OVERRASKELSE: John Østlie er svært fornøyd med sin MG Marvel R, bortsett fra at den har et uvanlig batterisparingstriks som ble oppdaget på et ubeleilig tidspunkt.

Kom ikke opp bakken:

Firehjulsdriften blir borte ved lav batteriprosent

John Østlie fikk seg en overraskelse da han skulle opp den siste kneika til hytta. 

Publisert Sist oppdatert

I desember 2022 kjøpte John Østlie (72) en MG Marvel R Performance. 

– Vi fikk et godt tilbud, og med firehjulsdrift tenkte vi at det ville være lett å komme opp til hytta om vinteren. Noe som ikke lar seg gjøre med tohjulsdrift, hvis det er mye snø.

Den første sesongen gikk det fint. 

Men i desember i fjor dukket det opp et problem Østlie ikke var forberedt på.

– Det hadde snødd 10 til 15 centimeter, og det var kaldt. Forhold som vi ikke ville ha prøvd å kjøre opp under hvis vi hadde hatt tohjulsdrift. 

Plutselig stopp

Før han gikk til innkjøp av bilen, hadde han regnet på at det ville gå greit å kjøre hjemmefra og til hytta uten å lade. Strekningen er 21 mil, og Østlie hadde installert ladeboks på hytta, så det var bare å plugge inn bilen ved turens ende.

– Denne dagen lyste det etter hvert gult på batteriindikatoren, det var vel 17 til 18 prosent igjen da vi startet på de siste bakkene. Så var det stopp, bilen spant og vi kom ikke lenger. Det virket jo rart, men det viste seg at firehjulsdriften hadde kuttet ut. Bilen hadde bare drift på bakhjula.

Løsningen ble at de måtte gå de siste stykket og få hjelp til å få opp bilen dagen etter.

– Det var jo nedtur, ikke en så rent liten nedtur heller.

Først trodde Østlie at det var noe galt med bilen, men så skjønte han etter hvert hva som hadde skjedd, og det var noe han ikke hadde fått informasjon om da han kjøpte bilen.

– Jeg visste jo at den ikke har firehjulsdrift når vi rygger, men dette var jeg ikke klar over.

Ikke noe galt

Knut Martin Andersen, servicemarkedssjef hos MG, forteller at det ikke er noe galt med Østlies bil.

– På tidlige MG Marvel R så kobler firehjulsdriften ut når batteri­kapasiteten begynner å bli lav, i kombinasjon med lav temperatur på batteri og lav utetemperatur – fra 30 prosent hvis det er skikkelig kaldt. Dette er for å spare strøm, beskytte batteriet og forlenge rekkevidden.

Det er vanlig at enkelte funksjoner i en elbil deaktiveres ved lav batteriprosent, for eksempel klimaanlegget eller forvarming av batteriet, men det er uvanlig at driften på én aksling  kobles fra.

Andersen i MG sier de ikke informerte om dette da bilene ble levert ut. 

– Det er minimalt med kundeklager på dette, og vi tenker at dette ikke er noen stor sak.

Marvel R-eier Østlie sier han har hørt rykter om at det finnes en fiks på problemet, men at han ikke kjenner til hvordan det eventuelt foregår.

Viktig med informasjon

Andersen bekrefter at det enkelt lar seg løse, og at problemstillingen ikke gjelder biler som leveres i dag.

– Med en oppgradering av program­varen vil firehjulsdriften også virke ved lav batterikapasitet. Dette gjøres på verksted, gratis. Det er bare å kontakte forhandler, så løser det seg.

– Dette overrasker meg. Jeg har ikke hørt om dette tidligere. Jeg forstår greia med å spare litt på rekkevidden, men mener definitivt at kundene burde blitt opplyst om at bilen kun har firehjulstrekk til 20- eller 30 prosent restbatteri­kapasitet, sier Benny Christensen, teknisk konsulent hos NAF.

NAF-EKSPERT: Benny Christensen.

Christensen mener Østlies opplevelser med MG-en viser med all tydelighet behovet for slik informasjon. Og han er overrasket over at føreren ikke får valget om firehjulsdrift helt til tomt batteri, eller om de eventuelt ønsker å prioritere rekkevidden.

– Noe som gjør at de risikerer å kjøre uten firehjulsdrift de siste kilometerne. Når kundene ikke vet om at de ikke har firehjulsdrift på under 30 eller 20 prosent, kan dette også gå ut over trafikksikkerheten. Lever man i troen på at man har firehjulsdrift, kjører man kanskje litt «tøffere» enn om man vet at man har bare tohjulsdrift. Derfor mener jeg at det er ekstra viktig å informere om dette.

  • Benny Christensen er teknisk konsulent i NAF Advokat. NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.

Har du lest disse sakene fra Motor?