Pris: Fra kr. 439.000 med batteribytte, pluss månedsavgift kr 1399 (75 kWt batteri, 69 netto) eller kr 1999 (100 kWt brutto, 90 netto). Fra kr 532.869 med 75 kWt batteri, kr 620.619 med 100 kWt batteri.
Rekkevidde: 560 km (avh. av konfigurasjon).
Lengde/bredde/høyde: 4790/2178/1499 mm.
Akselavstand: 2888 mm.
Akselerasjon 0–100 km/t: 4,0 sekunder.
Bagasjeplass: 450 til 1300 liter.
Hengervekt: 1400 kg. Taklast: 75 kg.
Luftmotstandskoeffisient: 0,25.
Usikkerheten er størst om ET5, som med debuten utgjør halvparten av modelltilbudet i det som en gang var selveste stas-segmentet for norske bilkunder, stasjonsvognklassen.
MG slapp den første elektriske stasjonsvognen MG5 for om lag ett år siden. Tross brukbare kritikker og lav pris har salget vært måtelig, de siste 15 månedene er det deres minst solgte av fire modeller.
Frisk ut av krysset
Får Nio bedre napp?
Det er i hvert fall mer trøkk i produktet – og det vil få pris deretter:
Firehjulstrekk, 560 km rekkevidde, bagasjeplass i intervallet 450 til 1300 liter, 1400 kg på kula og friske fire blank på 0–100 km/t.
Bilen starter på 439.000 kroner for 75 kWt batteri (netto 69 kWt)med batteribytte, som koster 1399 kroner per måned. 100 kWt batteri (netto 90 kWt) koster 1999 kroner per måned.
Med batteri koster bilen 532.869 kroner med 75 kWt batteri og 620.619 kroner med 100 kWt.
Men det kommer konkurrenter. Konkurrenter i fleng, faktisk, med flere av de klassiske stasjonsvogn-spesialistene i spissen.
Opel ruller sin elektriske Astra Touring ut av garasjen om kort tid (trolig blir det verdenslansering under IAA-utstillingen i München i september), mens Peugeot er i løypa med en elektrisk 308 klar for første testkjøring i sommer.
Neste år kommer Volkswagen med stasjonsvogn-utgave av Passat-erstatningen ID.7, Skoda har antydet en litt mindre versjon i samme segment, BMW pusser på sin i5 Touring for lansering til våren, mens Audi teller ned til slipp av sin A6 e-tron Avant – som allerede er vist verden over i pre-produksjonsutgave.
I løpet av et drøyt år er det med andre ord et ganske velassortert utvalg i dette segmentet.
Kinesisk forsprang
Hva klarer kineserne å gjøre ut av det forspranget?
Kundenes appetitt på NIO har ikke vært umettelig, tross de fjonge lokalene midt på Karl Johan. Nylig ble åpning annonsert for det femte NIO-showroomet i Norge.
Likevel er det bare registrert 1383 NIO-biler siden 1. januar i fjor. Det betyr en markedsandel på 0,6 prosent – og en 25. plass på merkestatistikken.
ET5 Touring har kvaliteter som på papiret burde hjelpe på de tallene.
Den har panoramatak, håndfri bakluke-åpning, 40-20-40-splitt i baksetet som betyr plass til skiutstyr og andre korte planker, varmepumpe, ventilerte forseter, og 23 ulike sikkerhets- og førerstøttefunksjoner.
ET5 Touring kommer i 10 ulike eksteriørfarger, fire varianter for interiøret, og valg mellom 19- og 20-toms dekk.
Annonse
Bestselgere?
NIO lanserte torsdag en ny SUV, EL6. Norgessjef Marius Hayler venter at disse to bilene vil bli merkets hittil mest solgte modeller.
Og i den interne konkurransen blant de to holder han en knapp på Touring.
– Jeg har veldig respekt for konkurransen i SUV-segmentet, sier Hayler.
PS: Sedan-versjonen av ET5 var med i Motor og NAFs store rekkeviddetest, uten å imponere så veldig. Den gikk 8,2 prosent kortere enn WLTP (stanset etter 541 km) og brukte tett på 40 minutter i ladetesten.