SLIK KAN DET SE UT: Kraftige frontlys.

Britisk undersøkelse:

Nesten alle bil­førere klager på blending

Bilenes frontlys er blitt stadig bedre. Det har sine negative sider.

Publisert Sist oppdatert

Lyskasterne vi bruker for å se og bli sett, foran på bilene, har endret seg betydelig gjennom bilhistorien. 

En temmelig grov tidslinje kan gå fra tradisjonelle glødelamper av stadig bedre kvalitet, via halogen, og deretter xenon, til dagens LED-lys.

Veien blir bedre opplyst – absolutt. Samtidig treffer lysstrålene møtende trafikanter, og dette oppleves ofte som ubehagelig. Og kanskje farlig.

Såkalt adaptivt lys, systemer som tilpasser både styrke og lyskjegle automatisk, demmer opp til en viss grad. 

Men styrken i det moderne lyset, gjerne i kombinasjon med at frontlyktene kan være galt kalibrert, er og blir en utfordring når sola har gått ned.   

«Et reelt problem»

Ifølge en undersøkelse utført for det britiske samferdselsdepartementet (Department for Transport, DfT), er faktisk blending noe nesten alle bilførere betrakter som problematisk, skriver BBC.

● I en representativ undersøkelse med 1850 respondenter oppga 97 prosent at de blir jevnlig eller tidvis distrahert av lys fra møtende biler. 

96 prosent mente at noen eller alle biler er utstyrt med for skarpt lys.

– Undersøkelsen viser tydelig at blending fra frontlys er et reelt problem, sier mannen som ledet undersøkelsen, Shaun Helman ved Transport Research Laboratory (TRL).

Kjører mindre enn før

33 prosent av bilførerne i undersøkelsen fortalte at de kjører mindre på kvelds- og nattestid, på grunn av sterkere lys fra andre bilister. En del rapporterte at de har sluttet helt, og at det skyldes blending.

22 prosent opplyste at de gjerne skulle kjørt mindre i mørket, av samme årsak – men at de ikke har noe valg.

Ifølge TRLs data kan fargen på moderne lys være en stor del av problemet: Hvitt, sterkt lys, med innslag av blått, stikker mest.

Bakgrunnen for undersøkelsen er mange klager fra trafikanter over lang tid, og DfT har tidligere varslet at resultatene vil bli brukt i utarbeidelsen av myndighetenes road safety strategy – Storbritannias regler for trafikksikkerhet. 

Powered by Labrador CMS