Polestar 3 får verdenspremiere allerede i oktober, og markerer starten på en periode med tre nye Polestar i året de neste tre årene. Målet er å tidoble salget globalt i denne perioden – fra rundt 29.000 biler i 2021 til 290.000 innen 2025.
Polestar 3 markerer også svensk-kinesernes ankomst i det mest prestisjetunge og inntektsbringende markedet, i hvertfall i USA. Der er det definitivt fortsatt store SUV-er som gjelder.
Rekordhøy
Men også i Norge er denne klassen attraktiv. Ikke minst på grunn av BMW, som har flyttet noen grenser med sin nye iX – inkludert prisen. Likevel forsvarer den en rekordhøy poengsum, mener vi i Motor.
Da vi testet iX M50 tidligere i år, endte vi på 86 poeng [les test her]. Ett poeng mer enn de to koreanske konsernsøsknene Hyundai Ioniq 5 [les test her] og Kia EV6 [les test her].
Fra 800.000?
Og nå kommer en ny bølge med utfordrere til iX, anført av Polestar 3. Like bak kommer de noe større SUV-versjonene av Mercedes EQS og Tesla X Plaid. Og ikke så lenge etter det igjen, SUV-versjonen av Mercedes EQE.
Polestar-sjef Thomas Ingenlath har annonsert en pris på den nye SUV-en fra 75.000 til 110.000 euro. Med høyde for moms og provisjon og diverse her hjemme, så tipper vi en startpris på rundt 800.000 er realistisk.
NYKOMMERE: SUV-en Polestar 3 blir første modell av tre som skal lanseres de kommende tre årene. Polestar 2 (til venstre) er allerede godt kjent her i Norge.Foto: POLESTAR
Rekkevidde
Og det er ganske kloss på nevnte BMW iX – som har et prisspenn fra 673.000 (iX xDrive40) til 1.163.000 (iX M60), men der iX xDrive50 til 893.000 er mest relevant å sammenlikne med.
Noen offisielle data for Polestar 3 eksisterer foreløpig ikke. Men flere troverdige kilder gjengir mange av de samme tallene – som likevel må leses som uoffisielle:
Batteripakken blir på 111 kWt.
Dual Motor Long Range: 489 hk, 850 Nm, rekkevidde 610 km, 0-100 på 5 sek.
Dual Motor Performance: 519 hk, 910 Nm, rekkevidde 560 km, 0-100 på 4,7 sek.
Produksjonen av Polestar 3 forventes å starte tidlig i 2023. Fabrikken i USA skal sørge for hjemmemarkedet, mens europeiske kunder får biler produsert i Kina.
Polestar-sjef Ingenlath er opptatt av at Polestars historie skal markeres i den nye SUV-en. Polestar var som kjent opprinnelig et firma som gjorde hverdagslige Volvoer vesentlig mer sportslige.
– Med denne bilen bringer vi «sport» tilbake til SUV-en, tro mot våre røtter fra motorsporten, sier han.