EKSTREM INTERESSE: NIO er et av de mest profilerte selskapene blant de 300 elbilprodusentene i Kina og har en av de best besøkte paviljongene på Shanghai-utstillingen.

Maktdemonstrasjon i Shanghai:

Kinas for­sprang ligger i teknikken

Har Europas bilindustri noen gang stått i større utfordringer? Verdens største bilutstilling er en maktdemonstrasjon som bare understreker hvordan Kina er i ferd med å vende spillet.

Publisert

SHANGHAI (Motor): Kina har i mange år vært verdens største bilprodusent, drevet av et gigantisk hjemmemarked og en evne til å levere lavpris-volumer i områder av verden som ikke har en egen bilindustri.

De siste årene har det som en gang dukket opp fra kinesiske produsenter som skjøre og billige kopier, stadig oftere kommet i form av teknologiledende, tiltalende og moderne biler.

Aldri har det vært tydeligere enn nå hvordan de har utliknet forspranget som amerikanske og europeiske produsenter en gang hadde.

For mange begynner det å tegne seg et bilde av at gapet tvert imot er i ferd med å åpne seg den andre veien, på en del viktige områder. Og som et ikke utypisk bilde på kinesiske ambisjoner; produsenten Maxus viser knapt en presentasjon uten å minne om sitt slagord «All3».

Det står for alle teknologier, alle plattformer, alle markeder.

BIL OG FRITID: Kinesiske kjøpere elsker store biler, gjerne med plass til alt du trenger til en campingtur som lokker i det fjerne.

Den nye verden

På utstillingen i Shanghai er det biler fra rundt 150 produsenter som fyller et drøyt dusin gigantiske haller.

Ikke bare er to tredjedeler av utstillerne kinesiske, men produktene fra de utenlandske er spekket med modeller øremerket det kinesiske markedet.

FOLKEVANDRING: Mer enn en million er innom bilutstillingen i Shanghai denne uka.

Hit kommer i disse dager mer enn en million besøkende for å se hva morgendagens mobilitet faktisk består av:

  • Toyota, verdens største bilprodusent, viser frem to nye modeller i sin elektriske bZ-serie. Begge utelukkende beregnet for det kinesiske markedet, der kjenningen bZ4X allerede er supplert med mindre kjente bZ3.

  • Volkswagen-paviljongen var Europa-lanseringen av ID.7 mandag ikke en gang en parentes. De kinesiske ID.7-variantene var presentert for lengst.

  • Hos BMW proklameres «verdenslansering» av deres iX1 LWB, forkortelsen Long Wheel Base indikerer at den er produsert for Kina og lite annet. «Den nye verden»-lansering, hadde kanskje vært mer presist.

TJÄNA, GRABBEN: Volvo og det nye flaggskipet EX90 har kanskje kinesiske eiere, men selv i Shanghai starter kommunikasjonen på svensk.

Tause sjefer

– Denne messen er en maktdemonstrasjon. Kinesisk bilindustri har vokst seg ekstremt store i nesten alle markeder. Nå kommer de til Europa, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA og en av dem i norsk bilbransje som har jobbet lengst med å knytte kontakter med kinesiske produsenter.

De fleste toppsjefene i tysk bilindustri, med Volkswagens øverste Oliver Blume i spissen, var på utstillingen i Shanghai. Normalt er dette en arena hvor tyske biljournalister har dialog med toppene i landets kanskje viktigste eksportindustri.

Men ikke nå. Ikke et ord. Kolleger vi snakket med, tolket det som tegn på at bilsjefene mangler gode svar om kattepinen de har havnet i.

● På den ene siden:

For Volkswagen, Audi, Porsche, BMW og Mercedes-Benz er Kinas deres aller største marked. Enkelte av dem har 40 prosent av omsetningen her. Ingen virkelig global bilaktør kan glippe i Kina.

● På den andre:

I økende grad er europeiske bilkjøpere mottakelige for kinesiske kjøretøy. Bilene ser gjennomgående bra ut, teknologien er oppdatert og i utvikling. Og prisen er ofte bedre.

Keine rabatt

Den situasjonen setter de europeiske merkene under ulik grad av press.

Stellantis-konsernet – med stolte bærere av europeiske biltradisjoner som Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat og Alfa Romeo – var beskjedent til stede i Shanghai. Konsernsjefen Carlos Tavares har lenge advart om hvordan kinesiske myndigheters vilje til å beskytte egen bilindustri, stiller europeiske selskaper i en umulig posisjon når kineserne inviteres til europeiske markeder med åpne armer.

Tyske premiummerker har derimot stadig kraft, i hvert fall i det korte bildet.

Det er ingen tilfeldighet at BMW slapp den råeste versjonen av sin nye i7 i forbindelse med Shanghai, mens Mercedes-Maybach dro duken av sin første elbil, EQS 680 SUV, på kinesisk jord.

Ingen steder er det flere kjøpere for slike luksusmodeller enn nettopp her.

For Volkswagen er det færre steder å gjemme seg. Selskapet kjøpte seg et liv etter «dieselgate» gjennom enorme investeringer i elektrisk mobilitet.

Nå utfordres marginene ved at både Tesla og de nye kineserne skviser dem i en priskrig.

Med elbil-investeringene og kostbare forsinkelser i teknologiutviklingen er rabatterte VW-modeller det siste Oliver Blume trenger akkurat nå.

ID-SERIEN: Ingen steder er Volkswagens ID-utvalg større enn i Kina.
HJEMMEBANE: ID.7 er for lengst på plass i Kina – med en ny og større infotainmentskjerm som pirrer nysgjerrigheten.

Bleie-alarm

Men konkurransen fra Kina har to fronter.

Tradisjon og merkelojalitet skal veies mot pris på den ene siden, men samtidig viser kinesisk bilindustri en kombinasjon av teknologisk innovasjon og utviklingstakt som europeiske konkurrenter ikke har vært i nærheten av de seneste årene.

Hva sier tyske bilkjøpere, hvis kinesiskproduserte, folkelige modeller ikke bare er rimeligere, men en dag også bedre?

Utstillingen i Shanghai har noen eksempler som svinger fra det basale til det kuriøse:

  • Elbilkappløpets viktigste etappe går til utviklingen av batterier på et lavere kostnadsnivå enn i dag, lavt nok til at elbiler blir for hvermannsen, ikke bare i pengestinne Norge. På batteriutvikling er Kinas posisjon stabilt sterkt – og ledende.

  • Og i den andre enden, ganske bokstavelig talt: Produsenten Arcfox viste frem et barnesete med innebygde sensorer; hvis ungen gjorde i bleiene, ville bilens lufteanlegg starte automatisk for å dempe sjenerende lukt.

NY MODELL: Interessen er brukbar når BYD presenterer en av sine nye modeller. Til Norge kommer de med sedanen Seal og småbilen Dolphin, deres fjerde og femte i det norske markedet.
NY FRA NIO: EC7 kommer på markedet i løpet av våren og sommeren og blir NIOs femte modell i Norge.

Størst i Norge?

I stadig større grad er det kinesiske nærværet også tydelig i Norge. I fjor ble det solgt nærmere 15.000 biler produsert i Kina, eller av kinesiskeide produsenter.

– Det volumet vil doble eller tredoble seg i løpet av et par år. Det er ikke noen tvil om at kinesiske biler vil bli størst i Norge, spørsmålet er bare hvor lang tid det tar. Fem år, kanskje? gjetter Frank Dunvold.

Forklaringen hans ligger først og fremst i endringstakten.

– Det som kjennetegner dagens kinesiske bilindustri, er noe helt annet enn det som tradisjonelt har preget den europeiske. Her er det ikke de store som spiser de små, men de raske som spiser de trege, sier Dunvold – og legger lakonisk til:

– Audi sier at «forspranget ligger i teknikken». Vel, når det gjelder teknikken, så ligger kineserne langt, langt foran allerede.

FORSPRANGET …? Audi pusser stadig på sin A6 Avant e-tron. Stasjonsvogna ble vist frem i noe nær produksjonsklar utgave, men lansering ligger noe frem i tid.