Den opplagte forskjellen er en, etter hvert, ganske velkjent løsning på samtlige Nio-modeller:
Muligheten til å abonnere på batterier i ulike størrelser, samt å kunne bytte batteri i løpet av noen minutter på én av foreløpig fem batteribyttestasjoner.
Planen er å etablere ytterligere 18 i løpet av 2024.
Dyrere enn Tesla
Foreløpig kan man velge 75 kWt eller 100 kWt batteri. Da koster bilen 489.000, altså litt under momsgrensen. Deretter betales et månedlig beløp på henholdsvis 1399 (75 kWt) eller 1999 (100 kWt) kroner.
Nesten alle kundene velger bytteløsningen. Men det er enklere å forholde seg til bilprisen med fast batteri: 599.000 (75 kWt) og 683.000 (100 kWt).
Legger vi til leveringsomkostninger, hengerfeste og vinterhjul, ender vi på rundt 735.000. En sammenliknbar versjon av Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y, koster 573.000, altså drøye 160.000 kroner mindre.
Dukker man ned i detaljer og spesifikasjoner, så ser man at utstyrsnivået på Nio er et hakk høyere. Spørsmålet er naturligvis om det er verdt prisforskjellen.
Annonse
Rekkevidde
En gulrot – både for eksisterende og potensielle Nio-kunder – er muligheten til å sette inn et 150 kWt-batteri. På papiret vil dette gi de ulike modellene best rekkevidde i alle klassene de konkurrerer i.
Men det drøyer med den store batteripakka. Den har heller ikke kommet på hjemmemarkedet i Kina. Det betyr at rekordene på norske veier er utenfor rekkevidde i uoverskuelig framtid.
Den andre forskjellen på Nio EL6 og de opplagte konkurrentene er størrelsen. Med sine 485 cm er den på lengde med en Mercedes EQE SUV (486 cm), som prismessig ligger flere hundre tusen kroner høyere.
Best i klassen
Den er 10 cm lengre (485 cm) enn Tesla Model Y (475 cm), som igjen er en del lengre enn for eksempel Skoda Enyaq (464 cm), og Mustang Mach-E (471 cm). Den er også 8 cm bredere enn Model Y og 12 cm bredere enn Enyaq.
Dette merkes i kupéen. Det er stor plass i alle retninger, spesielt i baksetet. Nio oppgir bagasjeplassen til 668 liter. Dette er best i klassen – med forbehold om Teslas diffuse data på Model Y, som i tillegg har en romslig frunk.
Annonse
Høyt støynivå
EL6 har fått nytt hjuloppheng og gunstigere vektfordeling, tilnærmet 50/50. Som første Nio har den også fått LED Matrix lysteknologi, koblet opp til det omfattende radar- og kamerasystemet vi ser over frontruten på bilen.
Vi prøvekjørte bilen i normal trafikk i dagslys noen timer, uten muligheter til å teste ut verken spisskompetansen på kjøreegenskaper eller lys. Dette kommer vi tilbake til i mer omfattende tester.
Hard plast
Vi noterte derimot et skuffende høyt støynivå fra underlaget. Vi har testet stasjonsvogna Nio ET5 Touring parallelt, både på sommer- og vinterhjul. Her er støynivået fra underlaget hørbart lavere. Touringen er en mer behagelige langturbil enn EL6.
Vi vekslet også ganske direkte fra nye Xpeng G9, som er en opplagt konkurrent. Her var kontrasten oppsiktsvekkende stor – i Xpengs favør.
Vi er heller ikke begeistret for deler av materialkvaliteten i Nio-modellene, mer bestemt i midtkonsollen. Her er det klassisk hard plast, langt unna nivået vi finner hos konkurrentene. Når fargen i tillegg blir så lys som på testbilen, er det lite som minner om en bil til rundt 700.000 kroner.
Annonse
Beste girvelger
De samme materialene og fargevalget finner vi i alle Nios biler. Men på en SUV blir midtkonsollen mer vinklet enn i sedaner som ET5 og ET7, og dermed en tydeligere del av interiøret.
Det som derimot er et positivt element i midtkonsollen, er girvelgeren. Også den finner vi på alle modellene. Og vi gjentar gjerne oss selv: Dette er kanskje den beste på markedet. Her sitter bevegelsene i hånda, uten behov for å fjerne blikket fra veien. Etter litt tilvenning sitter også øvrig betjening i bevissthet og fingre.
Gigantisk panorama
Med unntak av hjulstøyen er komforten generelt god, med elektrisk justering av seter som har både kjøling, massasje og en behagelig lounge-innstilling. Da kan du ligge og kikke gjennom det gigantiske panoramataket mens bilen lader. Det trenger ikke skje så ofte. Rekkevidden er betryggende raus på modellen med 100 kWt batteri.
Nio har nå lansert seks modeller i Norge. De to ferskeste – EL6 og ET5 Touring – er også de to viktigste. Det betyr at de kinesiske eierne nå vil kreve langt bedre salgstall. Det neste året blir helt avgjørende for Nio.