SATSER: SUV-en EL6 er sjette modell fra Nio.

Prøvekjørt: Nio EL6

Denne skal stjele kunder fra Tesla 

Nios sjette modell på det norske markedet er også den viktigste. Fordi den skal konkurrere med bestselgerne.

Publisert

Pluss:

Kupéplass, bagasjeplass, batteribytte.

Minus:

Hjulstøy, hardplast, konkurransen.

Nios ambisjon er at norske familier på SUV-jakt skal falle  for kvalitetene som skiller EL6 fra bestselgerne i klassen. 

I første rekke Tesla Y, deretter et kobbel bestående av blant annet VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40.

Nio EL6

  • Pris (ekskl. omkostninger) batteriabonnement/månedsleie: 489.000/1399 (75 kWt)/1999 (100 kWt).
  • Pris (ekskl. omkostninger) med fast batteri: 595.000 (75 kWt)/683.000 (100 kWt).
  • Drivlinje: 75/100 kWt batteri, 490 hk/700 Nm., firehjulsdrift. 
  • 0–100: 4,5 sek. Toppfart: 200 km/t.
  • Rekkevidde (75/100 kWt): 406/529 km.
  • Lengde/bredde (inkl. speil), høyde, bakkeklaring (cm): 485/221/170/13,5.
  • Vekt/nyttelast (kg): 2303/465.
  • Hengervekt/taklast (kg): 1200/75.

Den opplagte forskjellen er en, etter hvert, ganske velkjent løsning på samtlige Nio-modeller: 

Muligheten til å abonnere på batterier i ulike størrelser, samt å kunne bytte batteri i løpet av noen minutter på én av foreløpig fem batteribytte­­stasjoner. 

Planen er å etablere ytterligere 18 i løpet av 2024.

Dyrere enn Tesla

Foreløpig kan man velge 75 kWt eller 100 kWt batteri. Da koster bilen 489.000, altså litt under momsgrensen. Deretter betales et månedlig beløp på henholdsvis 1399 (75 kWt) eller 1999 (100 kWt) kroner. 

Nesten alle kundene velger bytte­løsningen. Men det er enklere å forholde seg til bilprisen med fast batteri: 599.000 (75 kWt) og 683.000 (100 kWt). 

Legger vi til leveringsomkostninger, hengerfeste og vinterhjul, ender vi på rundt 735.000. En sammenliknbar versjon av Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y, koster 573.000, altså drøye 160.000 kroner mindre. 

STOR: Prismessig havner EL6 i den øvre del av famile-SUV-klassen, men størrelsesmessig er den i klasse med modellene i sjiktet over.

Dukker man ned i detaljer og spesifikasjoner, så ser man at utstyrs­nivået på Nio er et hakk høyere. Spørsmålet er naturligvis om det er verdt prisforskjellen.

Rekkevidde

En gulrot – både for eksisterende og potensielle Nio-kunder – er muligheten til å sette inn et 150 kWt-batteri. På papiret vil dette gi de ulike modellene best rekkevidde i alle klassene de konkurrerer i. 

Men det drøyer med den store batteri­pakka. Den har heller ikke kommet på hjemmemarkedet i Kina. Det betyr at rekordene på norske veier er utenfor rekkevidde i uoverskuelig framtid.

TYPISK: Alle Nioer har mer eller mindre identisk førermiljø. Betjeningen av den midtstilte skjermen er inspirert av Tesla, og fungerer bra etter litt tilvenning.
FAVORITT: Denne girspaken er kanskje den beste på markedet. Enkel, trygg og elegant. Den lyse hardplasten i midtkonsollen blir derimot for simpel i denne prisklassen.

Den andre forskjellen på Nio EL6 og de opplagte konkurrentene er størrelsen. Med sine 485 cm er den på lengde med en Mercedes EQE SUV (486 cm), som prismessig ligger flere hundre tusen kroner høyere. 

Best i klassen

Den er 10 cm lengre (485 cm) enn Tesla Model Y (475 cm), som igjen er en del lengre enn for eksempel Skoda Enyaq (464 cm), og Mustang Mach-E (471 cm). Den er også 8 cm bredere enn Model Y og 12 cm bredere enn Enyaq.

PRAKTISK: Romslig bagasjerom på 579 liter med gulvet på plass. Midtsete som kan felles ned, gir høy grad av variasjonsmuligheter når bilen skal pakkes. Den kan også trekke henger på 1200 kilo.
EKSTRA: For å utnytte hele bagasjevolumet må gulvet tas ut. Da blir volumet på hele 668 liter. Til daglig ligger for eksempel en ladekabel skjult under gulvet.

Dette merkes i kupéen. Det er stor plass i alle retninger, spesielt i baksetet. Nio oppgir bagasjeplassen til 668 liter. Dette er best i klassen – med forbehold om Teslas diffuse data på Model Y, som i tillegg har en romslig frunk.

Høyt støynivå

EL6 har fått nytt hjuloppheng og gunstigere vektfordeling, tilnærmet 50/50. Som første Nio har den også fått LED Matrix lysteknologi, koblet opp til det omfattende radar- og kamera­systemet vi ser over frontruten på bilen. 

KOMFORT: Beinplassen bak er meget god, og sittestillingen behagelig. Også midtplassen er ok her, med solid setebredde og flatt gulv. Seteryggen kan tiltes noen centimeter.

Vi prøvekjørte bilen i normal trafikk i dagslys noen timer, uten muligheter til å teste ut verken spisskompetansen på kjøreegenskaper eller lys. Dette kommer vi tilbake til i mer omfattende tester.

Hard plast

Vi noterte derimot et skuffende høyt støynivå fra underlaget. Vi har testet stasjonsvogna Nio ET5 Touring parallelt, både på sommer- og vinterhjul. Her er støynivået fra underlaget hørbart lavere. Touringen er en mer behagelige langturbil enn EL6.

Vi vekslet også ganske direkte fra nye Xpeng G9, som er en opplagt konkurrent. Her var kontrasten oppsiktsvekkende stor – i Xpengs favør.

NY TEKNOLOGI: Nio kan naturligvis lades som alle andre elbiler, men det er muligheten for å bytte batteri i løpet av noen minutter, og å leie batterier, som gjør merket spesielt.

Vi er heller ikke begeistret for deler av materialkvaliteten i Nio-modellene, mer bestemt i midtkonsollen. Her er det klassisk hard plast, langt unna nivået vi finner hos konkurrentene. Når fargen i tillegg blir så lys som på testbilen, er det lite som minner om en bil til rundt 700.000 kroner. 

Beste girvelger

De samme materialene og fargevalget finner vi i alle Nios biler. Men på en SUV blir midtkonsollen mer vinklet enn i sedaner som ET5 og ET7, og dermed en tydeligere del av interiøret.

Det som derimot er et positivt element i midtkonsollen, er girvelgeren. Også den finner vi på alle modellene. Og vi gjentar gjerne oss selv: Dette er kanskje den beste på markedet. Her sitter bevegelsene i hånda, uten behov for å fjerne blikket fra veien. Etter litt tilvenning sitter også øvrig betjening i bevissthet og fingre. 

Gigantisk panorama

Med unntak av hjulstøyen er komforten generelt god, med elektrisk justering av seter som har både kjøling, massasje og en behagelig lounge-innstilling. Da kan du ligge og kikke gjennom det gigantiske panoramataket mens bilen lader. Det trenger ikke skje så ofte. Rekkevidden er betryggende raus på modellen med 100 kWt batteri. 

Nio har nå lansert seks modeller i Norge. De to ferskeste – EL6 og ET5 Touring – er også de to viktigste. Det betyr at de kinesiske eierne nå vil kreve langt bedre salgstall. Det neste året blir helt avgjørende for Nio.