STØRST: Citroën Ë-C5 Aircross er den største personbilen i merkets sortiment.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Citroën Ë-C3 Aircross:
Familie-SUV med trivelig startpris
Citroën Ë-C3 Aircross deler plattform med flere andre modeller fra Stellantis – og er klart billigst av disse.
Citroëns største personbil, Ë-C5 Aircross, er klar for det norske markedet. Det er en SUV som er 465 centimeter lang, hvilket betyr at den treffer midt i det populære familibilmarkedet.
De første bilene har allerede kommet til landet, og importøren sier de regner med å få registrert en god del før nyttår.
Dette er naturligvis et poeng, da de nye momsreglene for elbiler slår inn fra første januar. Som betyr moms på beløp over 300.000 kroner. Samtidig er det en kanskje et mindre poeng enn man skulle tro, gitt Ë-C5 Aircross' størrelse.
Les alle Motors biltester:
Tre utstyrsnivåer
For her har Citroën presset prisen godt ned.
Introduksjonsutgaven, med et batteri på 73,7 kWt, starter på 369.900 kroner. Oppgitt rekkevidde er 520 kilometer, og effekten er 210 hestekrefter.
Comfort Range, som denne utgaven av Ë-C5 Aircross heter, kommer i to utstyrsversjoner til, som koster henholdsvis 399.900 kroner og 429.900 kroner. Prisene er med levering, men her er ikke det kommende momspåslaget lagt inn.
I tradisjonell Citroën-stil legges det vekt på komfort. Setene har ekstra mykt skum, i tillegg har Ë-C5 Aircross fjæring som Citroën kaller «progressive hydraulic cushions» som skal gjøre at bilen «flyter» over ujevnheter.
Da Motor var til stede på den første prøvekjøringen av modellen tidligere i høst, var representantene fra Citroën veldig klare på at Ë-C5 Aircross var bygget med tanke på at sjåfør og passasjerer skal ha en behagelig opplevelse.
Det har de fått til. Fjæringene er myke, og i kombinasjon med god lyddemping, er det nettopp behagelig.
Samtidig gir det bilen noen svake evner hvis det kjøres litt hardt i svinger, da tyr den til understyring, men dette er i liten grad noe som hefter ved en bil av denne typen.
Her snakker vi om en familiebil, som også er romslig. Det er god plass i baksetene, både i lengde og høyde. I tillegg kan man justere vinkelen på bakseteryggen på to av utstyrsutgavene.
Bakerst er det rikelig rom for bagasje, 565 liter, og bakseteryggen kan deles i en 4/2/4-splitt, som gir god fleksibilitet.
To utgaver
Over sommeren neste år kommer det en Long Range-versjon, med et batteri på 96,9 kWt, som skal gi en rekkevidde på inntil 679 kilometer. Her er ikke prisen klar.
Begge batteristørrelsene har en ladefart på 160 kilowatt.
Det bilen ikke har, som kan være et problem i det norske markedet, er firhjulsdrift. Ë-C5 Aircross har forhjulstrekk, og det er heller ingen planer om å komme med 4x4-utgave.
Citroën er en del av Stellantis-konsernet, og Ë-C5 Aircross deler plattform med Opel Grandland, Peugeot 3008 og Peugeot 5008. Disse modellene har en startpris, i sammeliknbare utgaver, som er minst 50.000 kroner over Ë-C5 Aircross.