TVILLINGTRØBBEL: Toyota bZ4X (t.v.) Subaru Solterra har kommet skjevt ut på markedet.

Forbrukstest av Toyota bZ4X og Subaru Solterra:

Noe er merkelig uferdig med disse bilene

Subaru Solterra skuffer, og Toyota bZ4X svikter fullstendig, i Motors ferske forbrukstest.

Publisert Sist oppdatert

(Oppdatering: Motor gjorde en ny og tilsvarende forbrukstest med bZ4X et drøyt døgn senere, og fikk et helt annet resultat. Det nyanserer inntrykket av forbruket, men underbygger inntrykket av at noe er uferdig med bilene. Les mer i bunnen av saken.)

De første Toyota bZ4X og Subaru Solterra er omsider på veiene, etter hjulboltproblemene som holdt dem innesperret i tre og en halv måned fra juni.

Solterra og bZ4X er som kjent et samarbeid mellom Subaru og Toyota. Bilene er teknisk sett å betrakte som tvillinger.

De første rapportene fra tester og brukergrupper varierer sterkt. Elbil24 var tidlig ute med en tilnærmet slakt av rekkevidden til bZ4X. Motor har som første medium testet bZ4X og Solterra samtidig, med samme premisser og forutsetninger.

Resultatet slik det foreligger, er overraskende svakt for Solterras del. Og det er oppsiktsvekkende svakt for bZ4X sin del.

Slik gjorde vi det

Det er viktig å påpeke at dette ikke er en fullverdig test. Vi har lagt inn relevante premisser underveis i teksten, slik at leserne selv kan gjøre seg sine tanker om hvordan bilene fungerer. Nederst i teksten kan du lese mer om hvordan vi følger opp dette:

Vi kjørte Solterra og bZ4X etter hverandre, på nøyaktig samme rute og med samme hastighet. Slik ble testen utført:

GJETTOMETER: Her ser vi hvordan rekkevidden stipuleres fra start i Subaru Solterra. Dette gjøres da i en app på mobilen.
  • Vi nullstilte bilenes forbruksmålere på Ryen, i Oslo, der testen startet (innen den tid hadde begge bilene kjørt cirka 15 minutter etter start på kaldt batteri, de var altså i praksis like varme/kalde).
  • Begge hadde klimanlegget på 20 grader (på bildet ser du et eksempel på hvordan dette påvirker den antatte rekkevidden i Solterra. Med batteriprosent på 61 stipulerer bilen en rekkevidde på 234,3 km uten klimaanlegg, og 168, 7 km med klimaanlegg. Dette justerer seg underveis, basert på kjøremønster og temperatur, og er altså kun en rund indikasjon ved turens start).
  • Solterra hadde ved testens start en batteriprosent på 54, ved testens slutt en batteriprosent på 6 prosent. Ingen av bilene viser batteriprosent. Dette må leses av på en app, som må lastes ned på mobilen – og som det tar 15–20 sekunder å oppdatere for hver gang. Toyotas app fungerte ikke da den ble koblet opp mot testbilen.
  • Begge bilene har derimot en rekkeviddeindikator («gjettometer») i displayet. Ved start viste den 225 km i Solterra, 260 km i bZ4X.
  • Testruten gikk fra Ryen og forbi Abildsø, en kort tur ut på E6, deretter via Mortensrud mot Enebakk, ytre Enebakk til Lillestrøm, gjennom Lillestrøm, mot Nannestad, inn på E6 igjen ved Shell på Skedsmovollen, deretter nordover, inn avkjøringen til Eidsvoll og tilbake til Ionitys ladestasjon på Dal.
  • Temperaturen ute var 8 grader da vi startet, underveis sank den til 5. Veiene var tørre.

  • Totalt 149 kilometer, 1,59 times kjøring og en snittfart på 65 km/t.
SMÅ FORSKJELLER: Her ser man detaljene som skiller tvillingene bakfra. bZ4X har et heldekkende lyktebånd over bakdøren og lysstriper som følger karosserinlinjene. Subaru har valgt å bryte opp mer.
  • Solterra hadde 20-toms vinterhjul, hengerfeste og soltak, en utstyrsversjon som ifølge Subaru skal gi en rekkevidde på 416 km (WLTP).
  • bZ4X hadde 18-toms vinterhjul (ikke soltak eller hengerfeste), en utstyrsversjon som ifølge Toyota skal gi en rekkevidde på 459 km (WLTP).

Resultat:

  • Forbruk Solterra: 24,8 kWt/100 km.
  • Forbruk bZ4X: 27,2 kWt/100 km.

Enkelt beregnet betyr det da at bZ4X får en rekkevidde på 263 km. Solterra får 288 km.

Ikke fullgod

– Dette er oppsiktsvekkende høye forbrukstall, fastslår Jan Tore Gjøby, rådgiver for lade- og batteriteknologi i NAF.

– Og spesielt det at Toyota har så mye høyere forbruk enn Subaru, selv om den på papiret skal ha en del lengre rekkevidde, legger han til.

Gjøby påpeker at tallgrunnlaget er begrenset, og at dette ikke er en fullgod forbrukstest. Blant annet fordi det ikke var mulig å lese av batteriprosenten ved turens start i Toyota.

HØYT FORBRUK: Dette er det oppgitte forbruket i Toyota bZ4X etter to timers normal kjøring med en gjennomsnittsfart på 65 km/t. NB! Klimaanlegget sto på 20 grader under hele testen.

Svært overrasket

– Det blir svært interessant å gjøre en mer grundig test av disse bilene. Spesielt i Motor og NAFs store rekkeviddetest, der vi kan sammenligne med andre biler. Jeg håper bilene presterer mye bedre der. Det er mange som sverger til disse bilmerkene. De fortjener også å få gode elbiler, sier Gjøby.

Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF og rutinert deltaker i elbiltestene til NAF og Motor, kjørte bZ4X i denne forbrukstesten. Han er svært overrasket over resultatet:

– Det overrasket meg skikkelig at forbruket var så høyt som dette. Jeg satt og lurte på om det var noe feil med bilen, sier han til Motor.

LADESTOPP: Begge bilen ble ladet fra 6–80 prosent, og presterte som forventet. bZ4X ble kjørt 15 minutter lenger på motorvei, og hadde dermed en noe høyere batteritemperatur da den kom til ladestasjonen. Solterra brukte 38 minutter, med 129 kW på sitt beste – etter 11 minutter. bZ4X brukte 36 minutter, med 145 kW som topp på samme tidspunkt. Selve ladekurvene er som ventet ganske identiske.

Ikke gjenkjennelig

Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota, etterlyser ytterligere grundig testing og dokumentasjon.

– Vi kjenner oss ikke igjen i disse tallene, sier han til Motor.

Subaru ønsker ikke på nåværende tidspunkt å kommentere Motors tall, men sier de er i kontakt med fabrikken, rundt Solterras software.

  • Motor følger naturligvis opp problemene og utfordringene med bilene. Vi vil gjøre en omfattende test, der vi følger prosedyrene fra verdens største elbiltest, som NAF og Motor arrangerer to ganger i året. Da vil bZ4X og Solterra bli kjørt helt tomme for strøm. Vi vil få presise forbrukstall, vi vil få tall på hvor mye kapasitet det er i batteriet, og kanskje viktigst: Vi vil få svar på hvor mye «buffer» det er i batteriet etter at det er null prosent igjen.
  • Bilene vil naturligvis også delta i vinterens utgave av verdens største elbiltest, like etter årsskiftet.

Ny test:

BEDRE: Dette er forbruket med bZ4X etter test nummer to. Altså vesentlig bedre.

Et drøyt døgn senere foretok vi en ny forbrukstest av bZ4X. Og med et langt bedre resultat. Turen startet i Oslo, ved grensen til Follo – og forbruket ble lest av ved Hundorp i Gudbrandsdalen. Bilen hadde tre personer pluss bagasje. Tørt føre, 11-14 plussgrader, klimaanlegg på 20,5 grader, gjennomsnittshastighet 82 km/t. Distanse: 260 kilometer.

Forbruk: 19 kWt/100 km. Det tilsvarer da en rekkevidde på drøye 37 mil.

Espen Olsen i Toyota er naturligvis langt mer fornøyd med dette resultatet, og påpeker overfor Motor at et forbruk kan variere mye, avhengig av ulike faktorer.