
Tar i mer enn regjeringen:
SV vil øke CO2-avgiften – og pumpeprisen
Innen 2030 bør CO2-avgiften være på 3000 kroner, mener SV. Det er 50 prosent mer enn det regjeringen har foreslått.
– Avgifter er det mest treffsikre middelet for å få ned klimagassutslippene, slår SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski fast overfor NTB.
Tiltaket ligger inne i SVs alternative statsbudsjett for neste år, som legges fram mandag. Deretter blir det budsjettforhandlinger med regjeringspartiene Ap og Sp.
50 prosent til neste år
I sitt budsjettforslag har Støre-regjeringen lagt inn en økning i CO2-avgiften neste år på 28 prosent, og i 2030 skal den etter planen være på 2000 kroner.
SV vil på sin side øke CO2-avgiften med hele 50 prosent neste år, fra dagens nivå på om lag 590 kroner.
– CO2-avgiften er det aller mest effektive tiltaket vi kan gjøre, det kutter utslipp i morgen om vi innfører det i dag. Det er den typen klimatiltak vi trenger nå, sier Kaski.
Økt pumpepris
Med SVs forslag vil pumpeprisen på bensin øke med 69 øre, mens prisen på diesel går opp 1,38 kroner til neste år.
Økningen inkluderer imidlertid veibruksavgiften, som Støre-regjeringen vil redusere for å kompensere for økningen i CO2-avgiften.
Har du lest disse sakene?
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Men det vil ikke SV være med på.
– Vi må få folk i by og land over på elbiler. Det å sette en pris på utslippene er en forutsetning for å få dem ned, sier Kaski.
Folkebonus
I stedet for kutt i veibruksavgiften vil SV innføre en folkebonus på 1500 kroner for folk med inntekt lavere enn 500.000 kroner for å kompensere for høyere CO2-avgift.
– Det er en mye mer treffsikker måte å nå folk på enn reduksjon i veibruksavgiften. Det gir en mye bedre sosial treffsikkerhet og svekker ikke klimaeffekten, sier Kaski.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
– Hvor sannsynlig er det at regjeringspartiene vil gå med på dette i budsjettforhandlingene?
– Dette er en annen vei til å nå de klimamålene Ap og Sp forpliktet seg til i Hurdalsplattformen. Dette er noe de må være med på, sier Kaski.
Åtte millioner tonn
Ifølge SV vil en opptrapping av CO2-avgiften til 2000 kroner innen 2030 redusere CO2-utslippene de neste årene med i alt åtte millioner tonn.
Men med redusert veibruksavgift vil utslippskuttet bli redusert med 1,5 til 2 millioner tonn.
– Så langt ser det dårlig ut for klimaet om Støres regjering skal få bestemme. De har lagt fram et budsjettforslag som øker utslippene. Det kommer vi til å jobbe for å endre, sier Kaski.
(©NTB)