
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
Gjennom ni år var Golfen jevnlig på EU-kontroller og årsservicer hos merkeverksteder, uten at bilens forhistorie ble avslørt.
Her er bruktbilhistorien som viser at en bruktbil kan være farlig, selv om den blir EU-godkjent flere ganger, og jevnlig har vært på service hos merkeverksteder.
For syv år siden, i 2015, kjøpte en kvinne fra Romerike en Volkswagen Golf 2010-modell fra en bruktbilforhandler i Buskerud. I de fire neste årene bruker kvinnen og hennes familie bilen mye – og kjører totalt ca. 67.000 kilometer. De aner ingenting om bilens forhistorie.
Derfor kommer det som et sjokk da merkeverkstedet Møller i mars 2019 har bilen inne på enda en EU-kontroll.
– Trafikkfarlig
I en rapport skriver merkeverkstedet at man tydelig ser at bilen er skjøtet sammen. På skjøtene er det brukt mye sparkel og understellsmasse. Bilen ble ikke EU-godkjent, og merkeverkstedet varslet Statens vegvesen.
Vegvesenets kontroll avdekket at bilen var satt sammen av to tidligere kjøretøy av den tidligere bruktbilforhandleren Olsen Bil, uten at fabrikantens anvisninger var blitt fulgt.
Vegvesenet konkluderte med at bilen er trafikkfarlig, og bilen ble avregistrert.
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien
Syv servicer
Selv om merkeverkstedet som avslørte forhistorien i 2019, hevdet at det var lett å avdekke den ulovlige reparasjonen, har ingen andre verksteder sett det samme.
Årsaken til det er trolig at Olsen Bil var ansett for å være flinke til å skjule spor med både mye sparkel, understellsmasse og lakk. Motor har i en rekke artikler tidligere omtalt bruktbilforhandleren på Sørlandet og hans virksomhet.
Motor har snakket med den kvinnelige eieren i denne saken. Hun bekrefter at det har vært utført et meget godt lakkeringsarbeid.
Bilen har altså jevnlig vært på EU-kontroller og blitt godkjent. Servicehistorikken til bilen viser dessuten at den har vært på service totalt syv ganger etter at bilen ble ulovlig ombygget i 2010.
Ifølge en saksutredning fra Forbrukerklageutvalget har flere av verkstedbesøkene vært på merkeverksteder.
Får heve
Heller ikke ved tidligere salg er bilens forhistorie nevnt. Da bilen ble solgt til en annen kunde i 2014, året før kvinnen fra Romerike kjøpte den, sto det følgende i kjøpekontrakten:
«Ingen tidligere skader. Bilen oppgis å være strøken».
Bruktbilfirmaet som solgte bilen i 2015, hevder de heller ikke visste om bilens forhistorie. Likevel er det de som må ta konsekvensene.
Kvinnen fra Romerike har nå fått medhold i at hun kan få heve kjøpet hun gjorde i 2015, for syv år siden. Det innebærer at hun får tilbake kjøpesummen på 119.000 kroner, minus et nyttefradrag og pluss renter, som i praksis innebærer at hun får drøyt 120.000 kroner.
Ikke i tvil
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bruktbilkjøp, var ikke i tvil om vedtaket:
– Da bilen ble avregistrert og vurdert som trafikkfarlig av Statens vegvesen, svarer ikke bilen til det kunden hadde grunn til å forvente, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?