Elbilmerket Togg har vært nevnt her og der noen ganger, første gang allerede i forrige tiår. Modellene har blitt vist frem på utstillinger, men det har stort sett vært alt – utenfor opprinnelseslandet.
I Tyrkia har nemlig over 60.000 eksemplarer av volummodellen TX10 rukket å rulle ut fra fabrikken.
Nå er det klart for en mer internasjonal tankegang, med forventet Tyskland-lansering neste år. Merkets to modeller vil derfor bli å se under den tradisjonsrike bilmessen IAA Mobility i München i september.
Tyrkerne har i liten grad markert seg på verdensmarkedet med egenutviklet bilindustri, men det skorter ikke på teknisk erfaring.
Renault, Ford, Toyota, Hyundai og Stellantis er blant produsentene som for lengst har investert i anlegg her, hovedsakelig i partnerskap med lokale forretningsdrivende.
Toggs SUV T10X er designet av smått legendariske Pininfarina, i samarbeid med tyrkiske Murat Günak.
Sistnevnte har fra før en rekke klassiske modeller fra Volkswagen, Mercedes-Benz og Peugeot på samvittigheten.
Annonse
NOK INFO: Fire skjermer bør holde for de fleste.Foto: TOGG
47 mil
T10X koster rundt 350.000 norske kroner i hjemlandet – her antar vi at det dreier seg om toppmodellen.
Denne har firehjulsdrift, 435 hester, et batteri på 88,5 kWt og WLTP-rekkevidde på 468 kilometer. Bilene er 460 centimeter lange.
Innvendig skiller den seg ut med fire skjermer på rad i hele bilens bredde, disse kan operere som én enhet ved behov.
Modell nummer to, T10F, er en fastback-sedan som overgår SUV-en i format, ytelser og pris. T10F koster rundt 50.000 norske kroner mer.