
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
Bare 10 måneder etter kjøpet måtte Tesla behandle rust på den splitter nye Tesla Model X til over én million kroner. – Jeg føler meg lurt, sier Håvard Siegel Haukeberg.
I januar 2017 kjøpte Håvard Siegel Haukeberg og kona Hanne Holdhus på Lørenskog utenfor Oslo en ny Tesla Model X til 1,025 millioner kroner.
– Jeg og min kone hadde på forhånd ekstremt høy tillit til Tesla. Men den tilliten er borte nå, sier Haukeberg.
Bare 10 måneder etter leveringen måtte Tesla Norge ta tak i de første antydningene til rust på bilen. Men de klarte ikke å fjerne den, og mange ganger de kommende årene måtte bilen til Haukeberg behandles for stadig tilbakevendende rust.
– Det dukker opp rust på stadig nye steder, forteller han.
Tesla avviser
Tesla Norge avviser ansvar for rustskadene. De mener årsaken er dårlig vedlikehold og steinsprut. Det rister Håvard Siegel Haukeberg på hodet av.
– Jeg mener årsaken er feilproduksjon.
Han forteller at han er nøye med bilvask og vedlikehold. Da han kjøpte bilen, brukte han også 38.000 kroner på å foliere den, for å unngå ytre skader.


Får medhold
Haukeberg får støtte av to sakkyndige som har vurdert bilen og rustskadene.
– Vi har taksert mange Teslaer, men ikke sett noen som så tydelig er angrepet av rust, skriver Oslo Bilskadetaksering i en rapport. De mener årsaken både kan være urenheter i grunningen fra fabrikken, eller ingen grunning, alternativt dårlig vedlikehold av eieren med mye møkkete bil, eller at bilen har vært i kontakt med saltvann.
En annen sakkyndig, Bilexperten, har utført en tilstandsrapport på den samme bilen, hvor de fant rust på panseret. De mener årsaken til rusten er en svakhet med bilen.
– Vår erfaring er at denne rusten forekommer på andre Tesla Model X på samme sted. Det ser ikke ut til at det er ytre påvirkning som er årsaken, skriver Bilexperten.
Mer om Tesla
-
Tesla-sjefen slår alarm:
– Bekymring for konkurs overskygger alt
-
Tesla-eiere:
– Nei, vi frykter ikke ladekøer
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Klarte ikke åpne Tesla-døren:
Knuste vinduet for å komme seg ut av brennende bil
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Tesla åpner flere Superchargere for alle:
I dag får Norge 497 nye elbil-lynladere
-
Ekspertene svarer:
Laderen fusker, og Tesla vil ikke hjelpe
-
Ford-sjef om el-pickup:
– Denne blir like viktig som T-Forden
-
Oljefondets bilinvesteringer:
Har bil-investeringer på 280 milliarder
-
Tilbakekaller 200.000 biler:
Frykter at Tesla-panseret åpner seg i fart
-
Åpnet ny Tesla-fabrikk:
Musk garanterer Cybertruck i 2023 – og lager robotaxi
-
Registreringstallene i mars:
Tesla Model Y på topp i ensom majestet
-
«Denne avtalen er konfidensiell»:
Her er Teslas hemmelige avtale
-
Nektet å dekke skrollehjul:
Tesla avslo reklamasjon uten begrunnelse
-
Teslas neste mål:
Skal lage flere biler enn VW og Toyota – til sammen …
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
– Svakhet ved bilen
Haukeberg har klaget til Forbrukerrådet og deretter til Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel. De har gitt bilkunden fullt medhold i at han skal få heve kjøpet av bilen på grunn av rust, samt feil med falkevingdørene, hjuloppheng og hjulbuelister.
Forbrukerklageutvalget mener de sakkyndige uttalelsene trekker i retning av at rustskadene skyldes en svakhet ved bilen.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
– Tatt i betraktning at det er tilbakevendende rust, som oppsto allerede syv måneder etter kjøpet, mener utvalget at rusten er en iboende svakhet ved bilen, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Tilbyr forlik
Vedtaket innebærer at Haukeberg skal få 1,26 millioner kroner av Tesla, etter at et nyttefradrag er trukket fra, og renter er lagt på. Tesla Norge har ikke betalt Haukeberg pengene. De har i stedet stevnet ham for tingretten og krever at vedtaket fra FKU omgjøres til frifinnelse av Tesla. De krever også at Haukeberg skal betale Teslas saksomkostninger.
Samtidig har de også fremmet et forliksforslag, ifølge Haukeberg.
– De har foreslått et forlik på 850.000 kroner. Jeg har svart dem at jeg i så fall ønsker omlevering av en ny, tilsvarende bil. Det har de ikke svart meg på enda.

Tøff konflikt
For Håvard Siegel Haukeberg og kona har den mangeårige konflikten med Tesla vært tøff.
– Det å ikke ha et trygt bilhold har gått på bekostning av familieliv og nattesøvn. Det verste med denne saken er hvordan man blir behandlet som kunde av Tesla. De nekter å lese dokumentasjon, forholder seg ikke til reklamasjoner, og de har mange standardsvar. Tesla utmatter kundene sine, mener Haukeberg.
Han påpeker også at feilene på bilen til familien er feil som mange Tesla-eiere sliter med.
Tause
Motor har stilt Tesla Norge flere spørsmål, blant annet:
- Hvorfor oppstår det rust allerede etter 10 måneder?
- Hvorfor mener dere dårlig vedlikehold kan være årsaken til rusten?
- Haukeberg opplever at konflikten med Tesla har vært tøff. Hva slags tanker har dere om hans uttalelser?
Tesla Norge svarer følgende i en epost:
– Tesla ønsker ikke å kommentere saken.
Har du lest disse sakene?
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift