
Statsbudsjettet:
Bilistene får CO2-rabatt, men pumpeprisen skal fortsatt opp
Ap-Sp-regjeringen går inn for at bilistene i stor grad skal skjermes for økt CO2-avgift. Men avgiftsøkningen nulles ikke helt ut.
Den nye regjeringen gjør ingen endring i de borgerliges forslag om å øke CO2-avgiften med 28 prosent.
Men bilistene skal i stor grad kompenseres for økningen.
Det går fram av Ap-Sp-regjeringens forslag til endringer i den borgerlige regjeringens budsjettforslag for 2022.
Totalt en økning
Kompenseringen skal skje i form av redusert veibruksavgift og trafikkforsikringsavgift.
I veibruksavgiften er det i hovedsak biodrivstoffkomponenten som kuttes.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Samlet sett vil drivstoffavgiftene likevel øke noe.
For bensin blir det snakk om en økning på 12 øre fra 2021-nivå, mens det for diesel blir en økning på 13 øre fra 2021.
Med Solberg-regjeringens budsjettforslag ville avgiftsøkningen for bensin og diesel ha blitt om lag tre ganger så stor.
Ifølge E24 vil engangsavgiften ved kjøp av diesel-, bensin- og hybridbiler bli hevet.
Ladehybridforslaget består
Som Motor tidligere har skrevet, vil det bli en markant endring i avgiftene for ladbare hybrider, på grunn av et økt krav om elektrisk rekkevidde.
Beslutningen faller ikke i god jord hos NAF:
– Folk som har bestilt en ladbar hybrid i høst, og som får den levert over nyttår, får med dette forslaget en kraftig avgiftssmell. Det dreier seg om 40–80.000 kroner per bil og gjelder 10–15.000 biler, sier NAFs administrerende direktør Stig Skjøstad.
I en felles pressemelding med Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund (NBF) går NAF inn for å få Stortinget til å utsette avgiftsinnføringen et halvt år
Dette av hensyn til forutsigbarhet for forbrukeren.
– Vi forstår at disse avgiftene kommer, men det må være en viss forutsigbarhet for både kjøpere og selgere, sier Erik Andresen, administrerende direktør i BIL.
– Dette kan ikke bli stående, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF.
Les også: Utsetter moms på dyre elbiler
Les også: Regjeringen vil bruke mer på hurtigladere til elbiler