
Vanskelig med EU-kontroll:
Vil ikke gjøre det lettere å få kjøre i 100
Samferdselsmyndighetene vil ikke gjøre det enklere å få kjøre tilhenger og campingvogn i 100. Forbrukerorganisasjon rister på hodet.
Myndighetene har gjort det mulig å få kjøre i inntil 100 km/t med tilhengere og campingvogner. Det forutsetter imidlertid at tilhengeren eller campingvognen oppfyller visse krav, blant annet gjennomført EU-kontroll, dersom den er eldre enn fire år.
Men å få gjennomført EU-kontroll på campingvogner og tilhengere er lettere sagt enn gjort. Hvis ikke du får utført det, må du holde en maksimal hastighet på 80 km/t.
Myndighetene vil heller ikke gjøre det enklere:
– Samferdselsdepartementet ser ikke behov for å endre reguleringen av dette, skriver seniorrådgiver Kjell Brataas i en epost til Motor.
Vanskelig
Norsk Bobil og Caravan Club, som organiserer landets campingvogneiere, synes prosessen campingvogneierne må gjennom for å få tillatelse til å kjøre i 100, er vanskelig og uoversiktlig, både for campingvogneierne og for verkstedene som eventuelt kan utføre kontrollene.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Fagsjef Anita Hokholt Engh anbefaler derfor medlemmene om å stille seg spørsmål om man virkelig har behov for å ha mulighet for å kjøre i 100 km/t.
Liten plass
NAF og de aller fleste andre kontrollstedene har foreløpig ikke åpnet opp for å kontrollere tilhengere og campingvogner, slik at de kan godkjennes for den såkalte Tempo 100-ordningen.
– Vi har rett og slett plassproblemer både inne og ute for å gjøre kontroller på disse tilhengerne og campingvognene. Dessuten er det vanskelig å få kjørt spesielt store campingvogner inn i kontrollhallene våre, sier Jarl Tyldum, senterleder ved NAF-senteret i Sandvika utenfor Oslo.
Vil informere
Etter Motors oppslag vil samferdselsmyndighetene nå prøve å få flere verksteder til å åpne opp for å gjennomføre EU-kontroll av tilhengere og campingvogner.
– EU-kontroll av tilhengere er en enkel kontroll. Statens vegvesen arbeider nå med å nå ut til alle kontrollorgan med slik informasjon. Målsetningen er at flere aktører vil tilby disse kontrollene, skriver Kjell Brataas.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift