Han var mannen bak DMC DeLorean. Har selvsagt jobbet med Maserati, Ferrari, Fiat og Alfa Romeo. Lotus Esprit fra 1976 var hans. Samt Saab 9000, for å trekke det litt hjemover igjen.
Listen er ekstremt omfangsrik og inkluderer modeller fra Europa, USA og Asia. I høy grad biler du kjenner.
På toppen: motorsykler, Seiko-klokker, en eddikflaske, Nikon-kameraer. Til og med håndvåpen, og et kirkeorgel, har mannen tegnet.
Rullet ned klipper
Under en kjøretur i en Land Rover Defender ved Abbiadori på Sardinia i slutten av juli gikk det galt for designeren, som fyller 87 torsdag denne uken.
Giugiaro mistet kontrollen på bilen og falt ned en 15 meter høy skrent. Bilen skal ha rullet rundt flere ganger, langs steinklipper, før fallet stoppet på neste nivå av fjellveien.
Det oppgis ikke hvordan den lokale redningstjenesten ble gjort oppmerksom på ulykken, men et varsel kom, og mannskapene rykket umiddelbart ut.
Da de kom fram, så de Giugiaro ved siden av bilen – på to ben. Forslått, visstnok litt irritert, men tilsynelatende i noenlunde god form.
Annonse
Savner motorsykkel
Designeren ble fløyet til et sykehus i Olbia, der legene fant skader i ansiktet, bena og ryggen.
– Det var en stygg ulykke, men uten alvorlige konsekvenser, har sønnen Fabrizio sagt til italienske medier.
Ingen andre trafikanter var involvert i ulykken.
En periode med nakkekrage er den viktigste oppfølgningen, samt forbud mot å kjøre motorsykkel resten av sommeren. Ifølge Fabrizio Giugiaro synes faren at det siste er ganske ergerlig.
I ettertid har Giorgetto Giugiaro reflektert over ulykken i avisen La Stampa [for abonnenter]. Han roser sikkerheten i Land Rover Defender (en bil han ikke designet selv) og utdyper slik:
– Hvis dette hadde skjedd for femten år siden, med en gjennomsnittlig bil fra den italienske bilparken på den tiden, hadde jeg antakelig ikke kunnet si noe om dette nå. Statistikken lyver ikke, det er i dag syv ganger høyere sjanse for å overleve en ulykke.
Han tilføyer dette:
– Sikkerhet er luksus. De som har råd til en ny bil, har en større sjanse for å komme hjem i live. Teknologi redder liv, men det er en dyr sikkerhet. Dette, for en som meg, som alltid har ønsket å designe biler for alle, er en tanke som brenner, skriver han – med et hint om at han ennå ikke har gjort sitt som bildesigner.
– Kanskje kan denne ulykken føre til en ny måte å tenke på. Jeg har fortsatt blanke ark og leretter å fylle.