ELEGANT: Nio ET7 har flott komfort og enorme fartsressurser i et fint design.

Prøvekjørt: Nio ET7

Snakker vi 100 mil med klassens laveste støynivå?

Nio ET7 er trolig det mest støysvake du får til godt under millionen. Og den kommer med rekkevidde for framtiden, men også praktiske løsninger fra fortiden.

Publisert Sist oppdatert

BERLIN (Motor): Stemmer inntrykket av støynivået, så forsvarer bilen en bitteliten del av de mange og blomstrende talene i forkant av de første testene i og utenfor Berlin. Og det er fort mer enn bra nok.

Pluss:

Støynivå, kupeplass, batteribytte

Minus:

Upraktisk, sikt, selvkjøring

For er det noe vi har etterlyst fra de kinesiske bilprodusentene, så er det produkter som er spisskompetente på noen av de fundamentale kravene mange av oss stiller til en bil. Som for eksempel kjøreglede. Eller i dette tilfellet, komfort.

Masse utstyr

De kinesiske bilprodusentene har vært flinke til å dytte masse utstyr inn i ganske elegante karosserier og gi totalpakken en pris som i teorien – og i de fleste overskrifter – har skremt konkurrentene. I praksis har det ofte fungert dårligere.

Nio ET7

  • Pris med fast batteri: 669.000 (75 kWt)-739.000 (100 kWt).
  • Pris batterileie: 579.000 og henholdsvis 1400 (75 kWt) og 2000 (100 kWt) per måned.
  • Motor/drivlinje: Elektrisk motor foran (245 hk) og bak (408 hk), totaleffekt 653 hk/850 Nm, firehjulsdrift.
  • 0–100/toppfart: 3,8 sek/200 km/t.
  • Rekkevidde: 445 (75 kWt) til 580 (100 kWt).
  • Ladefart: 130 kW.
  • Lengde/bredde/høyde: 501/199/151 cm.
  • Vekt/hengervekt: 2379/2000 kg.

Nio har vært blant de bedre. SUV-en ES8 kom godt ut av vår test (les testen her) i fjor, men med opplagte svakheter på betjening og programvare.

100 mil rekkevidde

Nio ET7 er på alle måter et steg i riktig retning, selv om den har noen praktiske løsninger som tar oss tilbake til fasttelefonen og fjernsyn i svart-hvitt. Mer om det senere.

Der varslede batteripakken på 150 kWt og rekkevidde på rundt 100 mil tar oss derimot langt inn i framtiden. Mer også om den enda senere. For inntil videre er det kun batteripakker på 75 og 100 kWt som gjelder. Disse kan enten følge med bilen eller leies – som vi er blitt vant til på SUV-en ES8.

Under 700.000

Med et opplagt forbehold om at bilen er testet på finkornet asfalt, så tipper vi dette blir en av de mest støysvake bilene du kan kjøpe i Norge – i hvert fall til en pris under 800.000, nesten uansett hva du legger på av utstyr. Og til under 700.000, hvis du klarer deg med drøye 445 kilometer offisielle rekkevidde.

Byggekvalitet

Lesere av Motor vet vi er en smule opptatt av dekkstøy. Av tre årsaker:

  • På grovkornet norsk asfalt støyer biler vesentlig mer enn på finere underlag, som for eksempel på veiene rundt Berlin.
  • Støy handler ikke bare om komfort, men også sikkerhet. Høyt støynivå, og spesielt i enkelte frekvenser, gjør føreren mer sliten.
  • Støydempingen er også en indikator på byggekvalitet og smart ingeniørarbeid. Kombinasjonen av lav vekt og solid støydemping er vrien. Ofte ender dette i et dårlig kompromiss.
SEDAN: Dørhåndtakene popper ut av seg selv og gjør adkomsten svært enkel. Det elegante karosseriet har et klassisk koffertlokk.

Rammeløse dører

ET7 er fantastisk komfortabel på veiene i Tyskland. Nio-sjefene presenterte kvelden før decibeltall der bilen ligger godt under konkurrentene. Og det kan virke som det stemmer.

Men igjen: Det er ofte store sprik mellom teori og praksis. Og det er alltid sprik mellom tysk og norsk asfalt.

Bilen ligger også meget godt på veien, tungt og retningsstabilt i hastigheter man aldri nærmer seg i Norge. Det lave og aerodynamiske karosseriet – blant annet på grunn av de rammeløse dørene – gjør at heller ikke vindstøyen blir en merkbar faktor.

Instrumentpanelet har det samme designpreget som på SUV-en ES8, men er blitt mer minimalistisk og renere. Girvelgeren er kanskje markedets beste.

Du må inn i diverse menyer på skjermen for å justere og tilpasse det meste, som ratt og speil og ulike assistansesystemer.

MINIMALISTISK: Rene linjer, få knapper og brytere. «Nomi» følger årvåkent med fra toppen av instrumentpanelet. Den utmerkede girvelgeren ligger parallelt med knappene som styrer de fem ulike kjøremodiene.

Flørtende blunk

Temmelig likt det vi finner i Tesla. Litt omstendelig, men mye av dette gjør du bare én gang. Og da sitter du igjen med et særdeles rent og funksjonelt instrumentpanel.

Stemmestyringsassistenten «Nomi» er også her en fysisk figur som sitter midt på instrumentpanelet og følger alle dine bevegelser med øynene, og gir deg alt fra strenge kommandoer til flørtende blunk.

I tysk versjon er hun til å leve med. I norsk versjon har hun så langt vært særdeles enerverende, men «Nomi» skiller seg nok verken fra datamaskiner eller mennesker flest, og blir flinkere med tiden.

VANVITTIG: I dette kjøremoduset får du merkbart strammere styring og gassrespons. Og fra stillestående rekker du knapt å trekke pusten innen klassikeren 0–100 er unnagjort.

Voldsom akselerasjon

Fartsressursene er hinsides din egen fornuft. Selv på tyske veier med fri fart, er det nærmest umulig å få ut hele potensialet. Bilen har fem kjøremodus. I det mest sportslige får du merkbart strammere styring og litt kvikkere gassrespons.

Elbiler har en tendens til å bli litt kortpustede i høyere hastigheter, men her har du en voldsom akselerasjon også fra 140–150 km/t.

Det gjør naturligvis noe med forbruket. Men i timene med normal kjøring, inkludert lange transportetapper i rundt 130 km/t, hadde vi et gjennomsnittsforbruk på 18 kWt/100 km, som må betegnes som bra.

LONDON-TAXI? Kameraene over frontruten tilrettelegger blant annet for stor grad av selvkjøring.
IRRITERENDE: Her ser man hvordan et trafikklys (eller et skilt) forsvinner bak den store innvendige platen og bakspeilet.
SMALT: Hattehyllen skråner opp mot bakvinduet. Det gir smalt utsyn i bakspeilet, og lysene på den nærmeste bilen bak, forsvinner.

Skyggende flate

ET7 har en rekke kameraer og sensorer, sjekk for eksempel oversiden av frontruten. Sett fra utsiden, er det mest fascinerende. Fra innsiden derimot, får du en stor svart plate midt på frontrutens overside. Under denne igjen, kommer speilet.

Det gir en stor flate som skygger for store deler av siktretningen mot skilt og trafikklys. Står du først i et lyskryss, ser du faktisk ikke lyset på høyre side, uansett sittestilling. Her bør Nio legge inn en funksjon som projiserer trafikklyset i instrumentpanelet.

Heller ikke bakover er sikten spesielt god, på grunn av en hattehylle som skråner oppover og bakover. Dermed forsvinner lysene på biler som kjører bak, fra bakspeilet.

Kameraene og sensorene skal blant annet gi gode selvkjøringsegenskaper. Vi vektlegger ikke dette så mye. Mest fordi systemene må bli svært mye bedre for å fungere på norske veier.

ROMSLIG: Bagasjerommet er romslig, med et langt gulv. Men det er særdeles svakt at baksetet ikke kan legges ned. «Skiluka» er på frimerkestørrelse og kompenserer lite.

Oppmerksom fører

Vi registrerte også at systemet fungerte dårlig da vi lå i det midterste av tre felter på autobahn og passerte biler som lå til høyre for oss, samtidig som vi ble passert av biler på venstre side.

Da kom det en modernistisk symfoni av lyder vi ikke har hørt på denne siden av Arne Nordheim, og rykking og napping som var mer distraherende enn hjelpende.

En oppmerksom fører har bedre oversikt og kontroll, og da er hensikten borte.

PLASS NOK: I baksetet kan man virkelig strekke ut beina. Belysningen er også elegant, og naturligvis kan man velge en annen farge.

Bom fast

Bakseteplassen i ET7 er overdådig. Vi klarer ikke helt å legge fra oss det forhistoriske bildet om at eieren tar plass der bak og ber privatsjåføren om å kjøre ham til kontoret.

Det som derimot er forhistorisk, er baksetefleksibiliteten. Skal du slå ned baksetet, må du bruke slegge. Det sitter bom fast. Det betyr at du kan glemme IKEA-turene, med mindre du vil leie en henger. Og hundeeierne, som fint klarer seg med en bil der du slår ned en del av baksetet for å gi lys og luft inn til hundeburet – glem det.

Sånn sett er ET7 en håpløs gammeldags sedan. På mye annet er den forfriskende moderne. Men først og fremst er bilen en forsmak på to enda mer interessante modeller som er rett rundt hjørnet: ET5, som har omtrent samme størrelse som Tesla Model 3, Polestar 2 og BMW i4. Og EL7, som er en mindre SUV på størrelse med bestselgere som VW ID.4 og Skoda Enyaq.