– Så langt i år er det bare registrert 1310 nye personbiler med ren bensinmotor. Det er tall man ikke har sett siden 1960, da salget av personbiler ble frigitt etter å ha vært regulert, skriver Opplysningsrådet for veitrafikken i en pressemelding.
I løpet av de siste 23 årene har det blitt én million færre bensinbiler i personbilbestanden i Norge.
Kun 1,1 prosent av alle personbilregistreringer i år utgjøres av nye bensinbiler, heter det videre i meldingen.
– Det er en tydelig trend at rene bensin- og dieselbiler er i ferd med å forsvinne, en utvikling som kanskje har gått under radaren for de fleste, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.
Annonse
Førstegangsregistrerte nye personbiler fordelt på drivstoff
Drivstoff
2015
2017
2019
2021
2022
2023*
Bensin
29,6 %
24,7 %
15,7 %
4,2 %
2,5 %
1,1 %
Diesel
40,8 %
23,1 %
16,0 %
4,0 %
3,1 %
2,4 %
Elektrisitet
17,1 %
20,8 %
42,4 %
64,5 %
79,3 %
83,3 %
Gass
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
Hybrid
7,1 %
12,9 %
12,3 %
5,5 %
5,8 %
6,0 %
Hydrogen
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
0,0 %
Ladehybrid
5,3 %
18,4 %
13,5 %
21,6 %
9,2 %
7,1 %
* 2023- tall per 30. november. 2015–2022 er andelen for hele år. Kilde: OFV
Kraftig fall
Det generelle salget av nye personbiler er også synkende. I november i år ble det solgt nær halvparten så mange førstegangsregistrerte nye personbiler som i november 2022.
Så langt i år er det til sammen registrert 114.770 nye personbiler i Norge. Det er en nedgang på 14,9 prosent fra i fjor.
I november i år ble det registrert 10.348 nye personbiler. Det er en nedgang på 47 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
– Tallene forteller to ting veldig klart. Det ene er at nye, rene bensinbiler er i ferd med å fases ut i Norge. Nye dieselbiler går i samme retning. Det andre er at nybilsalget så langt i 2023 viser at folks økonomi er under hardt press som følge av kraftig prisstigning og høye renter, sier Solberg Thorsen.