FULL BEGGE STEDER: En ladehybrid – i dette tilfelle en Mercedes C-klasse – må ha full tank og fullt batteri når den leies ut, krever NAF.
FULL BEGGE STEDER: En ladehybrid – i dette tilfelle en Mercedes C-klasse – må ha full tank og fullt batteri når den leies ut, krever NAF.

Reagerer på bilutleie-praksisen:

– Full tank på en lade­hybrid er også fullt batteri

Bilutleieselskapene må endre praksis, mener NAF. Avgiftsrabattene på ladehybrider må fjernes, mener Norsk elbilforening.

Publisert

Motors sak om at de store bilutleieselskapene ikke leverer ut ladehybrider med strøm, og heller ikke med relevante ladekabler (klikk her for å lese saken), får både NAF og Norsk Elbilforening til å reagere.

– Her må utleieselskapene endre praksis. Full tank på en ladehybrid er både full bensintank og fullt batteri. Strøm er et drivstoff på lik linje som bensin og diesel, fastslår senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Må lære seg elbiler

Han støttes av Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening:

– De store bilutleiebyråene må nå lære seg elbiler. Vi skal styre mot utslippsfritt nybilsalg i 2025, og basert på denne gjennomgangen ser vi at de har en stor jobb å gjøre. Vi bidrar gjerne.

Sødal mener det blir for enkelt å skylde på investeringer i ladeinfrastruktur. Når det tilbys ladbare hybrider som leiebiler, forventer kundene at batteriet også er fylt opp når de henter ut bilen.

MÅ ENDRE: Bilutleiekundene forventer at en ladehybrid også er fyllt opp med strøm. Her må utleiefirmaene endre praksis, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal
MÅ ENDRE: Bilutleiekundene forventer at en ladehybrid også er fyllt opp med strøm. Her må utleiefirmaene endre praksis, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal

Kundene vil lade

– Selskapene må også ha riktig utstyr for lading i bilen. Dette er viktig for kundene som kan få lavere drivstoffkostnader i leieperioden om det følger med en type 2-kabel. Mange kommunale ladere rundt omkring er rimelige, og destinasjonladere på hoteller, utfartssteder og lignende er også billigere enn bensin. Så her vil de fleste av kundene ønske å lade og ihvertfall få den elektriske rekkevidden som bilen har, sier Sødal.

KUTT AVGIFTSRABATTEN: Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, ser helst at prisfordelene ved å kjøpe ladehybrider, forsvinner allerede i høst.
KUTT AVGIFTSRABATTEN: Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening, ser helst at prisfordelene ved å kjøpe ladehybrider, forsvinner allerede i høst.

Ingen garanti

Unni Berge i Elbilforeningen mener praksisen fra bilutleiefirmaene bare er nok et bevis på at foreningens råd om å fjerne avgiftsrabattene for ladbare hybrider er riktig og viktig for klimapolitikken.

– Ladbare hybrider er ingen garanti for lave utslipp, tvert imot er dette biler med høye utslipp når man velger å ikke lade batteriene, fastslår hun.

Bør prises ut

– Stortinget bør allerede i høst fjerne avgiftsrabatten ladbare hybrider har i engangsavgiften. Disse bilene bør prises ut av nybilsalget, og erstattes med elbiler. Dersom nye ladbare hybrider først blir kjøpt, så betyr det forurensing på veien i potensielt to tiår framover, mener Berge.