STORSELGER: En av Stellantis' viktigste modeller, Fiat 500.

Krise? Hvilken krise?

Så stort overskudd hadde Europas bilgiganter i 2022

Hvordan øke overskuddet når salget blir dårligere? Ved å heve prisene, selvfølgelig.

Publisert Sist oppdatert

Det skortet ikke på motgang for de europeiske bilprodusentene i 2022. De fleste opplevde råvaremangel, påfølgende delemangel, trøbbel med forsyningslinjer og generelle logistikkutfordringer, hovedsakelig på grunn av Ukraina-krigen og korona-etterdønninger.

Det er likevel ingen grunn til å tro at det blir kutt i lederbonusene, ifølge tall fra Automotive News.

BMW på topp – kanskje

Nyhetsstedet har samlet tall for BMW-gruppen, Mercedes-Benz, Renault-gruppen, Stellantis, Volkswagen-gruppen og Volvo – samt Ferrari.

Renault rapporterte et underskudd på 700 millioner euro, de øvrige bokførte mer eller mindre solide overskudd.

BMW troner øverst på listen med et overskudd på 18,6 milliarder euro, men ifølge selskapet selv skyldes dette i stor grad en restrukturering av BMWs interesser i Kina.

Salgsnedgang for Volvo

Videre følger Stellantis (16,8 mrd. euro), Volkswagen (15,8 mrd), Mercedes-Benz (14,8 mrd.), Volvo (1,6 mrd.) og Ferrari med 900 millioner euro i pluss.

Av disse produsentene er det bare Mercedes-Benz og Ferrari som økte salget i fjor. Volvo hadde mest markant nedgang, med hele 12 prosent.

Overskuddene tilskrives høyere priser, med et lite «men»:

Det er nemlig også slik at delemangelen førte til økt salg av enkelte dyrere modeller, som gir bedre marginer. Årsaken var simpelthen at disse bilene var tilgjengelige, i et marked som ellers var preget av lange ventetider.