– Vi må gjøre drastiske endringer i forretningsmodellen vår, for å levere attraktive elbiler til flere kunder, sa han under en pressekonferanse mandag.
Den påtroppende konsernsjefen skisserte en strategi med tre hovedpunkter:
En betydelig økt satsing på elbiler,
styrking av selskapets software-del, Woven og
karbonnøytral virksomhet innen Asia.
Initiativet vil starte med Lexus, Toyota-divisjonen Sato i skrivende stund fortsatt er leder for, men skal etter planen utvides til hele moderselskapet innen kort tid.
Ifølge Sato blir selskapets neste elbilplattform sentral i satsingen. Denne er likevel ikke ventet før i 2026.
Annonse
Hele spekteret videreføres
Lexus har en erklært målsetning om å selge én million elbiler årlig innen 2030. Toyotas mål er 3,5 millioner innen samme år. Som Automotive News fastslår: Det vil kreve den omleggingen Sato skisserer, minst – siden Toyotas 2022-elbilsalgstall, ifølge samme nettsted, var på beskjedne 24.466 kjøretøy. Totalt, globalt.
Satos forgjenger Akio Toyoda har ved en rekke anledninger markert seg som en av bilverdenens mest elbilskeptiske toppsjefer.
Det er likevel ikke slik at Sato bryter fullstendig med forgjengerens tanker på alle fronter. Tvert imot understreker Toyotas kommende leder at forskjellige markeder og kunder også krever forskjellige løsninger.
I rene ord betyr dette at selskapet fortsatt vil produsere ladehybrider, tradisjonelle hybrider og hydrogenbiler.
bZ4X-trøbbelet
I dag er bZ4X Toyotas elbil på markedet. Denne bilen fikk ståkarakter da Motor testet den, men har også bydd på en serie med skuffelser.
Bilen ble trukket fra markedet før noen nordmenn i realiteten hadde fått den – på grunn av et Toyota-utypisk,mekanisk problem med hjulene.
Verre er det at modellen har skuffende rekkevidde.