
Slutt for elbilpionéren:
Nå avvikler Renault salget av Zoe
Renault Zoe forsvinner fra det norske markedet. Ifølge Renault skjer dette uavhengig av den nylige fiaskoen i krasjtest.
Renault ruller nå ut en ny generasjon elbiler. Det starter med Megane E-Tech, som kommer til Norge tidlig på vårparten 2022. I løpet av de fire neste årene vil det komme hele 10 elbiler fra den franske produsenten.
Det betyr farvel til Zoe, som kom på markedet i 2013 – og som ble kraftig fornyet i 2019.
Fikk ros
Zoe har langt på vei vært ankerfestet til Renault på det norske markedet i mange år, med en 10. plass på nybilregistreringene så sent som i 2018. Motor har også testet bilen, med solide resultater. Men det var altså før den famøse krasjtesten hos Euro NCAP.
Men nå er det slutt.
Siste mulighet
– Zoe vil fortsatt være en del av modellutvalget vårt, og den vil stå i våre prislister. Men vi ser for oss at 2022 er siste år det er mulig å bestille denne, bekrefter Roger Andersen, PR- og markedsdirektør i Renault, overfor Motor.
Har du lest disse sakene?
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»

Ny generasjon
Han avviser at det har noen sammenheng med den ferske fiaskoen i krasjtesten.
– Det var selvsagt et nedslående resultat, men det har ikke påvirket vårt valg. Vi ønsker primært å satse på den nye generasjonen elbiler fra Renault, sier Andersen.
Arvtakeren til Zoe
Da sikter han blant annet til retroversjonen av legendariske Renault 5, som skal komme i produksjon senest om to år. Renault kan også garantere at den endelige produksjonsbilen vil ha 90 prosent av delene fra konseptbilen du her ser bilder av.

– Dette blir arvtakeren til Zoe, sier Andersen.
Renault har også vist skisser av en modell som kan minne om en annen klassiker, Renault 4. Det blir altså en praktisk, elektrisk bil som vi passe en mindre familie.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Deler med Nissan
En storebror til Megane E-Tech er også på gang. Denne vil være på størrelse med Nissan Ariya og de øvrige modellene i den viktige klassen av elektriske familiebiler som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, for å nevne noen.
Renault og Nissan deler som kjent både plattform og en hel rekke andre komponenter.