
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
Du får mest adrenalin i en tyskbygget Performance, men best materialkvalitet i en kinesiskbygget Long Range.
Tesla har omsider fått i gang produksjonen av Model Y på fabrikken i Berlin. I første omgang er det kun svarte Performance-versjoner som kommer derfra.
Pluss:
Akselerasjon, førermiljø, plass
Minus:
Støy, fantombremsing, bakoversikt
Det høres mer stusselig ut enn det er. For det er utvilsomt nettopp denne versjonen mange drømmer om – og mange har ventet på.
Vi forstår dem godt. Kreftene er hinsides det meste vi hittil har opplevd i en bil. Og avgjort hinsides alt vi har opplevd i en ellers så ganske alminnelig familiebil.
Hastighets-begrensning
Det er garantert ikke en eneste entusiast der ute som revurderer bestillingen sin på bakgrunn av følgende påstand fra oss, antakelig gleder de seg bare enda mer – men:
Disse kreftene har null og niks å gjøre i norsk trafikk.
Vår testbil hadde en automatisk hastighetsbegrensning på 140 km/t. Og det er nær sagt umulig å få noe glede av fartsressursene uten å stange i denne sperringen med et lite pling og en plutselig kraftløshet.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
Moro – og dyrt
0–100 km/t på 3,7 sekunder er et drøyt sekund hurtigere enn en Long Range – som allerede er hårreisende sprek.
Fryktelig moro. Fryktelig unødvendig. Fort ulovlig – og fort dyrt. Og da snakker vi like mye om slitasje på dekk og annet drivverk som om eventuelle bøter.

Sammenlikning
Samtidig kan vi fastslå at de litt mer utålmodige som har fått utlevert en Model Y som er bygget i Kina, har gjort et godt kjøp. Motor har sammenliknet en tyskbygget Performance og en kinesiskbygget Long Range.
Vi baserer oss også på inntrykkene fra en Model Y vi testet tidligere i år (les mer her). Og de to kinesiske versjonene kommer best ut.
Under kjøring opplevde vi Kina-bilene som knirkefrie, mens Performance hadde en svært irriterende raslelyd fra undersiden av instrumentpanelet i høyere hastigheter.

Syretest
Dagens elbiler er generelt svært godt sammenskrudd. Færre bevegelige deler fra motor og understell gir færre vibrasjoner. Da blir lyder som dette merkbare. Men uansett hvordan vi lyttet og banket og presset sammen paneler, var lyden umulig å fjerne.
En annen syretest på byggekvalitet, er det lille dekselet som dekker nederste del av sidevinduene foran, altså rett ved sidespeilene. På den tyske versjonen kunne vi enkelt bikke ut disse i overkant. På den kinesiske versjonen satt de solid limt fast.
Bagasjeromsdeksel
Vi noterte også noen klaprelyder fra bagasjeromsdekselet – som omsider har kommet på versjonen fra Tyskland. Men disse kom kun da bilen passerte skarpe kanter i asfalten, likt de fleste andre biler vi tester med tilsvarende løsninger – og tilsvarende dekkutrustning.


Urimelig mye støy
Og her er vi over på en annen faktor som gjør Performance hakket mer sportslig, og hakket mindre komfortabel. Vi er ikke i tvil om hva som er viktigst.
En Model Y er mest sportslig i klassen allerede i sin grunnversjon. Men også blant de mest støyende. Med de enda større og enda hardere 21-toms hjulene – med dampveivalsaktige 285 millimeter bredde bak – blir støynivået urimelig høyt på grov asfalt.
Den tynnere og fastere gummien, i kombinasjon med et senket understell, gjør at selv en velbrukt porsjonssnus merkes i korsryggen.
En mer standardisert Model Y ruller både litt mykere og litt stillere.

Fantombremsing
Den prøvekjørte Performance-versjonen ga oss for første gang den ubehagelige opplevelsen av såkalt fantombremsing, altså at bilen bremser av seg selv uten grunn. Dette er dessverre ikke noe nytt for Tesla-eiere, med andre ord ikke noe spesifikt for Performance-versjonen.
Det skjedde en rekke ganger på E6 sørover i Gudbrandsdalen i dagslys, men aldri på samme strekning nordover etter mørkets frambrudd. Lite tillitsvekkende fra en produsent som hevder selvkjøring nærmest bare er et lovvedtak unna.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Rekkevidde
Infotainmentystemet på Model Y er oppgradert, eller kanskje mer presist, perfeksjonert. For å gjenta oss selv: Det krever litt tilvenning, men etter en tid føles alt annet gammeldags.
Øvrige egenskaper på Performance er som vi kjenner dem fra andre Model Y. Det betyr klasseledende rekkevidde, klasseledende plass, og nå også klasseledende nyttelast.