SUVEREN: Tesla Model Y – her i en av to nye farger – har nå satt rekord i salg på et år.

Rekord for Model Y:

Bobla som ikke sprakk, har nå solgt mer enn «Bobla»

Noen timer før hovmesteren snubler seg inn i julen, kan vi konstatere at en rekke bileksperter har gjort det samme med tipsene om Teslas snarlige undergang.

Publisert Sist oppdatert

Mange spådde at elbilpionéren Tesla ikke ville overleve når de store aktørene virkelig begynte å satse på ebiler.

Faktum er at Tesla går inn i 2023 med en modell som i morgentimene i dag ble tidenes mest solgte på det norske markedet i løpet av et kalenderår – og som er på god vei mot å bli verdens mest solgte bilmodell: Model Y.

I øyeblikket er det registrert 16.835 Model Y i 2022, ifølge elbilstatistikk.no. Den forrige rekorden hadde «bobla», med 16.707 eksemplarer i 1969, ifølge tall fra BilNytt.no – som også henter fram en interessant parallell til registreringsrushet vi nå opplever på slutten av året:

LEGENDER: Både «Bobla» og Golf har regjert på toppen av salgslistene i en årrekke. Med en litt mindre problamatisk start, kunne også ID.3 havnet der. Men i år er det den større ID.4 som kommer nærmest Model Y.

Moms i 1970

Fra 1. januar 1970 skulle momsen innføres i Norge. Det førte til at ekstra mange ønsket å skaffe seg ny bil innen utgangen av 1969.

Den allerede etablerte bestselgeren Bobla, fikk dermed et løft opp på det som inntil morgentimene lille julaften 2022, var en rekord.

Moms i 2023

Momsen er vi blitt vant til. Men ikke på elbiler. Fra nyttår er det derimot slutt på det viktigste insentivet for å få fart på elbilsalget. Og selv om registreringssrushet i disse dager mer skyldes forsinkelser enn etterspørsel – blant annet har bilimportørene ønsket en utsettelse av momsen for å få orden på kaoset i havnene (les mer her) – så er det igjen momsen som kan forklare en rekord.

VW Golf snuste på rekorden i 2015, og Tesla Model 3 var nær i 2019. Men det ble altså Model Y som tok rekorden da flere av ekspertene tok feil.