Med et rekkeviddetap på 35,79 prosent i forhold til det offisielle WLTP-tallet, havnet bZ4X helt i bunnen av årets test, så vidt foran Hongqi EHS-9 med 34,84 prosent.
Kineseren hadde for øvrig det dårligste resultatet i sommerens test, med det hittil høyeste rekkeviddetapet på sommerstid – 20 prosent.
Forhåndsskepsis
Sånn sett kan man si at disse to modellene innfrir manges forventninger, i hvert fall hvis vi skal tolke svarene som kom inn i Motors forhåndsquiz.
På spørsmålet «hvilken bil tror du skuffer mest?», svarte 23 prosent Toyota bZ4X. Hongqi på andreplass fikk 18 prosent stemmer.
– Det som er bra, og som jeg er glad for, er at vi kom bra ut på forbruk. Det er kjent at vi har et litt mindre batteri enn mange av bilene i testen, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
– Nå har vi ikke de endelige tallene, men etter det jeg oppfatter, er vi veldig konkurransedyktige på forbruket. Og vi fikk tilnærmet samme rekkevidde som Tesla Model Y, Renault Megane og Skoda Enyaq, sier Olsen.
Dermed ser han absolutt positive elementer i årets rekkeviddetest.
– Så får det være at vi hadde et litt større avvik.
– Bilen gikk langt etter at den viste null kilometer, sier sjåføren. Video: JON TERJE HELLGREN HANSEN