TIL NORGE I SOMMER: Toyota Aygo X er laget for europeiske storbyer – liten, kompakt og lettmanøvrert, med en svingradius på bare 4,7 meter.

Prøvekjøring: Toyota Aygo X

Lite penger og null lade­mulighet? Da er denne Aygo å ha

Snart er en av de billigste bilene på det norske markedet en Toyota. Tenk litt på akkurat det. Deretter kan du tygge på at det er en bensinbil.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Pris. Designelementer. Den er laget av Toyota – ergo høy pålitelighet og kundetilfredshet.

Minus:

Bagasjeplass. Trangt baksete, smale bakdører. Akselerasjon.

BARCELONA (Motor): «Motor skriver bare om elbiler», melder enkelte til stadighet i kommentarfeltene – og velger dermed å se bort fra bruktbil- og entusiaststoff, for eksempel. Men vi forstår dem likevel. For tester, prøvekjøringer og nyhetssaker styres selvfølgelig av at det må handle om noe nytt.

Og hvem lanserer nye biler uten ledning eller stort batteri for den vanlige, norske forbruker i 2022? Egentlig ingen.

Bortsett fra Toyota, da.

La oss få det helt på plass med én gang:

Toyota Aygo X

  • Pris: Fra 220.000 kr (Life med manuelt gir) til 303.300 kr (Limited)
  • Systemeffekt: 72 hk
  • 0–100: 14,8 sek (manuell) 14,9 sek (automat), fabrikktall
  • Toppfart: 158 km/t (manuell) 151 km/t (automat), fabrikktall
  • Forbruk, blandet kjøring: 0,47–0,5 l/mil (manuell) 0,49–0,51 l/mil (automat), fabrikktall
  • Lengde: 370 cm Bredde: 174 cm Høyde: 153 cm
  • Vekt: 1015 kg (inkl. fører, 75 kg)
  • Maks nyttelast: 345 kg
  • Hengervekt: 50 kilo (kun til sykler, el.l.)
  • Bagasjeplass: 231 liter opp til setet, 269 liter opp til taket, 829 liter opp til taket med baksetene nedfelt
  • Konkurrenter: Suzuki Ignis
  • Ja, Toyota Aygo X er en ren bensinbil.
  • Og ja, Toyota skjønner at bilen ikke blir en storselger i Norge. Alt over et par hundre eksemplarer i året vil bli sett på som en overraskelse.

Av det siste følger en lansering ganske fri for pauker og basuner. Aygo X skal rett og slett være tilbudet du finner øverst til venstre i Toyotas modelloversikt – den enkleste og billigste bilen.

Spice Girls

Ikke dermed sagt at man sikter seg inn mot en anonym tilværelse.

Toyota har nemlig jobbet målbevisst med det eldste småbiltrikset i boka, ved å utstyre Aygo X med en viss grad av personlighet.

Det ligger sannsynligvis en god del målgruppeanalyse bak «spice»-fargealternativene chilli (rød), ginger (beige), cardamom (grønn) og juniper (blå). Men blås i det, det viktigste er at samtlige tar seg riktig godt ut.

SCARY SPICE? Chilli skal være «fyrig».
GINGER: Denne skal visstnok være krydret for de eventyrlystne.
POSH? Det handler om «stil og eleganse» for cardamom.
SPORTY? Juniper er «ungdommelig», ifølge Toyota.

Alle disse har svart tak, bakluke, skjermer, grill og lister. Toyota påstår at kombinasjonen gjør bilen umiddelbart gjenkjennelig, og har helt rett. De mer diskresjonsorienterte kan puste ut, bilen blir også tilgjengelig i tradisjonelle, enfargede varianter.

Småtøff

Tilvalget kanvastak, som kan trekkes bakover, blir neppe salgsutløsende for fryktelig mange nordmenn, men tiltaler oss som blir i godt humør av de mest klassiske småbilene – tenk Citroën 2CV eller Fiat 500.

LUKKET: Vi registrerte aldri noe ekstra støy gjennom kanvastaket.
ÅPENT: Det er lett å se for seg dette i en europeisk storby sommerstid.

Det er likevel tydelig at ambisjonene går i en annen retning enn nevnte ikoner: Denne bilen skal ikke være søt, men tøff.

FORGJENGEREN: Den mer tradisjonelt dråpeformede Toyota Aygo.

X-en står tross alt for crossover, og sammenliknet med forgjengeren – uten X – er den høyere og mer kantete fronten trukket et langt skritt i retning av familiens SUV-søsken. Bilen er hele 23,5 centimeter lengre og bare 6,5 centimeter høyere enn Aygo, men det er høyden man merker seg: En bil med så bra utsyn og oversikt at den antakelig vil appellere til enkelte som ellers ser rolig bort fra markedets minste modeller.

En forsetebil

Innsiden av bilen bærer preg av streng, men fornuftig prioritering. Fornuftig fordi hovedmålgruppen sannsynligvis er folk som ofte kjører alene.

På den ene siden skal du være temmelig storvokst for å få plasstrøbbel foran. Kanskje er naboens skulder noe nærmere enn du har vært vant til i løpet av koronaårene, men du vil kunne strekke ut bena, og alle unngår nærkontakt med taket.

Utvid til 829 liter

Samtidig vil alt annet enn et forsete på fremste hakk skape kummerlige – enn si umulige – forhold for de to voksne baksetepassasjerene du strengt tatt har lov til å frakte i fireseteren.

For de aller minste er det plass til barnesete, men vi ser for oss situasjoner der de temmelig smale bakdørene kan bli en utfordring i så måte. Litt eldre barn, under tenåringsalder, vil likevel klare seg utmerket.

GREIE SETER: Forsetene er faste og kompakte, med en tøtsj av hovedfargen i trekket. De vil antakelig holde seg pene i mange år.
TRANG ADKOMST: Baksetene fremstår langt mindre forseggjort. Legg også merke til den trange døråpningen.

Er passasjerbehovet mindre, har du andre strenger å spille på. Da kan du antakelig få med deg amerikakofferten.

Legg ned baksetene, og et bagasjerom som i utgangspunktet knapt rommer et par bager, ekspanderer til 829 liter. Regnet helt opp til taket, vel å merke.

Et slags hengerfeste kan du faktisk få. Hengervekten er på, hold deg fast ... 50 kilo. Men det betyr altså at du kan ta med deg en sykkel. Eller kanskje to.

BAGASJEROMMET: Kun plass til det mest nødvendige.
MER BOLTREPLASS: Baksetene er svært enkle å legge ned, bortsett fra at du må ha forsetene langt fremme for å få vinkelen du ser på bildet – deretter kan de skyves bakover igjen.
«TILHENGER»: Denne kan du feste bak! Bare pass på at du ikke overstiger grensen på 50 kilo.

Ikke akkurat g-kraft-sjokk

Et par ord til om hva du ikke får med denne bilen: en akselerasjon i slekt med elbiler. Null til hundre tar et kvart minutt, og litt uforberedt hadde vi nesten trøbbel med å flette riktig inn på en motorvei.

Dette er premissene. Og er det nøyaktig dette du vil ha, får du et kjøretøy du fort blir glad i.

På veien, og da gjerne i bygater, er nemlig bilen regelrett god å kjøre. Akselerasjonen ofret vi knapt en tanke, bortsett fra i ovennevnte situasjon. I stedet sitter vi igjen med inntrykk av en bil som gjør nøyaktig det du ber den om. Å kjøre Toyota Aygo X er simpelthen enkelt.

Tilbake til manuelt?

En liten tanke vanskeligere kan du gjøre det for deg selv, hvis du vil ha den aller billigste versjonen. Den har nemlig manuelt gir.

Vi prøvde dette også så vidt, og det er bare å medgi at det der og da føltes som det riktige og mest naturlige for denne bilen.

Som du vil se i faktaboksen øverst i denne saken, scorer den manuelle versjonen marginalt bedre på flere parametere.

Men stikkordet er marginalt, og din vurdering bør nok handle om hvor mye du står i kø i løpet av en gjennomsnittsuke.

EKSTREMT OVERSIKTLIG: Du får Android, Apple Carplay og skybasert navigasjon. Oppdateringer vil komme over-the-air. Skjermen er på 9 tommer.
VELUTSTYRT: Aygo X har blant annet adaptiv fartsholder, dag-og-natt-fotgjenger-overvåking, syklistovervåkning (kun dag), nødstyringsassistanse og kjørefeltsvarsling. Og ja: Den lille ekstraskjermen under speedometeret minner sterkt om en gjenglemt mobiltelefon.

Det elektriske hinderet

Det er lett å tenke at salgspotensialet for denne fine, lille bilen er større enn Toyotas antydede tall. Over fire millioner nordmenn holder til i byer eller tettsteder, mange av dem verken kan eller vil bruke mye penger på bil. Og over en million nordmenn bor alene. Tusenvis må ty til gateparkering og mangler dermed et godt ladepunkt.

Men på den andre siden trekker faktorer som bruktbilmarkedet og at det for mange rett og slett føles feil å kjøpe noe uten i hvert fall litt elektrisk drift.

Vi tror derfor at Toyota gjetter riktig, og kanskje til og med optimistisk, om en bil som du antakelig hadde sett mange av i gatene hvis den ble lansert for bare ganske få år siden.

Toyota Aygo X kommer til Norge i juni.