KONTROVERSIELL: Det er delte meninger om utseendet på iX M60, men neppe om fartsressursene.

BMW iX får 619 hester:

Nå skal denne kolossen klare 0–100 på 3,8 sekunder

Mål tiden du bruker på å lese denne setningen fram til hit. Omtrent like styggraskt går den klassiske paradeøvelsen med 2,5 tonn elektrisk BMW.

Publisert Sist oppdatert

3,8 sekunder er altså tallet. Du skal ha normalt gode leseferdigheter for å holde følge med den nye råtassen i BMW-familien, iX M60.

Joda, det finnes et knippe raskere BMW-er, men trolig ingen som gir deg den samme vanvittige følelsen av krefter. Selv nye i4 M50, med 544 hester, havner tidelen bak i den klassiske sprintøvelsen.

I en stor og luftig og komfortpreget SUV blir frasparket enda mer overrumplende og formidabelt enn i en lavere og mer kompakt sportsbil.

50 års historie

Motor har kjørt den litt mer siviliserte versjonen av iX på tørr tysk asfalt – og blitt begeistret over kreftene. Samt mye annet. Det kan du lese mer om her.

Nå er allerede den tredje versjonen klar. Med 619 hester og et mer sportslig oppsett gjør også denne store SUV-en seg fortjent til en M etter modellbetegnelsen – 50 år etter at historien til BMW M GmbH startet.

Siden 1972 har bokstaven M fått pryde de sportsligste modellene fra BMW i ulike kombinasjoner.

DETALJER: Kjennere vil klare å skille M60 fra en XDrive 50 på blant annet de blå bremsekaliperne.

Over 1000 Nm.

– Sammen med nye BMW i4 M50 beviser nye BMW iX M60 at også de elektriske spydspissene til det tyske merket fortjener å bruke den samme ettertraktede bokstaven i modellbetegnelsen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge.

iX M60 er BMWs første modell med et dreiemoment på mer enn 1000 Nm. I Sport Mode kan man få et dreiemoment på 1015 når Launch Control aktiveres. Da gjøres altså 0–100 km/t unna på 3,8 sekunder.

FARTSFØLELSE: Akselerasjonen oppleves enda raskere fra denne opphøyde sitteposisjonen i en stor SUV.

Utseendemeessig skiller M60 seg fra søsknene iX xDrive40 og BMW iX xDrive50 ved at bremse kaliperne er lakkert i blått og bærer M-logoen. Samme logo finner man igjen på frontsidepanelene og bak på bilen, i fargene sort høyglans og Titanium Bronze.

Disse matcher listene som strekker seg fra speilene, under vinduene, til bilens bakende.

21-tommers felger er standard. 22-tommers felger i Titanium Bronze-design er tillegg.

Rekkevidde

Av standardutstyr finner vi blant annet laserlys, aktiv seteventilasjon for fører og passasjer foran, og en rekke funksjoner som styres ved hjelp av tale og bevegelser.

BMW oppgir et forbruk (WLTP) på 21,6 kWt/100 km under blandet kjøring. Det skal gi en elektrisk rekkevidde på opptil 566 kilometer.

Pris: nærmere 1,2 mill.

Batteriet er det samme som i BMW iX xDrive50, med en bruttokapasitet på 111,5 kWt og nettokapasitet på 105,2 kWt. Maks ladekapasitet er 200 kW, noe som gir en ladetid på 35 minutter fra 10 til 80 prosent under optimale forhold.

Fra 10 prosent SOC (state of charge) kan man lade nok til å øke rekkevidden med 150 kilometer på 10 minutter.

  • Prisen, inkludert rikholdig standardutstyr, estimeres til kr. 1.149.000. Norske forhandlere åpner for bestilling senere i januar, mens den globale lanseringen vil begynne i juni.