FORNØYD: Jan Tore Sola er glad han tok seg bryet og reklamerte.

Bildel-problemer:

Bildel-firma erkjente feil, nektet å betale

Bildel-firmaet erkjente produksjonsfeil på bildelen de solgte til Jan Tore Sola. Likevel nektet de å dekke reparasjonen.

Publisert

– Problemet var måten de gjorde dette på, sier Jan Tore Sola, om bildelfirmaet Eurodel.

Mannen med samme etternavn som stedet han bor på, Sola på Jæren, liker å skru på biler, både egne biler og andres.

Men noen reparasjoner må han få hjelp til på verksted. Som da han måtte skifte EGR-ventilen på sin Volkswagen Touran. EGR-ventilen er en viktig del i biler med tradisjonell motor.

– Jeg har god erfaring med Eurodel og har kjøpt masse bildeler fra dem, forteller han.

Derfor ble bildelen til 2057 kroner kjøpt inn, før han fikk hjelp fra et lokalt verksted til å skifte delen. Totalt kostet det drøyt 15.000 kroner.

Nødmodus

Men bare noen måneder senere fikk Jan Tore Sola problemer under en kjøretur til Oslo. Bilen gikk i nødmodus og havnet på verksted.

Dette verkstedet avdekket feil med EGR-ventilen.

Bildelen skal sørge for å resirkulere en del av eksosgassen tilbake til forbrenningskammeret. Dette reduserer temperaturen i kammeret, som igjen reduserer utslippet av skadelige nitrogenoksider.

Siden delen nettopp var blitt skiftet, var verkstedet i hovedstaden nøye med å sjekke grundig før de konkluderte med at EGR-ventilen må skiftes.

Verkstedet skulle ha 20.000 kroner for jobben.

– Ekstra utgifter

Jan Tore Sola reklamerte deretter til Eurodel, hvor han kjøpte den første EGR-ventilen. Mange uker etterpå ba bildelfirmaet plutselig, ifølge Sola, om å få tilsendt den defekte delen. Men da var den allerede kastet.

Dermed avslo Eurodel reklamasjonen. De nektet å dekke byttet av den viktige bildelen.

– Hadde de bedt om å få delen med én gang, hadde det ikke vært noe problem, sier Sola til Motor.

Han klaget, og i et vedtak i Forbrukerklageutvalget har han nå fått fullt medhold i at Eurodel skal dekke reparasjonen til 20.000 kroner som måtte gjøres på verkstedet på Østlandet.

– Firmaet har selv opplyst at feilen trolig er en produksjonsfeil. Mangelen påførte bileieren ekstra utgifter til ny ventil og montering av denne, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

– Opptatt av kvalitet

Eurodel sto fast på at de ville ha delen, slik at de kunne undersøke den selv. Dessuten vedgår de, i brev Motor har lest, at de ikke kan søke produsenten om kompensasjon, dersom de ikke får tilgang til delen.

Men Eurodel har nå betalt oppgjøret til Sola, i tråd med vedtaket.

Overfor Motor hevder firmaet at det sjelden er slike problemer med bildelene de selger.

– Vi er opptatt av kvalitet, og jobber kun med produsenter vi stoler på. Heldigvis er slike tilfeller svært sjeldne hos oss, skriver en representant for firmaet i en epost til Motor. 

Vedkommende oppgir ikke navnet sitt.

Firmaet opplyser også at de har mange fornøyde kunder. Det inkluderer også Jan Tore Sola.

– Jeg har kjøpt og kjøper masse deler fra dem. Jeg har gode erfaringer med dem.

Men han nektet å godta avslag på å dekke en reparasjon når den viktige bildelen høyst trolig hadde en produksjonsfeil.

– Denne saken viser at det var verdt bryet å klage, sier han – og smiler fornøyd.

Powered by Labrador CMS