SKEPTISK: NAF-direktør Stig Skjøstad.

Kritisk til fossil-rabatt:

– Bremser elbil-skiftet og setter bompengerekord

Regjeringen forsinker elbil-overgangen og bryter en historisk barriére med rekordhøye bompengekostnader neste år, hevder NAF om forslaget til statsbudsjett for 2024.

Publisert Sist oppdatert

Bilorganisasjonene er kritiske til at regjeringen vil senke trafikkforsikringsavgiften for fossilbiler, men holde den uendret for elbiler.

– Finansminister Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier NAF-sjef Stig Skjøstad.

Mens trafikkforsikringsavgiften for biler med forbrenningsmotor reduseres med 400 kroner, skal den holdes uendret for elbiler.

I 2021 var avgiften 931 kroner lavere – i elbilens favør.

– Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, mener Skjøstad.

– Dette sammen med vektavgift og økte bompenger er nok et tegn på en snuoperasjon i elbilpolitikken, bort fra gulrot og over til pisk. Det advarer vi mot, sier NAF-sjefen.

TENK PÅ ET TALL: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og stortingspresident Masud Gharahkhani under statsrådens finanstale fredag.

Over 20 mia i bompenger

Samtidig er NAF kritisk til at bilistene ligger an til en bompengeregning på 22,9 milliarder kroner neste år, opp fra 15,2 milliarder i år.

– Flere vil betale mer i bompenger neste år. Vi vet at det er mange nå som sliter med økningene, og vi er sterkt kritiske til at en så stor andel av veiinvesteringene og bypakkene lempes over på bilistene, sier Skjøstad.

I følge samferdselsbudsjettet venter regjeringen at det «stilles til disposisjon» 22,9 milliarder fra bompengeselskapene – 14,8 milliarder fra riksveiene og 8,1 milliarder fra fylkesveiene (inkludert Oslo). De tilsvarende tallene for 2023 er beregnet til 20,5 milliarder (fordelt på 13,3 på riksvei og 7,2 på fylkesveiene).

Samtidig konstaterer NAF-sjef Stig Skjøstad at regjeringen ikke kommer med en kraftig satsning på fylkesveiene, slik NAF har vært en pådriver for. De store pengene uteblir, og det blir igjen opp til det enkelte fylke å prioritere nok midler til å hente opp forfallet på fylkesveiene. Heller ikke på skredsikring kommer det satsning.

– Det betyr enda ett år der vi kan se forfallet på veiene øke. Dette har store konsekvenser for hverdagsreisen i distriktene, der mange frykter for sikkerheten på veiene på grunn av det dårlige vedlikeholdet, sier Skjøstad.

Ikke alene

NAF er på ingen måte alene om kritikken av trafikkforsikringsavgiften. Også Elbilforeningen er kritisk til forslaget.

KRITIKK: Unni Berge i Elbilforeningen

– Skal man sette ned denne avgiften, så bør man gjøre det også til de som har tatt et klimavennlig valg. Det er uforståelig at man gir avgiftslette for å eie en Porsche Cayenne, men ikke til en eier av Nissan Leaf. 

– Dette forurensende prinsippet ønsker regjeringen å bruke godt over en milliard kroner på, etter nok en sommer der globale temperaturrekorder er smadret. Det bør Stortinget avvise, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

Få endringer

Samtidig er andre i bilbransjen positive til hovedtrekkene i budsjettet:

– Det er positivt at regjeringen gjør få endringer i bilavgiftene. Dette er viktig for det grønne skiftet i veitrafikken, og for en bilbransje som merker at vi er midt i en dyrtid, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes landsforening (BIL).

– I år er det stort sett kun en inflasjonsjustering av avgiftssatsene. Dette gir forbrukerne og bransjen en etterlengtet forutsigbarhet.

Men det er ikke bare jubel:

– Jeg er skuffet over at rabatten i firmabilbeskatningen på elbiler som ble fjernet i fjor, ikke gjeninnføres, sier Andresen.

BLE (LITT) HØRT: Ida Krag i Norges Bilbransjeforbund.

Fra Norges Bilbransjeforbund er hovedbeskjeden den samme:

– Vi ba om et avgiftspolitisk hvileskjær og er langt på vei blitt hørt. Bilbransjen står allerede i en krevende økonomisk situasjon og trenger forutsigbarhet, sier leder næringspolitikk i NBF, Ida Krag.

– Men firmabilmarkedet henger etter på elektrifisering, og det er sterkt beklagelig at regjeringen ikke foreslår å sette verdsettelsen tilbake til 80 prosent. Men for NBF er det åpenbart at firmabilbrukere er utsatt for en kraftig overbeskatning. Vi vil jobbe videre med en gjennomgang av hele ordningen, sier Krag.

Langt til 100

Mens elbilandelen blant private kryper opp mot 95 prosent, er tallet langt lavere for firmabiler.

– Dette henger sammen med at det ikke er noen elbilincentiver for firmabilene. Og det må vi ha, hvis vi skal nå målet om at alle nye biler skal være utslippsfrie i 2025, sier Andersen.

Overfor Bilnytt.no kommer blant annet Motor Gruppen med mer høylydt kritikk:

– Vi er veldig skuffet over at det ikke kom noen forslag om gjeninnføring av en skatterabatt på elektriske firmabiler, sier Jan Traaseth, direktør for Motor Finans i Motor Gruppen.

– Nå opplever vi at mange profesjonelle bilbrukere ikke ser det bryet verdt å ha elbil som firmabil, sier han.

Tonen er den samme fra landets største bilimportør:

– Brorparten av de som kjøper nye fossilbiler i dag, er firmabilkjøpere eller bilutleie- eller bildelingsaktører. Det er ikke noe som tyder på at dette statsbudsjettet kommer til å endre på det. Da må vi feste vår lit til SV, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, med referanse til partiet som regjeringen skal forhandle med om flertall før budsjettet endelig vedtas før jul.