NY BYD! Trangt om plassen da BYD lanserte en ny bilmodell under Shanghai-utstillingen forleden.

Eksplosiv BYD-vekst:

Volkswagen passert i verdens største marked

For første gang siden 2008 er ikke Volkswagen lengre det største bilmerket i Kina. I første kvartal ble de passert av kinesiske BYD, som fortsetter sin voldsomme vekst.

Publisert Sist oppdatert

VW har toppet salgslistene i verdens største bilmarked siden China Automotive Technology and Research Center begynte å rapportere slike oversikter i 2008.

Tyskerne har et omfattende samarbeid og enorme produksjonsfasiliteter i samarbeid med det statlige selskapet SAIC, men lederposisjonen har vært under press parallelt med flere av de kinesiske bilprodusentenes kraftige vekst, særlig det siste året.

I første kvartal solgte BYD mer enn 440.000 biler i Kina, mens VW-salget stoppet på 427.247 biler, melder Bloomberg News.

Kina er det desidert største bilmarkedet i verden, nær en tredjedel av alle verdens biler selges her.

Oljefondet

BYD er et privateid, børsnotert selskap hvor både det norske oljefondet og den amerikanske investoren Warren Buffett og hans investeringsselskap Berkshire Hathaway er på eiersiden.

Selskapet har presentert fem nye elbilmodeller de siste ni månedene, og er i Norge med modeller som BYD Tang, Han og Atto 3 – med Seal og Dolphin som de neste på lanseringslisten.

BYDs styreleder Chuanfu Wang sa i mars at selskapet håpet å passere Volkswagen i løpet av 2023, men de inntok altså salgstoppen betydelig raskere enn ventet.

Børstoppen

Bloomberg skriver at trenden speiler den fallende innflytelsen til utenlandske merker i Kina, samtidig som kinesiske bilprodusenter har trappet opp med stadig rimeligere og mer sofistikerte elbiler.

BYD har ambisjon om å selge tre millioner globalt i 2023, men Bloomberg refererer bransjeeksperter som mener tallet fort kan havne nærmere fire millioner.

Bare tre globale bilprodusenter har høyere markedsverdi enn BYD, nemlig Tesla, Toyota og Porsche. Ved børsslutt mandag var BYDs markedsverdi på 1035 milliarder kroner, om lag 60 milliarder mer enn Equinor.