JUNIOR: EL6 er NIOs hittil minste SUV.

EL6-lansering:

NIO slipper sin tredje SUV

Etter to SUV-er i XL-format, har NIO beveget seg ørlite nærmere den tetteste elbil-klassen av dem alle, kompakt-SUV-ene. Nå er EL6 snart i butikken.

Publisert Sist oppdatert

NIO EL6

  • Pris: Fra kr 489.000 med batteribytte, pluss kr 1399 (75 kWt batteri) eller kr 1999 (100 kWt batteri). Fra kr 595.016 med 75 kWt (netto 69) batteri eller kr 682.000 med 100 kWt batteri (netto 90).
  • El-motor 360 kW/700 Nm, 150 kW induksjon fremme, 210 kW permanent på bakakslingen.
  • Rekkevidde: 529 km (avh. av konfigurasjon).
  • Lengde/bredde/høyde: 4854/2212/1703 mm. Akselavstand: 2915 mm.
  • Akselerasjon 0-100 km/t: 4,5 sekunder.
  • Bagasjeplass: 579 til 1430 liter.
  • Hengervekt: 1200 kg. Taklast: 75 kg.
  • Luftmotstandskoeffisient: 0,25.

Skjønt, kompakt og kompakt, fru Blom.

Med sine 485 cm er den bare seks centimeter mindre enn EL7 og 17 cm kortere enn storebror ES8. Og den er 10 cm lengre enn Tesla Model Y.

Vi snakker altså stadig om en stor bil.

Hvorvidt dette er tallstørrelser som får det til å rugge litt på Tesla-salget, er mer uvisst.

Ikke desto mindre:

NIO-sjef Marius Hayler tror at EL6 og stasjonsvognen ET5 Touring som selskapet presenterte torsdag kveld, er modeller som både pris- og produktmessig vil gi høyere salgsvolumer enn de fire foregående bilene fra selskapet (ES8, EL7, ET7 og ET5).

Bare ES8 av disse er utlevert i mer enn 100 eksemplarer.

Rekkevidde

E6 har attraktive kvaliteter:

  • Firehjulstrekk, 360 kW samlet effekt, opptil 529 km rekkevidde, bagasjevolum fra 579 liter (opp til 1430 liter med nedfelte bakseter, som er delt 40-20-40), et minimalistisk interiør, den er fullspekket med oppdatert teknologi, har 33 sensorer og en lidar, samt 23 ulike sikkerhets- og førerstøtteløsninger.

Den kommer i 10 ulike eksteriørfarger og fire fargevarianter i interiøret, valg mellom 20- og 21-toms og en håndfull tilvalg.

Startprisen med batterileie er 489.000 kroner, med 1399 kroner måneden for 75 kWt (69 netto) og 1999 kroner for 100 kWt (90 netto). Med batteri er prisen 595.016 kroner (75 kWt brutto) og 682.000 kroner (100 kWt brutto).

– Mye tech, mye komfort og mye rekkevidde til en hyggelig pris, mener NIO-sjef Hayler.

Batterileie

Et overveldende flertall av NIO-kundene velger batterileie, som koster rundt 50.000 kroner for det minste batteriet i en tre års periode.

Når tilvalgsmulighetene helt uten flottenfeieri tar deg til 25.000 i påslag (med komfortpakke, hengerfeste og oppvarmet posisjon for vindusviskere), betyr det at du lander veldig tett på prisen av nevnte Tesla Model Y med firehjulstrekk – før batterileie.

Med prøvekjøring noen måneder frem i kalenderen, er det vanskelig å være skråsikker på styrkeforholdet mellom EL6 og TMY.

Men det er ikke noe vågalt tips at NIO-modellen står seg godt på komfort, før den utfordres både på plass, forbruk og ladeegenskaper.

NIO har prioritert utbyggingen av batteribyttestasjoner, men for mange vil hurtiglading fortsatt være nødvendig med jevne mellomrom. NIO-modellene i vår store rekkevidde- og ladetest nylig var litt skuffende ved ladestolpen.