TAR OVER: Toyota-sjef Koji Sato idet han leverte sin handlingsplan denne uken.

Ny sjef, ny filosofi

«Drastiske endringer» fra Toyota: setter elbiler først

Toyotas nye toppsjef Koji Sato peker ut ny kurs for selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Sato, som ble utpekt som Akio Toydas etterfølger i forrige måned, tiltrer ikke offisielt før 1. april. Men programerklæringen hans er klar.

– Vi må gjøre drastiske endringer i forretningsmodellen vår, for å levere attraktive elbiler til flere kunder, sa han under en pressekonferanse mandag.

Trepunktsstrategi

Som Sato selv oppsummerte, ifølge Automotive News:

– Vi må tenke «elbiler først».

Den påtroppende konsernsjefen skisserte en strategi med tre hovedpunkter:

  • En betydelig økt satsing på elbiler,
  • styrking av selskapets software-del, Woven og
  • karbonnøytral virksomhet innen Asia.

Initiativet vil starte med Lexus, Toyota-divisjonen Sato i skrivende stund fortsatt er leder for, men skal etter planen utvides til hele moderselskapet innen kort tid.

Ifølge Sato blir selskapets neste elbilplattform sentral i satsingen. Denne er likevel ikke ventet før i 2026.

Hele spekteret videreføres

Lexus har en erklært målsetning om å selge én million elbiler årlig innen 2030. Toyotas mål er 3,5 millioner innen samme år. Som Automotive News fastslår: Det vil kreve den omleggingen Sato skisserer, minst – siden Toyotas 2022-elbilsalgstall, ifølge samme nettsted, var på beskjedne 24.466 kjøretøy. Totalt, globalt.

Satos forgjenger Akio Toyoda har ved en rekke anledninger markert seg som en av bilverdenens mest elbilskeptiske toppsjefer.

I 2021 fikk han mye oppmerksomhet for denne tiraden, og på slutten av fjoråret konkluderte han med at ingen andre enn ham tør å si det alle tenker.

Det er likevel ikke slik at Sato bryter fullstendig med forgjengerens tanker på alle fronter. Tvert imot understreker Toyotas kommende leder at forskjellige markeder og kunder også krever forskjellige løsninger.

I rene ord betyr dette at selskapet fortsatt vil produsere ladehybrider, tradisjonelle hybrider og hydrogenbiler.

bZ4X-trøbbelet

I dag er bZ4X Toyotas elbil på markedet. Denne bilen fikk ståkarakter da Motor testet den, men har også bydd på en serie med skuffelser.

Bilen ble trukket fra markedet før noen nordmenn i realiteten hadde fått den – på grunn av et Toyota-utypisk, mekanisk problem med hjulene.

Verre er det at modellen har skuffende rekkevidde.

Les mer her: