
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker har grunn til å skjelve
Volvo C40 og Kia EV6 glitrer med sine fem stjerner, men fossilversjonene av de kommende elbilene fra Peugeot og Opel går på en lei smell.
Euro NCAP har publisert resultatene fra årets tredje runde med kollisjonstester. Fire biler får fem stjerner:
Kia EV6, Volvo C40, Mercedes C-Klasse og Volkswagen Multivan.
Disse oppnår generelt svært høy score på de ulike delkategoriene voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter, samt aktive førerstøttesystemer.
En stjerne for lite
Alle fire oppnår for eksempel minimum 90 prosent i voksenbeskyttelse. Til sammenlikning får Opel Astra og Peugeot 308 henholdsvis 80 og 76 prosent i samme kategori – og totalt fire stjerner.
Se Euro NCAPs offisielle videoer av alle seks nevnte modellene nederst i saken.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift

Nordmenn venter
I en svært prestisjetung test som dette, er fire stjerner opplagt en for lite.
Astra og 308 er i prinsippet samme biler fra det store Stellantis-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler, Fiat, DS, Jeep og flere). Og kanskje mest interessant:
De er fossilutgavene av de batterielektriske versjonene vi nordmenn venter på.
Euro NCAP påpeker at resultatet fjerner oppfatningen om at det er de elektroniske førerstøtteassistentene som avgjør om en bil trekkes for en stjerne eller to.

Mangler senterpute
For de to Stellantis-bilenes del, handler det om dårligere brystbeskyttelse på gjennomsnittlig høye menn og lavere kvinner. Bilene var heller ikke utstyrt med en senterkollisjonspute, som skal forhindre at passasjerene stanger i hverandre ved en kollisjon fra siden.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Aktivt panser
Det er ganske marginale forskjeller på de fire bilene som får fem stjerner denne gangen, men i beskyttelsen av myke trafikanter markerer C-klasse seg med vesentlig bedre score.
Dette skyldes bilens aktive panser, altså at bilens panser løftes i bakkant, for å gi en fotgjenger eller syklist et mindre hardt møte med frontruten.