IKKE ET INSENTIV LENGER: Bilselgerne selv skal ikke få lønn basert på formidling av lån.

Forbud mot billånprovisjon:

Bilselgere kan ikke lenger tjene på å formidle lån 

Fra i sommer blir det ulovlig for bilselgere å hente ut en del av lønnen sin gjennom provisjon på formidling av billån, skriver Bilnytt. Det kan være en god nyhet.

Publisert Sist oppdatert

Strengt tatt kom loven 1. juli i fjor, skriver bransjenettstedet Bilnytt [for abonnenter]. Men konsekvensene inntreffer først nå i sommer, siden bransjen fikk ett år på å forberede seg.

Tidligere har det vært vanlig at bilselgere mottar en godtgjørelse når de får kundene til å ta opp billån gjennom de rette kanaler, i forbindelse med et salg.

Nå blir det ulovlig å gi en slik påskjønnelse, som det fremgår av loven om låneformidling

Tom Slungaard, juridisk direktør i Finansieringsselskapenes Forening, sier til nettstedet at hensikten er at godtgjørelsesordninger «ikke skal påvirke bilselgerens evne til å handle i samsvar med kundens interesser».

For å si det enkelt: Kunder skal slippe å frykte at bilselgere foreslår dårlige låneavtaler for å tjene ekstra penger.

Brudd på loven kan ifølge Bilnytt bety bøter fra Finanstilsynet.

Nettstedet erfarer at bilbransjeaktører omtaler omstillingen som kompleks og delikat, men Tore Rylander i Norges Bilbransjeforbund ser ikke noe særlig dramatisk i endringen:

– Nei, ikke så lenge bilforhandleren, som foretak, fortsatt har anledning til å motta provisjon for formidlingen av billån, sier fagsjefen.

§ 7-4. i lov om låneformidling lyder slik:

(1) Godtgjørelsesordningen for ansatte som yter rådgivning om lån, skal ikke påvirke ansattes evne til å handle i samsvar med kundens interesser. Godtgjørelsen skal ikke være avhengig av antallet eller andelen formidlede lån eller andre former for salgsmål.
(2) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler om godtgjørelsesordninger.