POPULÆR OG HEMMELIG: Mye er hemmelig rundt Tesla, blant annet innholdet i forliksavtalene. Her ruller nye Teslaer i land i Oslo.
POPULÆR OG HEMMELIG: Mye er hemmelig rundt Tesla, blant annet innholdet i forliksavtalene. Her ruller nye Teslaer i land i Oslo.

«Denne avtalen er konfidensiell»:

Her er Teslas hemmelige avtale

– Dette er svært lite forbrukervennlig, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat om Teslas hemmelige avtale.

Publisert

Når misfornøyde kunder møter bilprodusenter eller -importører i Forbrukerklageutvalget eller i retten, blir det noen ganger forlik mellom partene. Disse avtalene er ofte hemmelige.

Motor har aldri sett innholdet i et slikt forlik mellom en kunde og Tesla Norge – inntil nå:

Håvard Haukeberg inngikk for fire år siden, i 2018, en avtale skrevet på engelsk med Tesla Norge, om at han skal få 25.700 kroner etter at han har hatt problemer med funksjonen for selvkjøring.

Ved å undertegne avtalen aksepterte Haukeberg pengesummen som et endelig oppgjør for problemene med funksjonen.

Avtalen skulle være hemmelig.

– Haukeberg skal holde denne avtalen konfidensiell. Plikten om konfidensialitet gjelder all informasjon rundt denne avtalen, dets innhold, inkludert summen som Tesla har betalt, heter det.

Rustproblemer

Håvard Haukeberg har hatt flere problemer med sin Tesla Model X til over én million kroner. Allerede etter 10 måneder fikk han rust på bilen.

Forrige uke fortalte Motor at han har fått fullt medhold i en klagesak hos Forbrukerklageutvalget.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TESLA-EIER:</span> Håvard Haukeberg.
TESLA-EIER: Håvard Haukeberg.

Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel, har gjort vedtak om at Haukeberg skal få heve kjøpet av bilen, på grunn av blant annet rustproblemene.

Haukeberg skal ifølge vedtaket få 1,26 millioner kroner. Men istedenfor å godta vedtaket, har Tesla nå stevnet ham for tingretten.

Haukeberg liker ikke Teslas fremtreden og ønsker at Motor skal omtale den konfidensielle avtalen han inngikk i 2018.

– Tesla tilbyr ofte kundene sine usle forlik, sier han.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AVTALEN</span>: Her er avtalen i sin helhet.
AVTALEN: Her er avtalen i sin helhet.

– Unorsk

Vi har vist avtalen til NAF, Forbrukerrådet og Norges Bilbransjeforbund. NAF er svært kritisk.

– Det er ikke uvanlig at det inngås avtaler om fullt og endelig oppgjør om en tvist. Men Teslas avtale er svært lite forbrukervennlig, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, og utdyper:

– Det uvanlige her er taushetsplikten, og at ikke andre skal få informasjon. Det legges lokk på aktuell og viktig informasjon til andre forbrukere som opplever samme problemer. Fra et forbrukerperspektiv er det uakseptabelt. Det er noe unorsk over det.

NAF har sett lignende avtaler før. Så å si alle er fra Tesla.

– Utover én sak med Møller er jeg ikke kjent med noen andre merkeforhandlere som holder på slik, sier Svennungsen.

Hun anbefaler å ikke inngå slike avtaler.

– Må forstå

Forbrukerrådet mener forlik som minnelig løsning i utgangspunktet er positivt, fordi det gir en rask slutt på konflikten, utenfor rettssystemet.

– Men det er avgjørende at kunden inngår avtale uten å føle på et for stort press, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Han skulle gjerne sett at slike avtaler ble skrevet på norsk.

– Man må forstå innholdet i slike avtaler, påpeker han.

– Risiko

Iversen mener det alltid er en risiko ved å akseptere forlik som endelig oppgjør.

– Da kan det dukke opp forhold i ettertid som du risikerer å ikke få dekning for.

Norges Bilbransjeforbund, som organiserer merkeforhandlerne, har ikke besvart Motors henvendelser. Tesla Norge er ikke medlem av bilbransjeforbundet. Tesla Norge har derimot svart. De skriver i en epost:

– Takk for henvendelsen. Tesla ønsker ikke å kommentere saken.