STORSELGER HJEMME: Togg T10X., en SUV i mellomklassen.

Ny lansering:

Har du hørt om dette merket?

Fra uvanlig hold, og litt på overtid, kommer et par modeller som er ukjent for de aller fleste.

Publisert Sist oppdatert

Elbilmerket Togg har vært nevnt her og der noen ganger, første gang allerede i forrige tiår. Modellene har blitt vist frem på utstillinger, men det har stort sett vært alt – utenfor opprinnelseslandet. 

I Tyrkia har nemlig over 60.000 eksemplarer av volummodellen TX10 rukket å rulle ut fra fabrikken. 

Nå er det klart for en mer internasjonal tankegang, med forventet Tyskland-lansering neste år. Merkets to modeller vil derfor bli å se under den tradisjonsrike bilmessen IAA Mobility i München i september. 

Meritterte designere

Tyrkerne har i liten grad markert seg på verdensmarkedet med egenutviklet bilindustri, men det skorter ikke på teknisk erfaring. 

Renault, Ford, Toyota, Hyundai og Stellantis er blant produsentene som for lengst har investert i anlegg her, hovedsakelig i partnerskap med lokale forretningsdrivende.

Toggs SUV T10X er designet av smått legendariske Pininfarina, i samarbeid med tyrkiske Murat Günak. 

Sistnevnte har fra før en rekke klassiske modeller fra Volkswagen, Mercedes-Benz og Peugeot på samvittigheten. 

NOK INFO: Fire skjermer bør holde for de fleste.

47 mil

T10X koster rundt 350.000 norske kroner i hjemlandet – her antar vi at det dreier seg om toppmodellen. 

Denne har firehjulsdrift, 435 hester, et batteri på 88,5 kWt og WLTP-rekkevidde på 468 kilometer. Bilene er 460 centimeter lange. 

Innvendig skiller den seg ut med fire skjermer på rad i hele bilens bredde, disse kan operere som én enhet ved behov.

Modell nummer to, T10F, er en fastback-sedan som overgår SUV-en i format, ytelser og pris. T10F koster rundt 50.000 norske kroner mer.

Powered by Labrador CMS