RUSTET FOR FREMTIDEN? Bildet viser en Xpeng.

Rangering:

Mener Tesla, Nio og Xpeng har best digital kompetanse

En analyse av bilprodusentenes evne til å møte morgendagens markedssituasjon antyder store forskjeller.

Publisert

Flere bilgiganter kommer dårlig i ut i en rangering utført av teknologianalytikerne i det amerikanske selskapet Gartner, i «The Digital Automaker Index»

Analysen handler overhodet ikke om hvordan du og jeg opplever at bilene fungerer. Snarere dreier det seg om det Gartner oppfatter som sentrale faktorer for å henge med i utviklingen. I praksis: Å kunne tjene penger i de kommende årene. 

Åtte kriterier

Fabrikantene er vurdert etter ... 

bedriftskultur- og lederskap,

ferdigheter/talent,

● satsing på trådløs oppkobling,

selvkjøringsnivå,

elektrifiseringsnivå,

«smart cockpit», bilversjonen av smart-hjem, om du vil, og

nettbaserte salgsløsninger – ikke nødvendigvis for biler, men programvare.

Det er uklart hvordan disse faktorene er vektet innbyrdes.

Ifølge Automotive News er det kinesiske og amerikanske produsenter som dominerer i toppen: Tesla «vinner» overlegent, etterfulgt av Nio og Xpeng.

Deretter følger Rivian, Lucid, GM, Geely og Ford på rekke og rad – sistnevnte på høyde med det beste tyske merket, Volkswagen. 

Stellantis-motbakke?

Helt på bunnen ligger Mazda og JLR. De øvrige europeiske, koreanske, japanske og kinesiske merkene plasserer seg i midten, men langt bak toppen. 

Gartner fremhever Stellantis som en produsent med potensielt store problemer. 

Konglomeratet havner i nedre del av midten, sammen med Honda, Toyota, Hyundai og SAIC, men har en uttalt målsetning om å generere rundt 20 milliarder euro på programvareløsninger alene innen 2030. 

– Hvis de ikke gjør noe aktivt nå, vil det bare gå dårligere. Og  en vakker dag er det kanskje slutt, sier analytiker Pedro Pacheco i Gartner.