UTSALG I USA: Bildet viser en Ford-forhandler i Kensington i Connecticut.

Straffetollene:

Så mye har bilprisene steget i USA

USAs tolltariffer er dels innført, dels satt på pause og dels gjenstand for forhandlinger. De har allerede fått konsekvenser, men kanskje på litt uventet vis.

Publisert Sist oppdatert

I april steg prisene på biler i USA med 2,5 prosent, sammenliknet med foregående måned. 

Dette er den største prisstigningen fra måned til måned siden april i 2020, da korona nettopp hadde rammet og lammet det aller meste – inkludert bilfabrikkene. Den gangen var oppgangen 2,7 prosent. 

Disse to tilfellene representerer de største endringene i løpet av hele det foregående tiåret, skriver Reuters.

Likevel: Det skyldes faktisk ikke at bilprodusentene har økt prisene i særlig grad. 

Logikken er snarere at usikkerheten i markedet sender kunder til bilforretninger i hopetall – alle som har vurdert å kjøpe, vil få handelen unna før bilene eventuelt blir mye dyrere.  

Tallene kommer fra Cox Automotive, og ifølge selskapets finansanalytiker Erin Keating fører nevnte handlingsmønster til en form for inflasjon for enkelte bilmodeller. 

– Disse modellene blir mer ettertraktet, derfor fører den lokale prisdynamikken til at prisene stiger, sier hun. 

● De fleste fabrikanter og importører prøver altså å holde prisene nede, stadig vekk. Enkelte kjører også kampanjer. Men Ford har informert sine forhandlere om at Mexico-importerte kjøretøy blir dyrere, opp til 2000 dollar. Dette kan gjelde Mustang Mach-E, Bronco Sport og pickupen Maverick.