IKKE SVART-HVITT: Kinesiske Model Y (t.v.) gir et bedre kvalitetsinntrykk enn tyske Model Y Performance.

Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance

Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss

Du får mest adrenalin i en tyskbygget Performance, men best materialkvalitet i en kinesiskbygget Long Range.

Publisert

Tesla har omsider fått i gang produksjonen av Model Y på fabrikken i Berlin. I første omgang er det kun svarte Performance-versjoner som kommer derfra.

Pluss:

Akselerasjon, førermiljø, plass

Minus:

Støy, fantombremsing, bakoversikt

Det høres mer stusselig ut enn det er. For det er utvilsomt nettopp denne versjonen mange drømmer om – og mange har ventet på.

Vi forstår dem godt. Kreftene er hinsides det meste vi hittil har opplevd i en bil. Og avgjort hinsides alt vi har opplevd i en ellers så ganske alminnelig familiebil.

Tesla Model Y Performance

  • Pris Performance: 614.142 (inkl. omkostninger på 14.242)
  • Pris Long Range: 564.323 (inkl. omkostninger på 14.242)
  • Rekkevidde: Opptil 514 km (WLTP)
  • 0–100 km/t: 3,7 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Batteri (oppgitt av Tesla): 74 kWt
  • Ladehastighet: Opp til 250 kW
  • Maks nyttelast: 562 kg

Hastighets-begrensning

Det er garantert ikke en eneste entusiast der ute som revurderer bestillingen sin på bakgrunn av følgende påstand fra oss, antakelig gleder de seg bare enda mer – men:

Disse kreftene har null og niks å gjøre i norsk trafikk.

Vår testbil hadde en automatisk hastighetsbegrensning på 140 km/t. Og det er nær sagt umulig å få noe glede av fartsressursene uten å stange i denne sperringen med et lite pling og en plutselig kraftløshet.

Moro – og dyrt

0–100 km/t på 3,7 sekunder er et drøyt sekund hurtigere enn en Long Range – som allerede er hårreisende sprek.

Fryktelig moro. Fryktelig unødvendig. Fort ulovlig – og fort dyrt. Og da snakker vi like mye om slitasje på dekk og annet drivverk som om eventuelle bøter.

PRAKTISKE: Det skiller noen krefter, litt komfort og noen utstyrsdetaljer, men generelt er alle utgaver av Model Y svært praktiske. Long Range til venstre, Performance til høyre.

Sammenlikning

Samtidig kan vi fastslå at de litt mer utålmodige som har fått utlevert en Model Y som er bygget i Kina, har gjort et godt kjøp. Motor har sammenliknet en tyskbygget Performance og en kinesiskbygget Long Range.

Vi baserer oss også på inntrykkene fra en Model Y vi testet tidligere i år (les mer her). Og de to kinesiske versjonene kommer best ut.

Under kjøring opplevde vi Kina-bilene som knirkefrie, mens Performance hadde en svært irriterende raslelyd fra undersiden av instrumentpanelet i høyere hastigheter.

LEPPE: Du kjenner igjen en Performance blant annet på denne ekstra spoileren. Bak ser du en Long Range, som ikke har denne.

Syretest

Dagens elbiler er generelt svært godt sammenskrudd. Færre bevegelige deler fra motor og understell gir færre vibrasjoner. Da blir lyder som dette merkbare. Men uansett hvordan vi lyttet og banket og presset sammen paneler, var lyden umulig å fjerne.

En annen syretest på byggekvalitet, er det lille dekselet som dekker nederste del av sidevinduene foran, altså rett ved sidespeilene. På den tyske versjonen kunne vi enkelt bikke ut disse i overkant. På den kinesiske versjonen satt de solid limt fast.

Bagasjeromsdeksel

Vi noterte også noen klaprelyder fra bagasjeromsdekselet – som omsider har kommet på versjonen fra Tyskland. Men disse kom kun da bilen passerte skarpe kanter i asfalten, likt de fleste andre biler vi tester med tilsvarende løsninger – og tilsvarende dekkutrustning.

NYHET: Mange eiere har etterspurt et bagasjeromsdeksel, og nå er det omsider klart.
SMART: Dekselet kan dyttes inn og litt opp, og havner da i en praktisk midtstilling, som gjør det enklere å trekke ut dekselet uten å bli møkkete på knærne. På andre biler må dekselet enten helt ut eller helt inn.

Urimelig mye støy

Og her er vi over på en annen faktor som gjør Performance hakket mer sportslig, og hakket mindre komfortabel. Vi er ikke i tvil om hva som er viktigst.

En Model Y er mest sportslig i klassen allerede i sin grunnversjon. Men også blant de mest støyende. Med de enda større og enda hardere 21-toms hjulene – med dampveivalsaktige 285 millimeter bredde bak – blir støynivået urimelig høyt på grov asfalt.

Den tynnere og fastere gummien, i kombinasjon med et senket understell, gjør at selv en velbrukt porsjonssnus merkes i korsryggen.

En mer standardisert Model Y ruller både litt mykere og litt stillere.

TYNT: 21 tommers felger gir ikke plass til mye gummi på hjulene. I kombinasjon med senket fjæring, blir resultatet litt mer sport og enda mer støy.

Fantombremsing

Den prøvekjørte Performance-versjonen ga oss for første gang den ubehagelige opplevelsen av såkalt fantombremsing, altså at bilen bremser av seg selv uten grunn. Dette er dessverre ikke noe nytt for Tesla-eiere, med andre ord ikke noe spesifikt for Performance-versjonen.

Det skjedde en rekke ganger på E6 sørover i Gudbrandsdalen i dagslys, men aldri på samme strekning nordover etter mørkets frambrudd. Lite tillitsvekkende fra en produsent som hevder selvkjøring nærmest bare er et lovvedtak unna.

Rekkevidde

Infotainmentystemet på Model Y er oppgradert, eller kanskje mer presist, perfeksjonert. For å gjenta oss selv: Det krever litt tilvenning, men etter en tid føles alt annet gammeldags.

Øvrige egenskaper på Performance er som vi kjenner dem fra andre Model Y. Det betyr klasseledende rekkevidde, klasseledende plass, og nå også klasseledende nyttelast.