UVANT: Clutchpedal blir stadig mer uvanlig, men kommer nå på en splitter ny Toyota.
UVANT: Clutchpedal blir stadig mer uvanlig, men kommer nå på en splitter ny Toyota.

Toyota Supra:

Har seks sylindre og kløtsj – og den kommer i sommer

Vanligvis så snusfornuftige Toyota framstår forfriskende politisk ukorrekte når de nå materialiserer toppsjefens drøm.

Publisert Sist oppdatert

De som følger ekstra godt med, vet at lille Toyta GR Yaris har vært tilgjengelig på det norske markedet en stund med 261 hester, firehjulsdrift – og manuelt gir.

Men nå handler det om en ny versjon av selveste Supra, og da skal vi mange hakk opp både i status og pris. Toyota legger heller ikke skjul på at dette er noe ekstra spesielt. I en melding fra konsernet står det blant annet følgende:

«Nå kommer Toyota GR Supra med nyutviklet manuell girkasse for purister».

Et slikt prosjekt må naturligvis forankres hos ledelsen. Og Toyotasjef Akio Toyoda har neppe vært så vanskelig å be. Han har ved ulike anledninger snakket om å levere en bil som bare har fokus på kjøreglede.

Og hans definisjon på dette ser vi nå.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY FARGE: </span>Toppmodellen av Supra – Premium – kan leveres med denne matte fargen, kalt Moonstone White.
NY FARGE: Toppmodellen av Supra – Premium – kan leveres med denne matte fargen, kalt Moonstone White.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KARAKTER: </span>Supra har sin egen identitet med kupeformen og det litt kuppelformede taket.
KARAKTER: Supra har sin egen identitet med kupeformen og det litt kuppelformede taket.

40 kilo lettere

Toyota GR Supra blir altså introdusert i Europa med en sekstrinns, manuell girkasse og en ny clutch tilpasset effekten og moment­et i en nyutviklet og lettere sekssylindret bensinmotor med 382 hester.

I kombinasjon med den lettere manuelle girkassen, har totalvekten gått ned med nesten 40 kilo. Også bremser og fjæring er fintrimmet for å oppnå enda bedre ytelser i hele modellutvalget av Supra.

Optimalisert moment

Den manuelle girkassen styres av en ny programvare som prioriterer sportslige ytelser. Ved skift til høyere gir er parameterne satt til å optimalisere motorens dreiemoment i det øyeblikket clutchen kobles inn og ut.

For å unngå treg start og følelse av dårlig akselerasjon i lave gir, er utvekslingsforholdet justert fra 3,15 på automat-versjonen til 3,46 i den manuelle.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BMW-STIL:</span> Supra er utviklet i samarbeid med BMW, og det ser vi på interiøret – som ikke helt står i stil med det sportstlige eksteriøret.
BMW-STIL: Supra er utviklet i samarbeid med BMW, og det ser vi på interiøret – som ikke helt står i stil med det sportstlige eksteriøret.

Designet på nytt

Flere endringer måtte til for å montere den manuelle girkassen. Blant annet var den eksisterende midtkonsollen utformet med for liten klaring mellom girspaken og kontrollpanelet for klimaanlegget.

Dermed måtte konsollenheten og modusvelgeren designes på nytt. Det har gitt 42 millimeter mer avstand mellom girkulen og kontrollpanelet for klimaanlegget.

Til sommeren

Vekten og formen på selve girkulen har også fått oppmerksomhet. Kraften for å legge inn revers har økt, og girkula er blitt 200 gram tyngre, for å gi en bedre opplevelse av girskiftene.

Nye GR Supra kommer også med to nye lakkfarger, samt en matt hvitfarge til toppmodellen. Bilen er forventet på norske veier i løpet av sommeren.