HØYE TALL: 2022 ga ikke totalrekord i Norge, men en rekke mindre rekorder for flere produsenter.

Nybilregistreringer:

Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW

Det totale antallet nyregistreringer havnet så vidt bak 2021, i et år der svært mye handlet om Tesla – særlig på oppløpssiden.

Publisert Sist oppdatert

Tallene for 2022 er klare, og telleverket stoppet på 174.239 nyregistrerte personbiler.

Dette er 1947 bak 2021, men for perspektivets del: År nummer tre på listen er så langt tilbake som 1986, da det ble registrert 167.352 nye biler.

Tesla på topp

Rekorder har stått for fall. Særlig var det ingen tvil om hva som var Norges bestselgende modell gjennom den siste delen av desember: Tesla Model Y viste alle konkurrentene ryggen i de siste svingene og tok til og med en gammel rekord fra Bobla i prosessen.

Tesla topper dessuten salget av nye biler i hele 2022, med 21.303 biler totalt. Volkswagen ble nummer to, så vidt bak, med 20.184 nye biler.

BMW, med 14.037 nyregistrerte biler, slo sin 2017-rekord med over 900 biler og klokket dermed inn på en solid tredjeplass, skriver Bilbransje24 [for abonnenter].

Videre følger Toyota (13.827), Volvo, (12.850), Mercedes-Benz (10.500) og Audi (10.326).

Jafs fra Porsche

Men også andre produsenter og importører kan glede seg over tallene: Skodas 9886 er rekord for merket, Hyundais 9044 likeså – begge deler ifølge Bilbransje24.

Litt lengre ned på listen ser man at Porsche fortsetter trenden, med 2251 registrerte biler – en økning på oppunder 10 prosent fra i fjor.

Tallene kommer fra Opplysningsrådet for veitrafikken, som særlig fremhever månedsrekorden på 39.497 nye personbiler i desember – selvsagt til en viss grad drevet frem av avgiftsøkningene som trådte i kraft 1. januar.

Neppe god ventetid

– Dette hadde vi nesten ikke trodd var mulig. Det betyr at drøyt 22 prosent av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i en pressemelding.

– Mange har ventet et helt år på å få sin nye bil. Kraftig rente- og prisøkning generelt, i tillegg til en prisøkning på mange bilmodeller som følge av økte produksjons- og fraktkostnader, har neppe gjort ventetiden til en god opplevelse, sier han.

Selv om rekordmange fikk ny bil i desember, er det på det rene at mange som har bestilt bil for lenge siden, først vil få bilen utlevert i 2023 – og da med nye avgifter på toppen.

PS:

Bilnytt har listet opp produsentene som har minst å glede seg over. Her finner vi Ford, med en tilbakegang på 4008 fra 2021, etterfulgt av Peugeot med 3616.