SKJERM: Euro NCAP mener bilprodusentene flytter for mange av de viktige funksjonene over på skjerm.

Nye regler fra Euro NCAP:

Krever fysiske knapper og spaker for full NCAP-score

Euro NCAP mener en trend i dagens biler går utover sikkerheten.

Publisert

Berøringsskjermer og færre hendler og knapper har blitt en pågående trend i bilbransjen. Nye biler samler flere og flere funksjoner på skjerm.

Den europeiske bilsikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP mener dette kan gå ut over sikkerheten. 

– Overdreven bruk av berøringsskjermer er et problem i hele industrien, der nær sagt hver eneste bilprodusent flytter viktige funksjoner over på berøringsskjermen. Dette tvinger sjåføren til å ta blikket bort fra veien og øker risikoen for kollisjoner på grunn av uoppmerksomhet, sier Matthew Avery, sjef for strategisk utvikling i Euro NCAP, til Ars Tehcnica.

Nye krav i 2026

Dermed kommer organisasjonen til å legge inn krav om knyttet til problemstillingen for testene fra 2026.

– Den nye Euro NCAP-testen, som skal innføres i 2026, vil oppfordre produsentene til å bruke egne fysiske funksjoner for grunnleggende ting som blinklys, nødblink, vindusviskere, hornet og alle SOS-funksjoner, som EUs eCall.

Ars Technica mener særlig Tesla ligger tynt an når det gjelder høyeste poengsum med det nye rammeverket etter merkets nyeste oppdateringer i  interiøret. 

I de nyeste utgavene av for eksempel Tesla Model S, Model Y og Model 3 er til og med hendlene for blinklys og gir fjernet. Giret har havnet på skjermen, mens blinklyshendelen har blitt til knapper på rattet.

Opp til hver enkelt

Samtidig så har ikke Euro NCAP noen myndighet til å bestemme hva som er tillatt, så det blir opp til hver enkelt bilprodusent om de ønsker å få fem stjerner, eller ikke, i de kommende testene. 

En høy poengsum er noe bilprodusentene tradisjonelt sett ønsker å oppnå, og det brukes gjerne som et reklamepoeng. 

Teslas modeller har for vane å få svært høye poengsummer i testene.