Flere bilgiganter kommer dårlig i ut i en rangering utført av teknologianalytikerne i det amerikanske selskapet Gartner, i «The Digital Automaker Index».
Analysen handler overhodet ikke om hvordan du og jeg opplever at bilene fungerer. Snarere dreier det seg om det Gartner oppfatter som sentrale faktorer for å henge med i utviklingen. I praksis: Å kunne tjene penger i de kommende årene.
● «smart cockpit», bilversjonen av smart-hjem, om du vil, og
● nettbaserte salgsløsninger – ikke nødvendigvis for biler, men programvare.
Det er uklart hvordan disse faktorene er vektet innbyrdes.
Ifølge Automotive News er det kinesiske og amerikanske produsenter som dominerer i toppen: Tesla «vinner» overlegent, etterfulgt av Nio og Xpeng.
Deretter følger Rivian, Lucid, GM, Geely og Ford på rekke og rad – sistnevnte på høyde med det beste tyske merket, Volkswagen.
Annonse
Stellantis-motbakke?
Helt på bunnen ligger Mazda og JLR. De øvrige europeiske, koreanske, japanske og kinesiske merkene plasserer seg i midten, men langt bak toppen.
Gartner fremhever Stellantis som en produsent med potensielt store problemer.
Konglomeratet havner i nedre del av midten, sammen med Honda, Toyota, Hyundai og SAIC, men har en uttalt målsetning om å generere rundt 20 milliarder euro på programvareløsninger alene innen 2030.
– Hvis de ikke gjør noe aktivt nå, vil det bare gå dårligere. Og en vakker dag er det kanskje slutt, sier analytiker Pedro Pacheco i Gartner.