HVOR MYE LAST? En rekke av disse skuffer. Bildet er fra rekkeviddetesten vinteren 2023.

Måling av nyttelast:

Så mye – eller lite – kan du laste i disse 29 elbilene

Alle de 29 test-elbilene ble veid før Motor og NAFs rekkeviddetest i vinter. Det ga noen overraskende resultater.

Publisert Sist oppdatert

Det viste seg at bare 8 av de 29 bilene veide det som var oppgitt fra produsenter og importører – eller mindre.

Resten veide mer.

– For noen biler var avviket så stort at de ikke dekker bagasjebehovet for en familie, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han mener resultatet var nedslående.

– Flere biler med god plass til bagasje har så lav nyttelast at du får ikke pakket bilen med vanlig feriebagasje, sier Sødal.

Dette er metoden

Testen er utført slik: Før den store rekkeviddetesten i starten av februar veide NAF alle de 29 deltakerbilene ved hjelp av en mobil vektstasjon. Deretter ble denne vekten sammenliknet med den som er oppgitt for de respektive modellene.

Her var det altså ikke alltid samsvar. Det som likevel er urokkelig, er bilenes tillatte nyttelast.

Derfor har NAF sjekket hva som står igjen av nyttelast for de enkelte modellene, når bilenes faktiske vekt legges til grunn.

PÅ REKKE OG RAD: Alle MG-ene i testen veide mer enn oppgitt.

MG på topp/bunn

Størst avvik fra de oppgitte tallene hadde MG Marvel R, med 75 plusskilo. Dette reduserer nyttelasten fra 378 til 303 kilo.

De neste på listen var

Renault Megane: 69 kg over, nyttelast ned fra 447 til 378 kg

Kia EV6 GT: 65 kg over, nyttelast ned fra 410 til 345 kg

Hongqi E-HS9: 65 kg over, nyttelast ned fra 475 til 410 kg

Nio ET7: 61 kg over, nyttelast ned fra 426 til 365 kg

Firesetere ...?

Tre biler havnet under den gylne 300-grensen.

Hvorfor denne er viktig? Jo, fordi en bil må ha nyttelast på over 300 kilo – fire ganger 75 – for å bli registrert som femseter.

De tre modellene som havnet under denne grensen, var Hyundai Ioniq 5, Jac e-JS4 og Maxus Euniq6. NAF noterer at det neppe blir noen «nedgradering» av disse, siden Statens vegvesen opererer med marginer.

Uansett er det verdt å merke seg. Motor har tidligere skrevet om Hyundai-eier Calle, som bare kunne ha med barna som passasjerer.

To biler over NAFs anbefaling

Av de 29 testbilene var det kun to som innfridde NAFs anbefaling om 480 kilo nyttelast – Mercedes EQB og Voyah Free. Disse fikk henholdsvis 560 og 525 kilo faktisk nyttelast.

Toyota bZ4X nådde nesten opp, med sine 475 kilo, tett fulgt av Volkswagen ID.5 (465 kilo) og Tesla Model Y (453 kilo).

Bilen med testens største bagasjerom, Volkswagen ID. Buzz, fikk en faktisk nyttelast på 425 kilo.

– Dette viser at bilkjøperne må være oppmerksomme på nyttelast og ikke stirre seg blind på bagasjeromsstørrelsen når de skal kjøpe seg bil, sier Sødal.

Gå til rekkviddetesten og bla ned for å se tekniske spesifikasjoner og konfigureringer for disse 29 modellene.

Trykk her for å se alle resultatene i vekt-testen, på NAFs sider.