
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Norske kunder får ikke bil før problemet er løst
Toyota kaller tilbake 2700 bZ4X bare noen måneder etter lanseringen. En potensiell feil med hjulboltene kan i verste fall føre til at hjulet faller av.
Innkallingen gjelder biler levert til Nord-Amerika, Asia og Europa. De første norskregistrerte bilene er også på vei ut til kundene, men blir nå holdt tilbake.
– Toyota setter sikkerheten til kundene foran alt, og vi holder derfor tilbake alle de involverte bilene inntil problemet er løst. Nå jobbes det med å finne årsaken og en løsning på problemet. Alle kundebiler vil utbedres før overlevering til kunder, noe som dessverre vil innebære forsinkelser, bekrefter informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, overfor Motor.
Ikke benyttes
Det er ikke rapportert om ulykker eller skader, men Toyota fraråder å kjøre bilen.
I Norge dreier det seg totalt om 461 biler som allerede er produsert, og det er kun noen demonstrasjonsbiler ute hos forhandlere som har fått skilter foreløpig.
– Disse har vi kontroll på, og de skal ikke benyttes inntil videre, opplyser Olsen.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk

Ganske vanlig
Motor har testet bZ4X (les mer her). Konklusjonen er at bilen er jevnt bra, men ikke bidrar med noe nytt på markedet – og at Toyota må levere på merkevaren kvalitet.
Tilbakekallinger av biler er svært vanlig, og ikke nødvendigvis negativt. Toyota er også kjent for sine relativt hyppige innkallinger, for å ivareta et anerkjent kvalitetsrykte.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Men denne innkallingen er likevel særdeles alvorlig for verdens største bilprodusent. En av grunnene til at Toyota har kommet sent på elbilmarkedet, er nettopp at bilene skal holde tradisjonell Toyota-kvalitet innen lansering.
Da passer det svært dårlig at en oppfinnelse fra 4000 år før kristus, kan falle av.