Den forrige rekorden ble satt av en Lucid Air Grand Touring i begynnelsen av juli. Med 1205 kilometer overgikk den resultatet i Motor og NAFs rekkeviddetest med veldig god margin – selv om det ble rekord, der også.
Lucid satte rekorden på vanlige veier i mellom St. Moritz i Sveits og München i Tyskland.
Slik var det definitivt ikke for den nye rekordholderen, den store amerikanske Silverado-pickupen.
Ifølge General Motors' pressemelding begynte da også hele prosjektet med et helt annet utgangspunkt. Produsenten spurte seg i stedet «hva kan vi oppnå, hvis vi sørger for å optimalisere absolutt alt?».
Som sagt, så gjort. Bilen ble riktignok kjørt på vanlige veier, men bare småveier, rundt selskapets anlegg i Michigan. Selvsagt i fint sommervær.
NABOLAGSVEIER: Området var heller ikke spesielt kupert.
Ellers ble alt dette gjennomført:
● Ingen passasjerer
● Så mye luft i dekkene som mulig, for lavere rullemotstand
● Reservehjulet ble fjernet
● Lasteplanet fikk deksel for å fjerne luftmotstand
● Klimaanlegget var skrudd av
● Hjulstilling, samt alt småtteri, som vindusviskere i aller laveste posisjon, ble optimalisert
Annonse
Det viktigste: farten
Men den store, avgjørende faktoren var denne:
Førerne, som kjørte i éntimesskift, ble bedt om å holde en hastighet på 32–40 km/t (20–25 mph), der det var mulig.
Samt å unngå alle former for kraftig oppbremsing eller ditto akselerasjon.
Resultatet: 1704 kilometer på én lading.
Uansett ytterst respektabelt, siden pickupen «bare» har 704 kilometer som øvre rekkevidde etter den amerikanske ETA-standarden. Det bør nevnes at denne er en god del strengere enn WLTP.
HER VAR DET SLUTT: Rekordnoteringen, selvfølgelig i miles.