SNART KLAR: Sander Guttormsen, produktspesialist hos Mercedes, viser fram G 580, som er i Norge for første gang. Til høsten begynner leveringene.

På besøk:

Den originale børs­traktoren uten eksos­rør, men med fire motorer

G-klassen til Mercedes har vært med lenge og er fortsatt så populær at det er to års leveringstid. Men med elversjonen kan man både kutte ventetiden og prisen.

Publisert Sist oppdatert

Det er ingen andre bilmodeller på dagens nybilmarked som har tviholdt like hardt på sin originale form som Mercedes G-klasse. Bilen ble lansert samme år Sony kom med sin første Walkman, i 1979.

Dagens utgave har et utseende som er så å si identisk, mens det av og til har skjedd en utvikling under skallet. 

I alle år med en diesel- eller bensinmotor under panseret, og bilen har hatt en trofast tilhengerskare. 

Faktisk i en så solid dose at det har vært rundt to års ventetid på en ny bil.

Med nyeste versjon er det dog noe smått revolusjonerende på gang, den blir tilgjengelig med en elektrisk drivlinje. 

Har du lest disse sakene fra Motor?

Fjerner EQ

G 580 heter den, og er for øvrig også den første bilen siden de introduserte EQ som betegnelse for de elektriske Mercedesene, som skroter nettopp de to bokstavene. Fra nå av skal ikke elbilene fra merket skilles ut med et eget navn.

KJENTE FORMER: Mercedes G 580 holder seg til formen som kom i 1979. Det er en tung bil, rundt tre tonn, og nyttelasten er slik at bilen ikke krever et utvidet førerkort.

Ett eksemplar av G 580 er på en snarvisitt i Norge, den eneste utenfor Tyskland, ifølge den norske importøren.

Og selvsagt ser den ut som den alltid har gjort, men det er også noen små justeringer forteller Sander Guttormsen, produktspesialist hos Mercedes-Benz Norge.

– Det er én ekstra lamell i grillen. I tillegg er kameraet foran plassert lengre ned, dette er gjort for at det skal bli lettere å se over bakketoppene når man er i terrenget.

Luftmotstand

På den elektriske versjonen er det også gjort noen knep for å senke luft­motstanden, som i utgangspunktet er ganske formidabel. 

A-stolpene er rundet av, panseret er hevet en smule og det er justert litt på takformen foran. Dette skal gi 17 prosent bedre aerodynamikk, og noe mindre vindsus når man kjører i høyere hastigheter.

Guttormsen sier elversjonen er vel så bra som den med forbrennings­motor i terrenget. Dette kommer av at den har fire motorer, en til hvert hjul, som kan operere uavhengig av hverandre. I tillegg har den fire mekaniske lavgir som er knyttet til hver av motorene. 

Det betyr at bilen ikke har en differensial, men rett og slett programvare som hjelper til når det er skikkelig rufsete. For eksempel kan G 580 bremse ned ett hjul, slik at bilen drar seg rundt skarpe svinger. I tillegg kan den, neppe med noen stor praktisk verdi, snurre rundt sin egen akse.

Batterier i to etasjer

– Batteriene er de samme som er i EQS, men de ligger i to etasjer, dette gjør at batteriene varmer hverandre, noe som trolig vil være en fordel når det er kaldt. Under er det en ekstremt kraftig beskyttelse, sier Guttormsen.

ÉN VERSJON: Mercedes sier det ikke er planlagt noen andre varianter av den elektriske G-klassen.

Batteripakken i to lag gjør likevel ikke noe med gulvhøyden innvendig, og bakkeklaringen er i de fleste tilfeller bedre enn på en versjon med forbrennings­motor. Blant annet fordi det ikke er en differensial.

Kun på det som kalles «break over», når bilen kjører over en kant, er elbilen noe lavere. Det kommer av at batteriene og beskyttelsen går under hele bilen mellom akslingene, mens det er noe mer høyde under midten på bilene med eksosrør.

Det er nok aldri meningen at det skal selges mange G-klasse, men den elektriske har noe som varianten med forbrenningsmotor ikke har: tilgjengelighet.

Bedre tilgang

– Vi har tilgang på langt flere elektriske enn diesel- og bensinversjonene. Det betyr at det ikke er to års leveringstid, og det kan godt tenkes at kunder som i dag venter på en bil, velger å bytte til den elektriske.

NYTT: Interiøret i Mercedes G 580 er modernisert, sammenlignet med tidligere utgaver av G-klasse.

Noe som også kan lønne seg. Bilen som er på besøk, koster 1,85 millioner kroner, og det kommer etter hvert også noe billigere utgaver. Mens «innstegs­modellen» G 400d, med dieselmotor, starter på 2,5 millioner kroner. 

Elektriske G 580 har også mer effekt en verstingvarianten, G63, som koster fire millioner kroner.

– G 580 har en rekkevidde på 468 kilometer, noe som er det samme som G63, som har en 100 liter bensintank, sier Guttormsen. 

Selv om den beige bilen bare er på besøk, er det ikke så lenge til de første kommer til Norge. Guttormsen sier de ventet til norske forhandlere i starten av september.