SKUFFET? Toyota bZ4X rett etter «målgang», før bergningsbilen var på plass.

Toyota bZ4X i elbiltesten:

Klarte ikke å rette opp det dårlige inntrykket

Toyota sendte sin bZ4X med tohjulstrekk og best rekkevidde til vinterens elbiltest. Men sluttresultatet ble ikke mye å skryte av.

Publisert Sist oppdatert

Med et rekkeviddetap på 35,79 prosent i forhold til det offisielle WLTP-tallet, havnet bZ4X helt i bunnen av årets test, så vidt foran Hongqi EHS-9 med 34,84 prosent.

Kineseren hadde for øvrig det dårligste resultatet i sommerens test, med det hittil høyeste rekkeviddetapet på sommerstid – 20 prosent.

Forhåndsskepsis

Sånn sett kan man si at disse to modellene innfrir manges forventninger, i hvert fall hvis vi skal tolke svarene som kom inn i Motors forhåndsquiz.

På spørsmålet «hvilken bil tror du skuffer mest?», svarte 23 prosent Toyota bZ4X. Hongqi på andreplass fikk 18 prosent stemmer.

Toyota trakk sin modell med firehjulsdrift et par dager før teststart, men erstattet den med den helt ferske versjonen med tohjulstrekk.

Dermed konkurrerte bZ4X i et nytt segment med andre tohjulstrekkere i familevennlig størrelse.

Dette ble resultatet for disse:

Nissan Ariya: Rekkeviddetap: 24,95 prosent (533 km WLTP, 400 km i test)

Tesla Model Y: Rekkeviddetap: 25,93 prosent (455 km WLTP, 337 i test)

VW ID.5: Rekkeviddetap: 28.14 prosent (526 km WLTP, 378 i test)

Toyota bZ4X: Rekkeviddetap: 35,87 prosent (503 km WLTP, 323 i test)

Her kan du lese resultatene for alle bilene i testen.

– Bra på forbruk

– Det som er bra, og som jeg er glad for, er at vi kom bra ut på forbruk. Det er kjent at vi har et litt mindre batteri enn mange av bilene i testen, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

– Nå har vi ikke de endelige tallene, men etter det jeg oppfatter, er vi veldig konkurransedyktige på forbruket. Og vi fikk tilnærmet samme rekkevidde som Tesla Model Y, Renault Megane og Skoda Enyaq, sier Olsen.

Dermed ser han absolutt positive elementer i årets rekkeviddetest.

– Så får det være at vi hadde et litt større avvik.

– Bilen gikk langt etter at den viste null kilometer, sier sjåføren. Video: JON TERJE HELLGREN HANSEN