I NORGE: Renault Megane E-Tech er nå avduket på norsk jord.
I NORGE: Renault Megane E-Tech er nå avduket på norsk jord.

Renault Megane E-Tech i Norge:

Satser på at 3000 nordmenn bestiller denne i 2022

Med en modell som skal konkurrere mot alt fra Polestar til Volkswagen ID.3, løfter Renault igjen blikket mot topp-10 på registreringslistene.

Publisert Sist oppdatert

Ambisjonen er å skrive 3000 kontrakter på helelektriske Renault Megane E-Tech i løpet av 2022.

Trekker vi fra et par måneder i starten av året innen priser er klare og det åpnes for bestillinger, så vil Renault med disse tallene begynne å snuse på bestenoteringen til elbilpionéren Zoe – 10. plass i 2018.

ID.3-konkurrent

Ved utgangen av november hadde for eksempel VW ID.3 2960 registreringer på en 15. plass. Og akkurat den modellen ligger strategisk til for Renaults satsing.

Megane E-Tech må regnes som en direkte konkurrent til modellen Volkswagen selv har definert som konsernets tredje ikon – etter «bobla» og Golf.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELEGANT: </span>Renault har designet mange flotte biler de siste årene, og Megane E-Tech føyer seg etter vår mening inn i denne rekken.
ELEGANT: Renault har designet mange flotte biler de siste årene, og Megane E-Tech føyer seg etter vår mening inn i denne rekken.

Rekkevidde

Og selv om vi inntil videre må forholde oss til teori, så har Renault definitivt noen opplagte fortrinn i konkurransen med ID.3:

  • Den kan trekke henger på 900 kilo og ha taklast på 75 kilo. ID.3 kan ikke noen av delene.
  • Den har litt bedre bagasjevolum: 440 liter mot 385 liter på ID.3. Men Megane har ikke skiluke, i motsetning til ID.3. Det er et stort minus for mange.
  • Den har litt bedre rekkevidde: 450 km., mot 420 km. på ID.3, hvis vi sammenlikner det mest etterspurte versjonene (Megane kommer også med en versjon med 470 km.rekkevidde, primært på grunn av mindre 18-toms hjul. Ellers er 20 tom standard).
  • Den har litt sterkere motor: 220 hester mot 204 hester på ID.3 (Megane kommer også med en versjon med 130 hester).
  • Noen vil nok også mene at Meganes forhjulstrekk er bedre enn ID.3s bakhjulsdrift. Ingen av dem leveres med firehjulsdrift.
  • Renault skryter dessuten av støydempingen, blant annet et skumplastbelegg rundt batteripakken og ekstra støyisolasjon på kritiske punkter. På dette området er ID.3 høyst middels. Men her gjenstår det å teste i praksis.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">COCKPIT:</span> Instrumentpanelet krummer seg litt mot føreren og gir et massivt inntrykk. De to skjermene er på henholdvis 12,3 (liggende) og 12 (stående) tommer.
COCKPIT: Instrumentpanelet krummer seg litt mot føreren og gir et massivt inntrykk. De to skjermene er på henholdvis 12,3 (liggende) og 12 (stående) tommer.

Lading

Forøvrig er spesifikasjonene ganske like på papiret, men Renaulten er 5 centimeter kortere. Megane har et 60 kWt batteri og 220 hester, mens ID.3 har 58 kWt (netto) og 204 hester.

Megane skal kunne hurtiglade med 130 kW på 30 minutter fra 10–80 prosent, mens ID.3 skal oppnå 120 kW og 10–80 prosent på 35 minutter.

PR- og markedsdirektør Roger Andersen trekker også fram Polestar som en relevant konkurrent. Og da er vi straks i en klasse der elementer som design, kjøreegenskaper, materialkvalitet og - ikke minst – et velfungerende multimediasystem blir viktig.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DYPT:</span> 440 liter bagasjerom gir bra plass, men lastekanten er høy og selve lastebrønnen dyp – ganske likt Nissan Leaf. Mangel på skiluke er et minus.
DYPT: 440 liter bagasjerom gir bra plass, men lastekanten er høy og selve lastebrønnen dyp – ganske likt Nissan Leaf. Mangel på skiluke er et minus.

Google-samarbeid

Renault er stolte over samarbeidet med Google, med alle de løsninger på kartverk og øvrige multimediafunksjoner som ligger innbakt der. Dette skal også fungere utmerket med Apple Car Play.

Megane E-Tech vil komme i tre utstyrsversjoner på det norske markedet: Business, Techno og Iconic.

Allerede på Business-nivå er blant annet oppvarmet ratt, trådløs lading, ryggekamera og varmepumpe standard.

130 og 220 hester

Business-versjonen kommer også med en motor på 130 hester, som naturligvis blir den rimeligste. Men avgiftssystemet er ikke lenger skrudd til slik at denne kommer spesielt gunstig ut.

Importøren tipper da også at en Business-modell med 220 hester vil bli den mest attraktive.

Men til hvilken pris? Det blir klart i februar.

ID.3 ligger i dag i prisspennet 328.000–376.000 for de mest sammenliknbare modellene, mens teknisk identiske Cupra Born ligger litt under dette igjen. Polestar med forhjulstrekk ligger i prisspennet 349.000–429.000 kroner.

Motor tipper Renault vil klarer å lirke en Business-versjon med metallic lakk og vinterhjul til rett under 400.000 kroner.