FRUSTRERTE: De ferske elbileierne Trym Halbjørhus og Sofie Hågensen.

Klager på kort Enyaq-rekkevidde:

Møller: Dobbelt strøm­forbruk er helt normalt

Når nybilkundene klager på kort rekkevidde, svarer bilbutikken at strømforbruk på det dobbelte av det markedsførte er helt normalt. – Dette burde Møller fortalt kundene før kjøpet, sier ladeekspert.

Publisert Sist oppdatert

I Motor og NAFs rekkeviddetest i vinter gikk Skoda Enyaq med bakhjulsdrift kortere enn samme bilmodell med firehjulsdrift. Resultatet ble det samme da vi gjorde testen om igjen.

Mens Møller og Skoda markedsfører 509 kilometer rekkevidde som WLTP for Skoda Enyaq iV80 med bakhjulstrekk, fikk Motor og NAF bare 347 kilometer.

Det er et avvik på rekordmye 32 prosent.

I hverdagen er faktisk rekkevidden enda kortere, erfarer samboerparet Sofie Hågensen og Trym Halbjørhus. De er sjokkert over at bilen deres går mye kortere enn markedsført.

– Faktisk rekkevidde fra batteriet er fullt til det er 10 prosent igjen, er på vinterføre fra 72 kilometer og opp til ca. 150 kilometer. Det hadde vi ikke i vår villeste fantasi trodd vi skulle få oppleve.

Rekkevidde viktig

Det unge samboerparet på Lillehammer strakk seg lenger enn de egentlig hadde tenkt, da de i fjor sommer kjøpte den populære Skoda-SUV-en med bakhjulstrekk til over en halv million kroner.

– Vi valgte versjonen med størst batteri i stedet for den billigere versjonen med mindre batteri. Lang rekkevidde er viktig for oss, sier Sofie Hågensen.

BILFORHANDLER: Møllers Skoda-avdeling i Lillehammer.

Men i helt vanlig bruk i hverdagen er virkeligheten en helt annen enn WLTP-tallene på over 500 kilometer rekkevidde. Likevel føler samboerparet at de møter en vegg når de reklamerer til forhandleren.

Møller har gjennomført testing i en 14-dagers periode med samme bruksmønster som samboerparet, og kommet frem til en rekkevidde på ned mot 220 kilometer.

– Forbruket under testing har vært 25–35 kWt, skriver Møller-verkstedet i en tilbakemelding til samboerparet.

DAGLIG LEDER: Odd Ivar Jøranli.

Et forbruk på opp mot 35 kWt, som gir en reell rekkevidde på 220 kilometer, mener de er helt normalt.

– Ingen feil er avdekket med bilen. Det er ingen feilkoder på batteri eller ladesystem. Den er å betrakte som i orden, skriver Møller.

– Ikke fasit

Daglig leder Odd Ivar Jøranli ved Møller Bil Lillehammer påpeker at de har brukt bilen på samme måte som samboerparet.

– Hva tenker du om det store avviket fra WLTP-tallene til faktisk forbruk?

– WLTP settes av en tredjepart og måles i 23 grader på testbane. Det er ikke nødvendigvis en fasit for norske veier.

– Hvorfor mener dere et forbruk på 25–35 kWt er normalt?

– Hva som er normalt, avhenger av hvordan bilen brukes. Dekktype, utstyr, kjøremønster, forvarming og utetemperatur påvirker forbruket, sier Jøranli.

Det eneste han sier han kan tilby, er opplæring av samboerparet – slik at de kan få lenger rekkevidde.

– Vi ønsker å være gode rådgivere for kundene våre rundt hva de kan forvente, sier han til Motor.

Programvarefeil

Sofie Hågensen og Trym Halbjørhus opplever en enorm forskjell på rekkevidde sommer og vinter.

– Selve bilen er fantastisk. Den har plass til det meste. Men i vinterhalvåret må vi lade mye oftere enn vi trodde vi måtte.

Møller sier de ikke kan gjøre noe mer med bilen. Hågensen og Halbjørhus håper på sin side det plutselig avdekkes en programvarefeil, som gjør at rekkevidden plutselig blir lengre.

– Slik det er nå, er ikke bilen funksjonell til vårt bruk, sier Trym Halbjørhus.

Ikke overrasket

Ladeekspert Jan Tore Gjøby i NAF er ikke overrasket over den korte rekkevidden til samboerparet.

– Det går mye energi til oppvarming og oppstart av bilen. Men det overrasker meg at bilbransjen ikke tar mer ansvar for å lære opp kundene i hva de kan forvente, sier Gjøby.

Han påpeker at forvarming øker rekkevidden mye, og at det også kan være smart å lade ofte.

– Det forhandleren nå sier til samboerparet, burde de fortalt før kontrakten ble underskrevet, sier Gjøby.