
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
Snart er en av de billigste bilene på det norske markedet en Toyota. Tenk litt på akkurat det. Deretter kan du tygge på at det er en bensinbil.
Pluss:
Pris. Designelementer. Den er laget av Toyota –ergo høy pålitelighet og kundetilfredshet.
Minus:
Bagasjeplass. Trangt baksete, smale bakdører. Akselerasjon.
BARCELONA (Motor): «Motor skriver bare om elbiler», melder enkelte til stadighet i kommentarfeltene – og velger dermed å se bort fra bruktbil- og entusiaststoff, for eksempel. Men vi forstår dem likevel. For tester, prøvekjøringer og nyhetssaker styres selvfølgelig av at det må handle om noe nytt.
Og hvem lanserer nye biler uten ledning eller stort batteri for den vanlige, norske forbruker i 2022? Egentlig ingen.
Bortsett fra Toyota, da.
La oss få det helt på plass med én gang:
- Ja, Toyota Aygo X er en ren bensinbil.
- Og ja, Toyota skjønner at bilen ikke blir en storselger i Norge. Alt over et par hundre eksemplarer i året vil bli sett på som en overraskelse.
Av det siste følger en lansering ganske fri for pauker og basuner. Aygo X skal rett og slett være tilbudet du finner øverst til venstre i Toyotas modelloversikt – den enkleste og billigste bilen.
Spice Girls
Ikke dermed sagt at man sikter seg inn mot en anonym tilværelse.
Toyota har nemlig jobbet målbevisst med det eldste småbiltrikset i boka, ved å utstyre Aygo X med en viss grad av personlighet.
Det ligger sannsynligvis en god del målgruppeanalyse bak «spice»-fargealternativene chilli (rød), ginger (beige), cardamom (grønn) og juniper (blå). Men blås i det, det viktigste er at samtlige tar seg riktig godt ut.




Alle disse har svart tak, bakluke, skjermer, «grill» og lister. Toyota påstår at kombinasjonen gjør bilen umiddelbart gjenkjennelig, og har helt rett. De mer diskresjonsorienterte kan puste ut, bilen blir også tilgjengelig i tradisjonelle, enfargede varianter.
Småtøff
Tilvalget kanvastak, som kan trekkes bakover, blir neppe salgsutløsende for fryktelig mange nordmenn, men tiltaler oss som blir i godt humør av de mest klassiske småbilene – tenk Citroën 2CV eller Fiat 500.


Det er likevel tydelig at ambisjonene går i en annen retning enn nevnte ikoner: Denne bilen skal ikke være søt, men tøff.

X-en står tross alt for crossover, og sammenliknet med forgjengeren –uten X – er den høyere og mer kantete fronten trukket et langt skritt i retning av familiens SUV-søsken. Bilen er hele 23,5 centimeter lengre og bare 6,5 centimeter høyere enn Aygo, men det er det siste man merker seg: En bil med såpass høyde og utsyn at den antakelig vil appellere til enkelte som ellers ser rolig bort fra markedets minste modeller.
En forsetebil
Innsiden av bilen bærer preg av streng, men fornuftig prioritering. Fornuftig fordi hovedmålgruppen sannsynligvis er folk som ofte kjører alene.
På den ene siden skal du være temmelig storvokst for å få plasstrøbbel foran. Kanskje er naboens skulder noe nærmere enn du har vært vant til i løpet av koronaårene, men du vil kunne strekke ut bena, og alle unngår nærkontakt med taket.
Utvid til 829 liter
Samtidig vil alt annet enn et forsete på fremste hakk skape kummerlige – enn si umulige – forhold for de to voksne baksetepassasjerene du strengt tatt har lov til å frakte i fireseteren.
For de aller minste er det plass til barnesete, men vi ser for oss situasjoner der de temmelig smale bakdørene kan bli en utfordring i så måte. Litt eldre barn, under tenåringsalder, vil likevel klare seg utmerket.


Er passasjerbehovet mindre, har du andre strenger å spille på. Da kan du antakelig få med deg amerikakofferten.
Legg ned baksetene, og et bagasjerom som i utgangspunktet knapt rommer et par bager, ekspanderer til 829 liter. Regnet helt opp til taket, vel å merke.
Et slags hengerfeste kan du faktisk få. Hengervekten er på, hold deg fast ... 50 kilo. Men det betyr altså at du kan ta med deg en sykkel. Eller kanskje to.



Ikke akkurat g-kraft-sjokk
Et par ord til om hva du ikke får med denne bilen: en akselerasjon i slekt med elbiler. Null til hundre tar et kvart minutt, og litt uforberedt hadde vi nesten trøbbel med å flette riktig inn på en motorvei.
Dette er premissene. Og er det nøyaktig dette du vil ha, får du et kjøretøy du fort blir glad i.
På veien, og da gjerne i bygater, er nemlig bilen regelrett god å kjøre. Akselerasjonen ofret vi knapt en tanke, bortsett fra i ovennevnte situasjon. I stedet sitter vi igjen med inntrykk av en bil som gjør nøyaktig det du ber den om. Å kjøre Toyota Aygo X er simpelthen enkelt.
Tilbake til manuelt?
En liten tanke vanskeligere kan du gjøre det for deg selv, hvis du vil ha den aller billigste versjonen. Den har nemlig manuelt gir.
Vi prøvde dette også så vidt, og det er bare å medgi at det der og da føltes som det riktige og mest naturlige for denne bilen.
Som du vil se i faktaboksen øverst i denne saken, scorer den manuelle versjonen marginalt bedre på alle parametere bortsett fra pris. Forskjellen er cirka 20.000 kroner.
Men stikkordet er marginalt, og din vurdering bør nok handle om hvor mye du står i kø i løpet av en gjennomsnittsuke.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»


Det elektriske hinderet
Det er lett å tenke at salgspotensialet for denne fine, lille bilen er større enn Toyotas antydede tall. Over fire millioner nordmenn holder til i byer eller tettsteder, mange av dem verken kan eller vil bruke mye penger på bil. Og over en million nordmenn bor alene. Tusenvis må ty til gateparkering og mangler dermed et godt ladepunkt.
Men på den andre siden trekker faktorer som bruktbilmarkedet og at det for mange rett og slett føles feil å kjøpe noe uten i hvert fall litt elektrisk drift.
Vi tror derfor at Toyota gjetter riktig, og kanskje til og med optimistisk, om en bil som du antakelig hadde sett mange av i gatene hvis den ble lansert for bare ganske få år siden.
Toyota Aygo X kommer til Norge i juni.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer