Korreksjon: I den første utgaven av denne saken ble Nio oppført med altfor lave salgstall i Norge. Det er nå rettet.
Mandag kuttet Nio prisene i Kina med umiddelbar virkning, og produsenten gjorde det på en måte som er enkel å kommunisere: De senket prisen med 30.000 yuan over hele fjøla, likt på samtlige modeller.
Summen tilsvarer i dag noe over 45.000 norske kroner. Ikke småtteri, altså.
Prisendringen skal ha vært diskutert en stund, men ifølge selskapets ganske frittalende toppsjef, William Li, var utfallet fortsatt uklart klokken 03.00 natt til mandag. Ikke desto mindre konkluderte han med overbevisning noen få timer senere:
Samtidig erklærte Nio at det ikke lenger vil bli tilbudt gratis batteribytte for nye kunder. Disse vil i stedet kunne velge en abonnementsløsning som koster – du gjettet det – 30.000 yuan. Denne inkluderer fire gratis batteribytter per måned.
Bakteppet er Nios salgstall, som har skuffet investorer og markedet så langt i år.
Produsenten leverte totalt 31.041 biler i månedene januar til mars, men endte på til sammen 12.813 biler i april og mai. Det uttalte målet er 250.000 solgte biler i 2023.
Tapet i første kvartal var på rundt 7,3 milliarder norske kroner. Og sannsynligvis er Teslas priskutt fra januar i år en del av forklaringen.
Annonse
Nye lokaler
Det er ingen planer om å kutte priser i Norge, opplyser Nios Asbjørn Mitusch til Motor.
Her holder i stedet produsenten seg til oppsatt kjørerute. Blant annet åpnet Nio sitt femte visningsrom i Kristiansand denne uken, skriver Bilnytt.