FOR FORT: Stig Skjøstad mener momsinnføringen kommer altfor kjapt.

Statsbudsjettet 2026

NAF-sjefen: – Ny rekord i uforutsig­barhet 

Momsgrensen for elbiler senkes til 300.000 i regjeringens forslag til neste års statsbudsjett. Det får NAF til å steile.

Publisert Sist oppdatert

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 senkes momsgrensen for nye elbiler til 300.000 kroner, fra dagens som er 500.000.

Det innebærer eksempelvis at elbiler som koster mer enn 500.000 kroner, får en avgiftsøkning på 50.000 kroner, mens en som koster 400.000 blir 25.000 kroner dyrere.

Helt borte i 2027

– Innføringen av moms fra 300.000 er ny rekord i uforutsigbarhet i norsk politikk, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Det nye innslagspunktet er foreslått gjeldende fra 1. januar. Endringen vil også omfatte biler som allerede er bestilt, men først leveres i 2026. 

Les også: Bekreftet: Ny moms­grense for elbiler

Fra 2027 vil momsfritaket fjernes helt, ifølge forslaget.

– Vi har bedt om at det skal gjøres gradvis. Det er en uansvarlig politikk regjeringen nå legger seg på, sier Skjøstad.

Samtidig får nye biler med forbrenningsmotor en avgiftsøkning på 20.000 til 30.000 kroner og økte drivstoffavgifter.

Dobbeltsmell

– Det er en dobbeltsmell at det også blir økte bruksavgifter for bensin- og dieselbiler. Vi må huske på at bare 30 prosent av den norske bilparken er elbiler.

Skjøstad sier NAF er enige at det skal komme moms på alle elbiler, men at dagens ordning burde vært videreført neste år, for så å vurdere et nytt innslagspunkt i 2027.

– Nå tar de alt på ett år.

Han mener konsekvensen av forslaget er dramatisk.

– Norge og bil henger sammen. 80 prosent av hverdagsaktivitetene våre gjøres med bil, bil er ikke en luksusartikkel. Vi håper det er forhandlingsrom, og kommer til å jobbe for at vi opprettholder dagens nivå også neste år, slik at norske husholdninger henger med.

  • Stig Skjøstad er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

  • Se flere reaksjoner i saken under:

Powered by Labrador CMS