
Prøvekjørt: BMW iX
Her ankommer hedersgjesten den store grillfesten
BMW lanserer en historisk stor grill på en bil som ikke trenger grill. Det forteller alt om en luksus-SUV som er bygd på selvtillit.
I en tid da alle elbiler oppfører seg mer eller mindre identisk, enten de kommer fra USA, Sør-Korea, Kina eller Tyskland, blir design viktigere enn noen gang.
BMW kan ikke lenger løfte fram sine sekssylindrede motorer og presise automatkasser. I hvert fall ikke overfor norske kunder. Og det blir gradvis færre av dem også internasjonalt.
PLUSS:
Krefter, komfort, design, tilhengervekt.
MINUS:
Her sliter vi ... Men bare middels bagasjeplass, og omdiskutert design.
Dermed blir design en enda tydeligere markør for merkeidentitet og særpreg.
Motor har skrevet mye om designet til iX den siste tiden. Og sjelden har en bil vært like omdiskutert.
Det overrasker ingen at de første reaksjonene senker iX ned på et nivå der man finner «dypvannsfisken» Ford Scorpio (1994–1998) og «delfinen» Fiat Multipla (1998–2010).
Skiller seg ut
Men som stort sett alltid: Det er de negative reaksjonene som kommer først og sterkest, og som generelt preger diskusjoner som dette.
Samtidig er designet såpass spektakulært at det kan provosere også etter at de umiddelbare inntrykkene er fordøyd.
Motors oppfatning etter to dager med nærkontakt med iX fra alle vinkler og i ulike trafikksituasjoner, skiller seg kraftig fra de hissigste ytringene i kommentarfeltene:
Vi er begeistret. Og vi er overbevist om at stadig flere kommer til å bli det. I de mørkere fargene blir bilen ganske diskret. I de lysere, blir vinkler og linjer og kontraster tydeligere.
Du snur deg
Designet krever noe av sansene. Du senker tempoet når du kommer ut av butikken med handleposene og myser mot bilen. Du snur deg etter den når du har parkert. Du er nysgjerrig på bilen i ulike perspektiver og under ulike lysforhold.
Aldri likegyldig. Det er sånn god design fungerer.
Og som vi har påpekt med for eksempel interiøret til Peugeot og eksteriøret til Ioniq 5: Alle som våger å gjøre noe annerledes i en ganske konform og profittfokusert bransje, får applaus fra oss.
Det er naturligvis ikke tilfeldig at nykommeren iX avbildes med velkjente BMW X5 på hjul.
Har du fått med deg disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner



Ser man på pris og egenskaper, så virker det helt naturlig at dagens X5-eiere etter hvert ber sin foretrukne BMW-forhandler om forslag til et mellomlegg som viser hva det vil koste å kunne kjøre både rimeligere og mer politisk korrekt, uten å redusere de tradisjonelle kravene til en BMW i øvre prisklasse.
2500 kilo
Men dette er også en bil som vil appellere til nye kjøpere. Den har noen grunnleggende egenskaper i form av SUV-design og firehjulsdrift. I tillegg har den klasseledende egenskaper i form av tilhengerkapasitet på 2500 kilo og bakkeklaring på 20 centimeter.

Bagasjevolumet er tilstrekkelig for de fleste, og kraftoverskuddet hinsides det meste – i hvertfall i en så stor koloss.
Her handler det med andre ord om en totalpakke av gode egenskaper. Det er likevel to faktorer vi vil trekke fram, basert på modellen vi testet med det største batteriet: Komfort og forbruk.
Ivaretar effektiviteten
Vi setter ikke to streker under noe som helst før vi har dobbeltsjekket dette på norsk asfalt. Men foreløpige målinger tyder på at iX ivaretar effektiviteten til iX3, som imponerte i både sommer- og vinterutgaven av rekkeviddetesten til Motor og NAF.
Under testingen i området München-Berchtesgaden måtte bilene tåle hastigheter, akselerasjonsøvelser og øvrige påkjenninger vi aldri ville utsatt vår egen privatbil for på norske veier.
Bilene var også velutstyrte med de største hjulene i den svært grove dimensjonen 275x40R22.
Da vi i etterkant noterte oss et gjennomsnittsforbruk på 20,4 kWt per 100 km., så tenkte vi umiddelbart to ting:
- Ingeniørene i BMW har igjen gjort en god jobb.
- Her er det mulig å komme svært mye lavere.


630 kilometer?
Riktignok var septemberdagene i Bayern optimale rent rekkeviddemessig, med tørre veier og 17–18 plussgrader. Men belastningen på bilene var ditto høy.
Det skal mye norsk kulde og feriebagasje til for å utlikne det energiforbruket vi hadde disse dagene.
Det skal med andre ord være mulig å strekke seg mot 630 kilometers rekkevidde, som i tilfelle vil gjøre iX ganske suverent klasseledende inntil Tesla får sin oppgraderte X på veien.
På komfortbiten møter iX noen virkelig tøffe konkurrenter, som blant annet Audi e-tron og Mercedes EQC. Kloke av erfaringer skal vi ikke komme med noen konklusjon rundt dekkstøy.

Her tar vi de forbeholdene som det norske veinettet er asfaltert med. For et drøyt år siden rapporterte en samlet norsk motorpresse om det lave støynivået i VW ID.3, basert på kjøring på de samme tyske veiene.
Et år senere vet vi at den her hjemme ligger omtrent på nivå med gamlingen Nissan Leaf, litt dårligere enn nykommeren Mercedes EQA.
Fra Rolls Royce
Men: Vi tror iX setter en ny standard også på dette området. Dekkstøyen var oppsiktsvekkende lav på fin asfalt og behagelig lav på det som kan minne om grovere norsk asfalt.
Vi registrerte heller ingen plystrelyder fra elmotorene, noe som kan oppleves forstyrrende i primært Audi e-tron. BMW hevder de har hentet støydempingsteknologi fra selveste Rolls Royce, som jo er eiet av BMW.
Men om ikke støynivået alene gjør iX til en komfortvinner, så tror vi summen av de øvrige komfortelementene sikrer denne statusen.
- Lys, luft, støy – luftfjæring, seter, betjening.


Det liggende, buete instrumentpanelet markerer også en ny designretning fra BMW. Det svever over resten av dashbordet, og underbygger romfølelsen.
Bak noen fingertrykk åpner det seg en verden av ulike funksjoner. Det meste virker logisk og brukervennlig, men som alltid vil det kreve litt tid å få dette i fingrene.
Eksisterende BMW-brukere vil sette pris på at manøvreringshjulet på midtkonsollen er beholdt. Mange vil nok mene at denne løsningen per dags dato er den beste på markedet.

På et par andre felt har BMW latt seg inspirere av konkurrentene:
- Setejusteringen som nå er felt inn i dørsiden, er lik den Mercedes har hatt i mange år.
- Det krystalliknende materialet i girspak og setejustering, er lik den Volvo har hatt i mange år.
- Og trykknappene som åpner dørene de første centimeterne, kjenner vi fra Tesla.
I synsfeltet
iX har tre kjøremodus tre: Et sportslig, et økonomisk og et til normalt bruk – som den også alltid starter i. En morsom detalj her er at en indikator kan vise deg rekkevidden i de ulike modiene – i samme bilde.
Mest lest på Moto de siste månedene:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
I tillegg får du både gjenstående rekkevidde og prosentnivå på batteriet tydelig i synsfeltet.
Et lite vipp på girspaken gir deg maks regenerering på én-pedal-nivå. For øvrig kan du justere graden av regenerering i ulike trinn via betjeningsskjermen.
For dyr?
Kanskje har du lest punktene i den gule boksen helt i toppen av denne saken, og tenkt: Er det virkelig ikke flere minuser å finne?
Det spørs naturligvis på hva du vektlegger. Vi ser to faktorer som kan være utslagsgivende.
- Prisen. Det er slett ikke sikkert du synes iX bør være så mye dyrere enn for eksempel en Mercedes EQC.
- Og designet selvsagt. Selv om vi mener iX fortjener litt tid i gatebildet innen det konkluderes, så kan det jo fort være at du faktisk ender opp med at bilen ikke taler til sansene dine.

Rammeløse dører
Resten av eventuelle minuser blir på detaljnivå, men kan likevel underbygge et inntrykk:
- Hovedinstrumentene har en utforming som verken oppleves særlig fancy eller elegant, uansett hvilket personlige utseende du foretrekker.
- Det intime og førerorienterte interiøret vi forbinder med BMW, er erstattet av luft og lys og en nærmest allmen tilgang til instrumentpanelet. Uvant for individualisten bak rattet.
- Lyden i dørene er ikke som du forventer fra BMW. Det skyldes de rammeløse siderutene som i praksis har en åpning på en centimeter når dørene lukkes, innen de automatisk løfter seg opp i taklinjen.
Men lite av dette kan rokke ved vår konklusjon: iX kommer sent inn i dette selskapet. Men usedvanlig godt.
Det er bare å ta på seg findressen. Eller kanskje vi skal si grilldressen.