
Renault Megane E-Tech i Norge:
Satser på at 3000 nordmenn bestiller denne i 2022
Med en modell som skal konkurrere mot alt fra Polestar til Volkswagen ID.3, løfter Renault igjen blikket mot topp-10 på registreringslistene.
Ambisjonen er å skrive 3000 kontrakter på helelektriske Renault Megane E-Tech i løpet av 2022.
Trekker vi fra et par måneder i starten av året innen priser er klare og det åpnes for bestillinger, så vil Renault med disse tallene begynne å snuse på bestenoteringen til elbilpionéren Zoe – 10. plass i 2018.
ID.3-konkurrent
Ved utgangen av november hadde for eksempel VW ID.3 2960 registreringer på en 15. plass. Og akkurat den modellen ligger strategisk til for Renaults satsing.
Megane E-Tech må regnes som en direkte konkurrent til modellen Volkswagen selv har definert som konsernets tredje ikon – etter «bobla» og Golf.

Rekkevidde
Og selv om vi inntil videre må forholde oss til teori, så har Renault definitivt noen opplagte fortrinn i konkurransen med ID.3:
- Den kan trekke henger på 900 kilo og ha taklast på 75 kilo. ID.3 kan ikke noen av delene.
- Den har litt bedre bagasjevolum: 440 liter mot 385 liter på ID.3. Men Megane har ikke skiluke, i motsetning til ID.3. Det er et stort minus for mange.
- Den har litt bedre rekkevidde: 450 km., mot 420 km. på ID.3, hvis vi sammenlikner det mest etterspurte versjonene (Megane kommer også med en versjon med 470 km.rekkevidde, primært på grunn av mindre 18-toms hjul. Ellers er 20 tom standard).
- Den har litt sterkere motor: 220 hester mot 204 hester på ID.3 (Megane kommer også med en versjon med 130 hester).
- Noen vil nok også mene at Meganes forhjulstrekk er bedre enn ID.3s bakhjulsdrift. Ingen av dem leveres med firehjulsdrift.
- Renault skryter dessuten av støydempingen, blant annet et skumplastbelegg rundt batteripakken og ekstra støyisolasjon på kritiske punkter. På dette området er ID.3 høyst middels. Men her gjenstår det å teste i praksis.
Har du lest disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner

Lading
Forøvrig er spesifikasjonene ganske like på papiret, men Renaulten er 5 centimeter kortere. Megane har et 60 kWt batteri og 220 hester, mens ID.3 har 58 kWt (netto) og 204 hester.
Megane skal kunne hurtiglade med 130 kW på 30 minutter fra 10–80 prosent, mens ID.3 skal oppnå 120 kW og 10–80 prosent på 35 minutter.
PR- og markedsdirektør Roger Andersen trekker også fram Polestar som en relevant konkurrent. Og da er vi straks i en klasse der elementer som design, kjøreegenskaper, materialkvalitet og - ikke minst – et velfungerende multimediasystem blir viktig.

Google-samarbeid
Renault er stolte over samarbeidet med Google, med alle de løsninger på kartverk og øvrige multimediafunksjoner som ligger innbakt der. Dette skal også fungere utmerket med Apple Car Play.
Megane E-Tech vil komme i tre utstyrsversjoner på det norske markedet: Business, Techno og Iconic.
Allerede på Business-nivå er blant annet oppvarmet ratt, trådløs lading, ryggekamera og varmepumpe standard.
130 og 220 hester
Business-versjonen kommer også med en motor på 130 hester, som naturligvis blir den rimeligste. Men avgiftssystemet er ikke lenger skrudd til slik at denne kommer spesielt gunstig ut.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Importøren tipper da også at en Business-modell med 220 hester vil bli den mest attraktive.
Men til hvilken pris? Det blir klart i februar.
ID.3 ligger i dag i prisspennet 328.000–376.000 for de mest sammenliknbare modellene, mens teknisk identiske Cupra Born ligger litt under dette igjen. Polestar med forhjulstrekk ligger i prisspennet 349.000–429.000 kroner.
Motor tipper Renault vil klarer å lirke en Business-versjon med metallic lakk og vinterhjul til rett under 400.000 kroner.