SATSER: En hydrogen-versjon av BMW X5 er klar for salg i 2025.

Samarbeider med Toyota:

Hydrogen-SUV fra BMW i masse­produksjon i 2025

Prøveprosjektet fra de to bilgigantene løftes nå inn de store produksjonshallene.

Publisert Sist oppdatert

Toyota er en pionér i utviklingen av hydrogenbiler, spesielt gjennom Mirai, mens BMW har demonstrert hvor innovative og effektive de kan være med sine elbiler.

Hydrogenversjonen av den store luksus-SUV-en BMW X5 ble avduket på den internasjonale motormessen i Tyskland i september 2021. Nå er den blitt testet ut med teknologien fra de to bilgigantene, og en småskalaproduksjon skal etter planen starte allerede i løpet av året.

Men ifølge salgssjef Pieter Nota i BMW, er det bestemt at hydrogen-versjonen av X5 skal være klar for ordinært salg fra 2025.

Tette samarbeid

– Vi ser at hydrogen er spesielt relevant i større SUV-er, sier han i et intervju med Nikkei, verdens største finansavis, som Vi Bilägare refererer.

De to bilgigantene har lenge hatt et tett samarbeid, som blant annet har resultert i de litt mindre politisk korrekte modellene Toyota Supra og BMW Z4. Til gjengjeld har disse et skyhøyt utslipp av glede.

TO TANKER: En stor og en liten hydrogentank forsyner brenselcellene med drivstoff i BMWs hydrogenbil.

Bedre salg

Fordelen med hydrogen er den korte fylletiden og den gode rekkevidden uten en tung batteripakke. Ulempen er naturligvis et beskjedent antall fyllestasjoner.

BMW har som mål at 50 prosent av alle modellene skal være utslippsfrie innen 2030. Og salget av elbilene går bedre enn ventet.

Ulike teknologier

– Forsetter det i samme takt, kan vi nå det målet to år tidligere, sier han –og legger inn noen opplagte forbehold knyttet til ladeinfrastruktur på elbiler, og – ikke minst – deletilgang.

Men Nota påpeker også at BMW fortsetter å jobbe med å utvikle biler som det knapt selges nye av i Norge.

– Vi tror på viktigheten av ulike teknologier – elbiler, hydrogenbiler OG effektive forbrenningsmotorer, sier han.