Bilbransje 24», påpeker at karosseriskader ofte, men ikke alltid, er forsikringssaker.

– Forsikringsselskapene har profesjonelle innkjøpere. De vil neppe akseptere avvik i denne størrelses­ordenen, sier Merg.

 – Prisjungel

Prisundersøkelsen Motor har gjort på verkstedtjenester viser hvor vanskelig det er for en vanlig bileier å orientere seg om verkstedpriser, mener forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1.

– Det er nærmest umulig å orientere seg, selv om vi tross alt snakker om stort sett samme deler og samme jobb på standardtjenester. Jeg tror mange bileiere føler at de ikke har kompetanse eller tid til å sette spørsmålstegn ved verkstedenes priser.

Dessuten blir vi fort fanget av verkstedet, mener Gundersen.

FORBRUKERØKONOM: Magne Gundersen.

– Har vi først valgt et verksted, har vi ikke noe annet valg enn å godta prisene de forlanger.

Han liker at det blir satt søkelys på det han omtaler som en prisjungel i verkstedbransjen.

– Kanskje dette kan bidra til å skjerpe verkstedene og bevisstgjøre bileierne, sier Gundersen.

Gundersen mener prisundersøkelsen til Motor viser at merkeverkstedene ikke alltid er dyrest, og at de frittstående verkstedkjedene ikke alltid er billigst.

– Du må alltid sjekke. Du kan ikke på forhånd vite hvilket verksted som er billigst, sier Magne Gundersen.

Han minner om at man må innhente priser fra flere verksteder, og deretter prute på prisene.

    NAFs verksteder drives av Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er også Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

Verkstedpriser

Motor har undersøkt verkstedprisene hos norske bilverksteder. Dette er tredje artikkel.

Verkstedprisene er sjekket med utgangspunkt i biler fra åtte populære bilmodeller.

Bilene:

  • 2021-modell Tesla Model Y, hvor nybilgarantien nettopp har gått ut, fordi kjørelengden har passert 100.000 km.
  • Fem biler hvor reklamasjonsrettighetene og nybilgarantien nettopp eller nylig har gått ut. De fem bilene er 2018, 2019 og 2020-modeller av Toyota Rav 4, Nissan Leaf, Audi e-tron, Volvo XC60 og Volkswagen e-Golf.
  • To 10 år gamle bruktbiler fra 2015; Ford Mondeo og Mitsubishi Outlander.
  • Fire av bilene er elbiler, mens fire er bensin/diesel/hybridbiler.

Disse åtte bilmodellene er det så langt solgt godt over en halv million eksemplarer av i Norge. Mange nordmenn har hatt eller har en av disse modellene, bilene er typiske gjennomsnittsbiler som står i norske garasjer.

Verkstedene:

Motor har plukket ut ett stort merkeverksted for hvert bilmerke og tre store verkstedkjeder som vi har bedt om priser fra.

De tre verkstedkjedene er:

  • Mekonomen, som har ca. 300 verksteder i hele Norge.
  • Bilxtra, som har ca. 250 verksteder samt ca. 80 butikker med bilutstyr.
  • NAF, som har ca. 50 NAF-sentre og NAF-verksteder.

 Totalt har vi spurt om 288 priser på verkstedtjenester. Prisforespørselen er sendt til ledelsen i verkstedkjedene og merkeverkstedene.

Originale/uoriginale deler:

Vi har bedt merkeverkstedene spesifisere dersom prisene de oppgir er for uoriginale deler, og ikke-merkeverkstedene spesifisere dersom de bruker originaldeler.

NAF oppgir at de bruker original del på hovedlykt for seks av de åtte bilene.

Mekonomen oppgir at de bruker originale deler på noen deler når andre leverandører ikke kan levere disse delene. I denne undersøkelsen gjelder dette deler for flere av bilene for registerreim, hovedlykt, støtfanger og ombordlader.

Sulland oppgir at deres priser gjelder uoriginale deler på bremseklosser, bremseskiver og hjullager.

Geografiske forskjeller på prisene:

Både Bilxtra og Mekonomen har ulike priser på sine verksteder, avhengig av geografisk beliggenhet. Oppgitte priser for Mekonomen er for avdelingen i Sandefjord. Georg Nygaard, daglig leder i Meko Bilverksted, opplyser at forskjellene mellom verkstedene ikke er store.

Bilxtras timespriser på verkstedene varierer fra 1000 til 1900 kroner. Bilxtra oppgir at de har et vektet gjennomsnitt på 1300 kr/timen. Det er denne satsen som er brukt i priskalkuleringen.

NAFs priser er de samme i hele Norge. NAFs priser er uten NAFs medlemsrabatt på 10 prosent. NAF-medlemmer vil få priser som er 10 prosent lavere enn de oppgitte prisene.

Endret prisene:

Flere av verkstedene har i enkelttilfeller gitt nye priser etter at prisene er innhentet og kvalitetssikret. Motor har valgt å publisere både første pris og endret pris. I tabellene står endret pris i kursiv.

Mekonomen valgte å sende nye priser på nesten alt. De ønsker å endre over 60 priser, og ville bare la en håndfull priser bli stående.

For noen av prisendringene forklarer Mekonomen at de har gitt priser på rimeligere deler.

Da Motor stilte Bilxtra spørsmål om et titalls lave priser fra denne kjeden, beklaget Bilxtra og sa at disse prisene var feil. Bilxtra opplyser at feilene skyldes skrivefeil og forglemmelser da de ga prisene.

Populære biler:

De åtte bilmodellene som undersøkelsen tar utgangspunkt i, er solgt i over en halv million eksemplarer i Norge.

Her er oversikt over salgstallene for hver enkelt modell, og når modellene kom på det norske markedet:

  • Tesla Model Y (fra 2021): 85.290
  • Toyota Rav4 (fra 1996): 86.094
  • Nissan Leaf (fra 2011): 81.227
  • Audi e-tron (fra 2019): 31.084
  • Volvo XC60 (fra 2008): 40.044
  • Ford Mondeo (fra 1993): 83.471
  • Volkswagen e-Golf (fra 2014): 48.230
  • Mitsubishi Outlander (fra 2003): 60.566

Salgstallene inkluderer bruktimporterte biler.

Kilde: OFV

Powered by Labrador CMS