FORNØYD: Jan Tore Sola er glad han tok seg bryet og reklamerte.
Foto: PRIVAT
Bildel-problemer:
Bildel-firma erkjente feil, nektet å betale
Bildel-firmaet erkjente produksjonsfeil på bildelen de solgte til Jan Tore Sola. Likevel nektet de å dekke reparasjonen.
– Problemet var måten de gjorde dette på, sier Jan Tore
Sola, om bildelfirmaet Eurodel.
Mannen med samme etternavn som stedet han bor på, Sola på
Jæren, liker å skru på biler, både egne biler og andres.
Men noen reparasjoner må han få hjelp til på verksted.
Som da han måtte skifte EGR-ventilen på sin Volkswagen Touran. EGR-ventilen er
en viktig del i biler med tradisjonell motor.
– Jeg har god erfaring med Eurodel og har kjøpt masse
bildeler fra dem, forteller han.
Derfor ble bildelen til 2057 kroner kjøpt inn, før han
fikk hjelp fra et lokalt verksted til å skifte delen. Totalt kostet det drøyt
15.000 kroner.
Nødmodus
Men bare noen måneder senere fikk Jan Tore Sola problemer
under en kjøretur til Oslo. Bilen gikk i nødmodus og havnet på verksted.
Dette verkstedet avdekket feil med EGR-ventilen.
Bildelen skal sørge for å resirkulere en del av eksosgassen
tilbake til forbrenningskammeret. Dette reduserer temperaturen i kammeret, som
igjen reduserer utslippet av skadelige nitrogenoksider.
Siden delen nettopp var blitt skiftet, var verkstedet i
hovedstaden nøye med å sjekke grundig før de konkluderte med at EGR-ventilen må
skiftes.
Verkstedet skulle ha 20.000 kroner for jobben.
– Ekstra utgifter
Jan Tore Sola reklamerte deretter til Eurodel, hvor han
kjøpte den første EGR-ventilen. Mange uker etterpå ba bildelfirmaet plutselig,
ifølge Sola, om å få tilsendt den defekte delen. Men da var den allerede
kastet.
Dermed avslo Eurodel reklamasjonen. De nektet å dekke byttet av den viktige bildelen.
– Hadde de bedt om å få delen med én gang, hadde det ikke
vært noe problem, sier Sola til Motor.
Han klaget, og i et vedtak i Forbrukerklageutvalget har
han nå fått fullt medhold i at Eurodel skal dekke reparasjonen til 20.000
kroner som måtte gjøres på verkstedet på Østlandet.
– Firmaet har selv opplyst at feilen trolig er en
produksjonsfeil. Mangelen påførte bileieren ekstra utgifter til ny ventil og
montering av denne, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
– Opptatt av kvalitet
Eurodel sto fast på at de ville ha delen, slik at de kunne
undersøke den selv. Dessuten vedgår de, i brev Motor har lest, at de ikke kan
søke produsenten om kompensasjon, dersom de ikke får tilgang til delen.
Men Eurodel har nå betalt oppgjøret til Sola, i tråd med
vedtaket.
Overfor Motor hevder firmaet at det sjelden er slike
problemer med bildelene de selger.
– Vi er opptatt av kvalitet, og jobber kun med
produsenter vi stoler på. Heldigvis er slike tilfeller svært sjeldne hos oss,
skriver en representant for firmaet i en epost til Motor.
Vedkommende oppgir
ikke navnet sitt.
Firmaet opplyser også at de har mange fornøyde kunder. Det
inkluderer også Jan Tore Sola.
– Jeg har kjøpt og kjøper masse deler fra dem. Jeg har
gode erfaringer med dem.
Men han nektet å godta avslag på å dekke en reparasjon
når den viktige bildelen høyst trolig hadde en produksjonsfeil.
– Denne saken viser at det var verdt bryet å klage, sier
han – og smiler fornøyd.
Flere forbrukersaker på Motor.no: