RIMELIGERE: Utvendig ser du ikke at denne versjonen av XC40 bare har forhjulstrekk og 177 færre hester.
RIMELIGERE: Utvendig ser du ikke at denne versjonen av XC40 bare har forhjulstrekk og 177 færre hester.

Prøvekjørt: Volvo XC40 (forhjulstrekk)

For mange kan dette være den beste Volvoen

Du mister noen hestekrefter du likevel aldri bruker. Viktigere: Du mister firehjulsdriften. Men klarer du deg uten, får du en utmerket XC40 60.000 rimeligere.

Publisert

Pluss:

Hverdagspraktisk, solid, særpreg

Minus:

Interiørdesign, hjulstøy, rekkevidde

Nordmenn er begeistret for Volvo. Men prisen for et merke som langt på vei har etablert seg i den såkalte premiumklassen, er høy.

Elbilene har ikke rokket særlig ved dette.

Volvo XC40 (forhjulstrekk)

  • Pris: 508.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris prøvekjørt bil: 553.000 (inkl. omkostninger, hengerfeste, vinterhjul m.m.)
  • Rekkevidde/batteri/ladeeffekt: 422 km/66 kWt/150 kW
  • Effekt/drivlinje: 231 hester/330 Nm/ettrinns automat, forhjulstrekk.
  • 0–100/toppfart: 7,4 sek/160 km/t.
  • Lengde / bredde (inkl. speil) / høyde / bakkeklaring (cm): 444/200/165/17,5
  • Vekt (uten fører): 1737 kg
  • Bagasjevolum/hengervekt/taklast: 452 (pluss frunk på 31) liter / 1500/ 75 kg

Riktigere posisjonert

Med en versjon som er 60.000 rimeligere, dukker XC40 plutselig opp som et alternativ for alle dem som verken trenger firehjulsdrift eller ytelser på nivå med en supersportsbil.

Etter Motors mening blir den også riktigere posisjonert i et elbilmarked der Volvo i øyeblikket sliter med å henge med på primært rekkevidde, men også faktorer som interiørkvalitet og instrumentering.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IKONISK: </span>Vi har spådd at dette karosseriet vil få klassikerstatus. Det er i tillegg praktisk og funksjonelt.
IKONISK: Vi har spådd at dette karosseriet vil få klassikerstatus. Det er i tillegg praktisk og funksjonelt.

Rundt 550.000

Legger du på tilbehør og utstyr som vinterhjul, hengerfeste, 20-toms hjul og fargede bakruter – og husker at service og forsikring er inkludert i prisen – så havner den på rundt 550.000 kroner.

Det er for eksempel rimeligere enn nye Tesla Model Y med bakhjulsdrift og marginalt bedre rekkevidde og prestasjoner, men svært mye dyrere enn Polestar 2 – som dog ikke har det samme SUV-preget.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LITT GAMMELDAGS:</span> Det litt kantede interiøret var moderne da det kom, men henger ikke helt med i tiden kvalitetsmessig. Setene er blant de beste på markedet.
LITT GAMMELDAGS: Det litt kantede interiøret var moderne da det kom, men henger ikke helt med i tiden kvalitetsmessig. Setene er blant de beste på markedet.

Høy kvalitet

XC40 med forhjulstrekk likner den firehjulsdrevne – på godt, og litt vondt. Få biler har de samme solide hverdagskvalitetene.

Det høres kanskje litt kjedelig ut, men for en eier handler det om at bilen er enkel å komme inn og ut av, girvelgeren og fartsholderen er blant de beste på markedet, instrumenteringen er oversiktlig og lettbetjent, man sitter høyt i trafikken, bagasjerommet er lettlastet – og dører og seter og de mest brukte overflatene har høy kvalitet.

Rekkevidde

Men det er også noen opplagte minus: Rekkevidden passerer så vidt 40 mil med utstyret – og den ekstra tyngden – nordmenn flest etterspør. På vinterstid kan man fort trekke fra 30 prosent rekkevidde. Da forsvinner mye av langturkvaliteten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PRAKTISK:</span> Bagasjerommet er lettlastet og har også litt plass under bagasjeromsgulvet. Foran er det en en frunk med plass til for eksempel ladekabel.
PRAKTISK: Bagasjerommet er lettlastet og har også litt plass under bagasjeromsgulvet. Foran er det en en frunk med plass til for eksempel ladekabel.

Vi er også spente på egenskapene på vinterføre. Batteripakkenes plassering bak i bilen blir brukt som et argument for at elbiler med bakhjulsdrift er vesentlig bedre på vinterføre. Da skulle det motsatte være tilfelle med XC40 med forhjulstrekk.

Stilles krav

Interiøret begynner å bli en smule utdatert, uten at det påvirker funksjonene. Store svarte plastrammer rundt infotainmentskjermen og noen ganske spinkle løsninger i midtkonsollen kan fint passere til prisen vi nå snakker om.

Men en XC40 eller C40 med firehjulsdrift blir fort 100–150.000 dyrere enn bilen vi har testet. Da stilles det høyere krav til materialer og design.

Mer enn nok

Hjulstøyen er også et evigvarende minus for XC40. Vi byttet direkte fra den mer coupéformede C40, som har et lavere støynivå, på samme 20-toms hjul.

Effekten på 231 hester gjør bilen svært rask. Selvsagt ikke på nivå med den nærmest hysterisk raske versjonen med 408 hester og firehjulsdrift, men mer enn nok i all norsk trafikk, på alle årets dager.